Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen

stansfield
Forum-lid

stansfield 18 apr 2011 13:33

Ik ben zelf een fiets aan het samenstellen (en langzaam maar zeker een klein beetje verstand van fietsen aan het krijgen). Het is allemaal low budget in vergelijking met de andere mensen hier.

En nu twijfel ik tussen de volgende wheelsets:

Mavic Aksium Black Clincher Road Bike Wheelset
http://www.wiggle.co.uk/mavic-aksium-bl ... -wheelset/

Campagnolo Khamsin Wheelset - Chipped
http://www.wiggle.co.uk/campagnolo-kham ... t-chipped/

Charge Dish (Polished) Single Speed Bike Wheelset
http://www.wiggle.co.uk/charge-dish-pol ... -wheelset/

Wat is de beste? En is het zo dat de duurste ook automatisch de beste is? Qua looks vind ik die wel het mooiste. Maar graag hoor ik jullie mening daarover...

Of mogelijk hebben jullie nog andere tips in de price range tot 180 euro. De enige vereiste is dat ze een goed gewicht aan kunnen want ik weeg rond de 95 kilo.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 18 apr 2011 15:04

Die charge dish is een singlespeed wielset? Niet voor een racefiets bedoeld.
Rijdt je met campagnolo, anders moet je in plaat van de khamsins de fulcrum racing 7 nemen. Deze zijn technisch gezien hetzelfde. Maar het is ook mogelijk om racing 5 voor ongeveer dat bedrag te vinden.
Probleem, erg exclusief is het allemaal niet, er rijden veel veel fietsen rond met racing 5/7 of aksium wielen of de goedkopere shimano wielen. De shimano rs30 wielen zullen nog wel binnen het budget vallen, maar over de goedkopere shimano (whr500 rs10 ) wielen zijn veel zwaardere rijders niet zozeer te spreken.
Er zijn ook veel wielsets te vinden voor net boven de 200 euro. Het duurste is niet altijd het beste en handgespaakte sets zijn voor rijders met een wat hoger gewicht ook altijd een goede optie.

fulcrum 7/ khamsin: degelijk genoeg gaan lang mee.
fulcrum 5 iets duurder en wat lichter gaan ook lang mee.
aksium, denk ongeveer van dezelfde kwaliteit.
handgespaakt, als ze goed gespaakt zijn met goede naven zal dat nog jaren plezier geven. ( waarschijnlijk wel boven het budget )

Dus kijk ook eens naar een goede wielbouwer ergens in de buurt en vraag of hij een redelijk goedkoop setje met 105 naven kan spaken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

stansfield
Forum-lid

stansfield 18 apr 2011 17:37

Bedankt voor de tips.

De fiets die ik ga samenstellen wordt niet echt een racefiets maar meer een fixed gear fiets die koeriers veel gebruiken. Maar dan zoek ik wel wat goede racefiets spullen.

Dus hoe licht een wiel is maakt me niet zoveel uit. Ik heb alleen nog een vraag. Vaak zie je aan de zijkant van de wielen dan de naam van het merk of met model staan. Is dit altijd zo? Het liefst heb ik gewoon helemaal zwarte wielen zonder merknamen of logo's.

wmc
Forum-lid

wmc 18 apr 2011 17:51

Probeer BikExperto.com eens. Wielen worden op maat gemaakt voor een erg redelijke prijs. Zelf heb ik er nu zo'n 2000km op gereden zonder problemen.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 18 apr 2011 18:22

Meestal hoef je je om de logo's niet al te veel zorgen te maken die kan je er wel afpeuteren, meestal gewoon stickers.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie