Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 07 jan 2016 13:33

Ik ben de vakantieplannen voor dit jaar aan het vormgeven en niets leuker dan meteen na te denken over fietsavonturen. In de mei vakantie zit ik in een huisje op het strand van IJmuiden. In plaats van de racer speel ik met het idee om de cyclocrosser mee te nemen om over het strand te toeren, de duinen te verkennen (onverharde fietspaden) en de tracks van Zandvoort en Schoorl te rijden. Normaliter rijd ik op WTB CrossWolfs met een noppenprofiel (33mm). Niet optimaal, dus denk ik er over om achter een bredere band met weinig profiel te monteren. Big Apples van Schwalbe zie ik veel langskomen als goede strandband, maar die zijn minimaal 50mm breed. Een alternatief zou de Little Big Ben van 40mm breed zijn. Hebben jullie nog ideeën?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 07 jan 2016 14:44

@JoostG: misschien de Schwalbe Marathon? Die zijn er in verschillende breedtes. Ik heb momenteel een setje nette 42mm Marathon Supreme liggen, maar die zijn mogelijk te breed voor je frame. Laat maar weten als je interesse hebt.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 07 jan 2016 14:52

De basis voor mij nieuwe project is binnen: een Gazelle Champion Mondial!

Ik was al een tijdje op zoek naar een vintage crossframe, maar de exemplaren in goed staat zijn lastig te vinden. Ik had liever een maatje groter gehad, maar gezien de schaarste ga ik toch een poging wagen met dit frame.

De vorige eigenaar is op dit frame naar de Noordkaap gefietst, dus gebruikt is het frame zeker. Na wat Commandant 5 ziet het frame er echter weer prima uit.

Afbeelding

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1995
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 07 jan 2016 16:06

Schitterend! Zoiets lijkt me ook wel mooi als basis voor een singlespeed crosser!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 09 jan 2016 09:59

Iemand ervaring hier met kabel liners? Ik wil dit gaan gebruiken om regen en vuil tegen te houden. Regelmatig moet ik nieuwe kabels, vooral bij de derailleur vernieuwen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Mereltje
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2011 13:42

Mereltje 09 jan 2016 11:40

Beter is het om buitenkabels van voor naar achter door te laten lopen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 09 jan 2016 12:13

@Rey953: mooi frame. Zelf beleef ik veel plezier aan mijn Champion Mondial Cross frame. Ik ben benieuwd waarmee jij het frame gaat opbouwen,

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 09 jan 2016 16:15

Mereltje schreef:Beter is het om buitenkabels van voor naar achter door te laten lopen.
Inderdaad maar met de nokjes op de ligende buis gaat dit niet.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 09 jan 2016 16:19

body schreef:Iemand ervaring hier met kabel liners? Ik wil dit gaan gebruiken om regen en vuil tegen te houden. Regelmatig moet ik nieuwe kabels, vooral bij de derailleur vernieuwen.
Dat kan, maar dan is het waarschijnlijk het beste de hele binnenste kabelbehuizing te vervangen door één doorlopend stuk. Hangt heel erg af van hoe alles precies zit op jouw fiets. De meeste crossers hebben gewoon volledige kabelbehuizing van voor naar achter lopen, of (bij sommige moderne frames) de kabels binnendoor
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

Mereltje
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2011 13:42

Mereltje 09 jan 2016 17:40

body schreef:
Mereltje schreef:Beter is het om buitenkabels van voor naar achter door te laten lopen.
Inderdaad maar met de nokjes op de ligende buis gaat dit niet.
Nokje beetje uitboren of vijlen zodat kabel er wel doorheen gaat.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 09 jan 2016 17:51

Mereltje schreef:
body schreef:
Mereltje schreef:Beter is het om buitenkabels van voor naar achter door te laten lopen.
Inderdaad maar met de nokjes op de ligende buis gaat dit niet.
Nokje beetje uitboren of vijlen zodat kabel er wel doorheen gaat.
Dan blijft er weinig over van de nokjes ;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 10 jan 2016 13:10

EmPeHa: leuk om te horen dat je ook op een Gazelle CM in crossuitvoering rijdt. Hoe bevalt deze tot nu toe? (veel last van modder bijvoorbeeld?). Heb je er toevallig een foto van?

Ik heb dit weekend een donorfiets opgehaald, een prachtige Gazelle 853 met een Chorus 9-speed groep. Het frame was door een aanrijding flink beschadigd, maar de groep zag er gelukkig nog erg mooi uit. Die gaat morgen over naar de Gazelle CM cross.

Plaats reactie