Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets, geometrie stack en reach aarghh

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 03 jan 2016 14:40

Ik denk dat je op je Wilier gewoon een te korte stuurpen hebt.
De Giant M heb je niet degelijk kunnen testen omdat ook de stuurpen te kort was.
Je hebt in verhouding vrij korte benen, komt de zadelpen er nu mooi uit?
En zoals Ernie al vermeldde, de stack bij de M/L is hoger. Drop zal nu maar een paar cm zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jan 2016 18:58

Balhoofdbuis Wilier in maat M: 14,7cm, balhoofdbuis Propel in M/L:17cm. 1cm spacer op de Wilier = 1,3 cm verschil min een paar mm omdat de balhoofdbuis niet helemaal rechtop staat. Je komt dus minimaal 1cm minder diep te zitten

De lengte van de M/L komt wel meer overeen met de Wilier maar dat kun je compenseren met de stuurpen. Met een 12cm stuurpen en 1cm spacer op de M zit je op mm's na gelijk aan de Wilier en met een 13cm stuurpen of een stuur met wat meer reach heb je nog wat speelruimte in de lengte

En zoals Gene ook al opmerkt: Hoeveel cm steekt je zadelpen nog uit? De Propel is nauwelijks sloping en het ziet er niet alleen niet mooi uit als dat te weinig is maar het kan ook nog wel eens nadelige gevolgen hebben voor het nageslacht. De standover hoogte is 81,3cm. als je dus met de fiets tussen je benen staat heb je nog maar 7mm + je schoenen en plaatjes speling.
Campagnolo Ultra Dork

Jelt
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jul 2013 17:30
Locatie: 010

Jelt 03 jan 2016 20:19

Duidelijk, het voordeel in deze is dat ik hem nog niet heb. Ik kan mij ook niet zo voor de geest halen hoeveel de zadelpen uitsteekt. Beste lijkt dus dat ik de order probeer om te zetten naar een M.

Jelt
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jul 2013 17:30
Locatie: 010

Jelt 05 jan 2016 09:22

Order is omgezet. Precies op tijd, fiets staat in de planning voor vanochtend. Gaat lekker rap zo, misschien komende week voor werktijd ophalen en anders zaterdag. Ik ga alvast maar een zonnedans doen 8-)

Jelt
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jul 2013 17:30
Locatie: 010

Jelt 05 jan 2016 15:27

Fm was het alsnog niet met mij eens, het argument met het vergelijk van de propel met m'n wilier overtuigde hem enigzins.. Als ik het zeker wist dan was het akkoord, hij zal wel gedacht hebben eigenwijs haha

Jelt
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jul 2013 17:30
Locatie: 010

Jelt 11 jan 2016 11:46

Vooralsnog geeft de misses toestemming de fiets in de woonkamer te stallen :like:
Afbeelding

Het witte zadel en stuurlint laten vervangen en is gekeken of mijn vision set de fiets visueel verbeterde. Ik vrees van wel dus nu nog de speling/kraak uit achterwiel en een 11 speed cassette.

Afbeelding

En uiteraard de afstellingen zo krijgen dat ik voor elkaar krijg wat ik wil. Er zijn nu 3 spacers tussenuit, alles staat in hoogte bijna gelijk aan mijn wilier. Laat ik eerst maar beginnen met fietsen.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 01 feb 2016 13:45

Ik vind het moeilijk blijven.....Ik zit lekker op me fiets, maar vraag me altijd af of het beter kan. Ik ben overal eigenlijk wel uit, behalve de afstand zadel stuur.

Met zijn goede vuistregels....?
1) Elleboog tegen het zadel, en dan me vingertoppen tot......?? De ene zegt tot het stuur de andere halverwege stuurpen, of?
2) Als ik op de fiets zit moet ik de as van het voorwiel kunnen zien? Voor het stuur of achter het stuur? En met achter bedoel ik zadelkant.

Ik moet het allemaal met krap budget doen, dus helaas geen geld voor fietsmeting.

Alvast bedankt voor de tips!!!!! Ik vind het fietsen echt weer geweldig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 feb 2016 15:06

Eddy Verdam schreef:Ik vind het moeilijk blijven.....Ik zit lekker op me fiets, maar vraag me altijd af of het beter kan. Ik ben overal eigenlijk wel uit, behalve de afstand zadel stuur.

Met zijn goede vuistregels....?
1) Elleboog tegen het zadel, en dan me vingertoppen tot......?? De ene zegt tot het stuur de andere halverwege stuurpen, of?
2) Als ik op de fiets zit moet ik de as van het voorwiel kunnen zien? Voor het stuur of achter het stuur? En met achter bedoel ik zadelkant.

Ik moet het allemaal met krap budget doen, dus helaas geen geld voor fietsmeting.

Alvast bedankt voor de tips!!!!! Ik vind het fietsen echt weer geweldig
Tja, zoveel fietsers zoveel vuistregels. Denk dat je er genoeg van kan krijgen hier.

Bedenk eens het verschil tussen iemand met lange armen, kort lichaampje, en iemand met lang lichaam en korte armpjes... Dan loopt elke vuistregel tussen punt zadel en stuur (stuurpen) al mank toch?
En of je je vooras moet kunnen zien..,. welke positie ga je vanuit? handen bovenop, of op de remgrepen, of in de beugel? hoe hoog staat het stuur tov het zadel, hoe lenig ben je.

Nog afgezien van al deze moeilijke overwegingen, schrijf je dat je nu op zich al lekker op de fiets zit, maar niet waar jij nu met je vuistregel vingertoppen uit komt, en of je je as van je voorwiel kunt zien etc.

Als je nu goed zit, en je vraagt je af of het beter kan. moet je voor jezelf bedenken welke kant je op zou willen.., wat is je gevoel. Zou je iets korter willen zitten? (voelt het nu wel goed maar tikje gestrekt), of zou je iets rechterop willen zitten? Stuur een spacer omhoog of naar beneden maakt voor de horizontale afstand feitelijk niets uit, maar wel voor je houding en dus voor het gevoel wat je hebt in het reiken naar je stuur,. Wellicht dat je daar al zelf mee kunt spelen (gratis).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 01 feb 2016 15:34

Dank je mark!

De vuistregels: mijn vingertoppen raken bijna het stuur, op een 1 cm na. En ik kan me vooras NET zien over het stuur heen. (dus niet zadelkant). Als ik met me handen op de remgrepen zit (meest gebruikte positie voor mij)

De reden van mijn vraag is dat ik de fiets met een hele korte stuurpen (45mm) kocht, ik had er zelf nog eentje liggen van 70mm. Hierna zat ik veel beter en lekkerder op de fiets. Ik vraag me nu af of ik met 90 of 100mm nog lekkerder gaat zitten. Maar is toch al snel weer een investering van 40 euro.

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 01 feb 2016 17:43

Je kan op marktplaats echt wel voor veel minder een stuurpen kopen. Als de pen niet bevalt weer verkopen en de volgende proberen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 feb 2016 20:40

Als je de naaf van je voorwiel ziet voor het stuur dan is je stuurpen 9 van de 10 keer te kort.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 03 feb 2016 10:37

amclassic-fan schreef:Als je de naaf van je voorwiel ziet voor het stuur dan is je stuurpen 9 van de 10 keer te kort.
Ligt eraan in welke houding jij op de fiets gaat zitten. Handjes bovenop het stuur geeft een ander oogpunt dan wanneer je in de beugel of op de shifters zit (los van het feit of je armen wel of niet gestrekt hebt).
Het is voor een deel gevoel (voel je je lekker in de houding op de fiets), maar het handigste is om er van een afstandje naar te kijken. Dan zie je ook al snel of het wel of niet klopt. Daarvoor heb je dus ofwel iemand nodig (met enig verstand van zaken) die jouw houding beoordeelt, of je laat wat foto's/filmpjes van je maken en beoordeelt zelf.
En dan is er nog de optie om langs wat spiegelende winkelruiten te rijden :lol:
Bij een normale range voor wegfietsen met handen op de shifters mik je op een hoek 45 graden van je rug t.o.v. grond en een hoek van 90 graden bij je oksel (van rug naar armen/polsen/stuur). Wil je een meer aggresieve houding zou je voornamelijk de hoek van je rug t.o.v. de grond moeten aanpassen.
(Retül recommended normal ranges, p.67 uit het boek 'Bike Fit' van Phil Burt).

De vuistregel met onderarmlengte de afstand bepalen is natuurlijk niet meer dan een vuistregel. Je baseert immers de zadel-stuur afstand zonder de bovenarmlengte en romplengte mee te nemen, die toch ook wat te zeggen hebben over hoe ver jouw reach is.

Plaats reactie