Hoi,
Heb vandaag een trainingswedstrijdje gereden met m'n carbonwielen. Fietsje heen, fietsje terug. In totaal zo'n 120 kilometer gemaakt dus. Maar nu zag ik na de rit dat er aardig wat slijtage op de carbon velgrand zit, terwijl het nog vrij nieuwe wielen zijn en er vooraf niks aan de hand was. De blokjes die ik erin had waren ook bedoeld voor carbon wielen en bovendien gloednieuw, dus daar lag het niet aan. Nu las ik het één en ander over de mogelijke effecten van pekel en zout, wat er nogal wat lag op de bovendien natte wegen vanochtend, op carbon (en dan met name keramische) velgranden. Zou dit het inderdaad veroorzaakt kunnen hebben? En wat zijn de risico's van het doorfietsen met een ietwat afgesleten velgrand?
Alvast bedankt voor de hulp!
Slijtage carbonvelgrand
Ja, dat gaat hard op natte wegen....
Of het nog vertrouwd is , hangt af van hoeveel eraf is, dat zal na 1 rit verwaarloosbaar zijn.
Dofgesleten wil niet zeggen dat er serieus materiaalverlies is...
Moraal: na elke natte rit velg+blokken goed schoonmaken, meer kan je niet doen.
Persoonlijk zou ik trainingskoersen rijden met m'n El Cheapo aluwieltjes.
Of het nog vertrouwd is , hangt af van hoeveel eraf is, dat zal na 1 rit verwaarloosbaar zijn.
Dofgesleten wil niet zeggen dat er serieus materiaalverlies is...
Moraal: na elke natte rit velg+blokken goed schoonmaken, meer kan je niet doen.
Persoonlijk zou ik trainingskoersen rijden met m'n El Cheapo aluwieltjes.
Laatst gewijzigd door Keezx op 05 mar 2016 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
https://www.mupload.nl/img/inzv8dduftm.jpg
Zulke 'plekken' zijn er meer van, afgezonderd van elkaar op de velgranden. Vooral voor trouwens. Dit is overigens wel de ergste/omvangrijkste en het voelt voor de rest niet diep, eigenlijk voel je niet eens dat er een stukje weggesleten is.
Zulke 'plekken' zijn er meer van, afgezonderd van elkaar op de velgranden. Vooral voor trouwens. Dit is overigens wel de ergste/omvangrijkste en het voelt voor de rest niet diep, eigenlijk voel je niet eens dat er een stukje weggesleten is.
misschien eerst schoonmaken met spiritus...
kan residu zijn van de remblokken!
kan residu zijn van de remblokken!
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
een gehoste foto direct hier plaatsen is makkelijker.
Op de website van de fabrikant is overigens niet zo snel informatie te vinden over het materiaal van de remrand.
Op de website van de fabrikant is overigens niet zo snel informatie te vinden over het materiaal van de remrand.
Vaak is het bij nieuwe velgen een beetje blanke lak wat er afslijt. Of het is troep maar het kan niet zo zijn dat je na 120 km op het vlakke na behoorljjke slijtage hebt ook niet in de regen lijkt mij zo!
No pain no gain, no guts no glory!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Het is wat dieseltje zegt.
Er zit blanke lak op je rem rand. Slijt er vanzelf af en daarna remmen ze een stuk beter.
Ik ook vrij nieuwe clinchers en de afgelopen 8 weken elke week 100 km in de regen gereden s'avonds en er is nog niet veel aan mijn remrand te zien.
Er zit blanke lak op je rem rand. Slijt er vanzelf af en daarna remmen ze een stuk beter.
Ik ook vrij nieuwe clinchers en de afgelopen 8 weken elke week 100 km in de regen gereden s'avonds en er is nog niet veel aan mijn remrand te zien.
Als dit slijtage zou zijn na 120 Km zou ik direct terug gaan naar de dealer en mijn geld terug vragen. Zal zoals er al eerder geschreven is blanke lak zijn die eraf gaat. Rij zelf op mijn Cole full carbon wielen met crosstubes door zand, modder , vuil troep en zelfs daar is na een 350 km nagenoeg niets aan te zien
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless