Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

onderhoud speedplay pedalen

marcels147
Forum-lid

marcels147 23 mei 2010 22:26

Ik overweeg nieuwe pedalen aan te schaffen. Ik twijfel tussen de Speedplay en de Ultegra pedalen. Ik ken momenteel eigenlijk niemand in mijn directe omgeving die met de Speedplay pedalen rijd. Ik vraag me af hoe onderhoudsgevoelig de Speedplay pedalen in de praktijk zijn. Heb inmiddels vernomen dat je wel erg moet uitkijken waar je loopt en dan vooral als er zand in de buurt is. Omdat je het nu eenmaal niet altijd zelf in de hand hebt kan ik me voorstellen dat je zo nu en dan toch door het zand/gras loopt of moet lopen. Ik vraag me af welke invloed dit heeft op de pedalen. Verder ben ik overtuigd van de meerwaarde die de pedalen bieden maar deze vraag weerhoudt me toch nog even van de aanschaf.

Ben heel benieuwd naar de mening van de (ex) Speedplay eigenaren.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 mei 2010 22:38

Hoi,

Met SpeedPlay loopt het uberhaupt niet lekker aangezien er geen looppunten op de cleats zitten. Je loopt dan op direct metaal van de cleats.

[img=http://www.roadcyclinguk.com/news/image ... y_2_hi.jpg]

Kun je beter SPD-SL, Time RXS oid pakken.

Wil je toch lopen dan een setje Coffee Shop Cleat Covers:

[img=http://s.wiggle.co.uk/images/speedplay- ... at-med.jpg]

Voor de rest bevallen ze me best. IK gebruik ze echter niet als ik veel loopwerk verwacht. In dat geval TME RXS of SPD-SL.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

danny1407
Forum-lid

danny1407 23 mei 2010 22:48

Zand is inderdaad een afrader met speedplays.
Bij Speedplay zit het bewegende deel voor het inklikken (veer) in de schoenplaat, terwijl dit bij anderen in het pedaal zit.
Zit ie vol zand, beperk je de beweging en dus de werking.

Paar flinke kletsen met je plaatjes tegen de zijkant van het pedaal en je bent weer good to go.

Qua onderhoud valt vuil op/in je plaatjes dus wel mee.
Schoonmaken is het devies.
FacebookS3RSSite

marcels147
Forum-lid

marcels147 24 mei 2010 15:14

bedankt voor de reactie tot dusver.

@ Zorro : dus als je loopwerk verwacht dan gooi je andere pedalen en andere schoenplaten onder de zolen, of heb je zelfs twee paar schoenen hiervoor?

Twee weken geleden Steven Rooks Classic gereden en was daar toch blij dat ik de Speedplay's niet onder de zolen had zitten.

Maar wbt onderhoud: is het een kwestie van goed nalopen na elke rit of is zand in de plaatjes eigenlijk funest?

anaszi2.0
Forum-lid

anaszi2.0 24 mei 2010 16:54

Ik vind het altijd zo'n raar argument: loopbaarheid van de plaatjes. Daar koop je ze toch niet voor?

En als je een keer in de berm je biba vervangen heb valt er best nog in te klikken hoor, en anders even op de grond stampen voor het opstappen

marcels147
Forum-lid

marcels147 24 mei 2010 21:30

Hoezo is het een vreemd argument? Uiteraard koop je ze om te fietsen en ik geloof ook gelijk dat de Speedplay's techniek zeer goed zijn. Naast de techniek speelt bij mij deze eigenschap ook mee.

Zijn er verder nog mensen die uit ervaring kunnen spreken?

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 25 mei 2010 00:30

Jup!
Erg prettige pedalen!
En loopbaarheid valt opzich nog wel mee, ik kan er indien nodig prima op lopen!
Verder sluit ik me op dat punt aan bij Anaszi2.0 ;)
mijn Flickr

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 25 mei 2010 00:38

Dito. Ben van Ultegra over op Speedplay. Zeer tevreden over de rij-eigenschappen en na ritten loop ik er prima op naar de bar.....

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 25 mei 2010 00:49

Josebã schreef:Dito. Ben van Ultegra over op Speedplay. Zeer tevreden over de rij-eigenschappen en na ritten loop ik er prima op naar de bar.....

+1
en 1 keer paar ff wat vet in de pedaal spuiten
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

binkie4
Forum-lid

binkie4 25 mei 2010 11:50

Voor langere pauzes/wandelingen duw ik de Coffee Shop kapjes er op. Verder kan ik er prima op lopen. Om slijtage van de plaatjes tegen te gaan, beperk ik dat wel.

Ik loop er overigens gewoon mee door de berm en de blubber, om daarna weer moeiteloos in te klikken.

jorisb
Forum-lid

jorisb 25 mei 2010 11:57

Ik heb onder normale omstandigheden nooit last van in of uitklikken, alleen met heel veel modder krijg ik problemen. Ook een keer een paar stappen door hele zachte berm/ zandstrook moeten zetten, toen had ik wel problemen, maar een keer met je schoen tegen je pedaal tikken en toen was het weer goed.
Dus normaal gesproken helemaal geen problemen mee, alleen dus in vettige plak modder een keer.
Josebã schreef: Zeer tevreden over de rij-eigenschappen en na ritten loop ik er prima op naar de bar.....
naar de bar gaat prima, terug geeft meestal het grootste probleem ;)

marcels147
Forum-lid

marcels147 25 mei 2010 23:54

ok, bedankt voor de reacties. Ik ben om :-)

Ik ga ze morgen bestellen.

Plaats reactie