Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Afweging

loekoe
Forum-lid

loekoe 21 mei 2010 11:05

Hallo allemaal,
Ik moet op dit moment een lastige afweging maken. Ik ben 15 jaar, en dus tweedejaars nieuweling. Ik merk dat mijn framemaat 56 net ietsje te klein is, en dat is vrij logisch met mijn lengte van 1.81. Mijn huidige fiets heeft Ultegra afmontage, maar een aluminium frame. Ik denk dat ik niet een betere afmontage nodig heb dan Ultegra, omdat je dan gelijk naar Dura Ace moet. Ik vraag me alleen af of het zinvol is een nieuw (carbon) frame te kopen. Ik heb nu dit: http://www.mhw-bike-house.de/shop/data/ ... oton09.jpg frame. En als het echt slim is om een nieuw frame te kopen, welke raden jullie me dan aan? Ik voel me toch een beetje een buitenbeentje tussen al die carbon frames waarmee heel wat andere jongens rijden.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 21 mei 2010 11:14

Je zegt zelf geen Dura-Ace nodig te hebben op je fiets. Waarom zou je dan wel een carbon frame moeten hebben? In het lagere prijssegment is het mijn overtuiging dat alu beter is dan carbon. Speelt geld geen rol? Dan zijn de beste frames van Carbon.
Dus koop wat je mooi vindt, maar "don't race what you can't replace". Ben je nog aan het groeien trouwens? Dan zou ik nooit veel geld uitgeven aan een frame.

Tot slotte: TIP, Met een licentie kun je vrij voordelig een frame kopen bij Canyon.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

martijnnnn
Forum-lid

martijnnnn 21 mei 2010 11:16

Ik weet niet of je nog in de groei zit, maar als dat zo is het natuurlijk zonde om veel geld uit te geven aan een carbon frame en deze vervolgens over 1 jaar-2 jaar weer weg te moeten doen.

Verder hoef je je echt geen buitenbeentje te voelen met een alluminium frame...je moet het toch nog steeds zelf doen. En als je goed bent lukt winnen ook op alluminium!

Gr.

stefanofly
Forum-lid

stefanofly 21 mei 2010 11:35

is een frame maat 56 echt te klein voor je? Niks aan te doen op deze frame om een paar centimers te winnen?
En voor je vraag: alu vs. carbon : ik zou zeggen, laat je niet gek maken alleen omdat iedereen op een carbon frame rijdt! Er is niks leuker dan harder fietsen dan mensen die op een duurdere fiets zitten ;)
Afbeelding

sibon
Forum-lid

sibon 21 mei 2010 11:39

Ik vraag me inderdaad ook af of 56cm echt te klein voor je is. Weet je het zeker? Met zadelpen, stuurpen, setback zadel zijn er nog wel kleine beetjes te winnen. Tenzij ie echt te klein is natuurlijk.
En ik zou voorlopig nog ff voor aluminium kiezen. Waarschijnlijk groei je nog wel (mannen groeien vaak door tot hun 18de). Zonde om veel geld in een topframe te steken.

otje2
Forum-lid

otje2 21 mei 2010 11:53

CANNONDALE CAAD 9 frame (alu) zou een goede optie zijn, topracer alu. en die kan ook tegen een stootje. + bb30

Ik rijd ook alu (met een beetje vishengel erin) en heb op veel fietsen (alu+carbon) gereden maar die CAAD is echt top qua 'alles' stuurgedrag/stijf en uiterlijk is nononsense (zwarte uitvoering) en tijdloos.

Hele veilige keuze die je niet met een al te lege portemonee achter laat.

trannel
Forum-lid

trannel 21 mei 2010 17:42

Volgens mij is voor iemand rond de 1.80 een 56 altijd wel goed. Verder wat men al zegt, je zal nog wel wat groeien, dus om nu te investeren is niet zo slim denk ik.

En als laatste; 'Don't race, what you cant replace'.
Je zal best wel een keer hard vallen, en met carbon is dat net wat minder leuk dan met alu

Plaats reactie