Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 18 nov 2015 12:15

Pedaleur_de_Charme schreef:De keuze voor Endurace en niet voor een Ultimate/Aeroad is een beetje gebaseerd op hoe en wat ik rijd: Lange solotochten van 100-150km in het weekend (geometrie), klimwerk tijdens vakanties (licht frame en 11-32 cassette), Vlaamse wegen en de kasseien (carbon en comfortaspecten van 25mm banden en VCLS zadelpen). Daarenboven hoop ik dat hij ook nog eens snel kan zijn voor de kortere afterworkritjes tijdens de week en hij mag ook de perfecte partner zijn om volgend jaar enkele Granfondo's uit te rijden. Kortom ik hoop dat de Endurace een mooie allrounder kan zijn voor mij. Het enige wat ik (nog) niet doe is wedstrijden rijden.
Dat waren precies mijn overwegingen voor de Endurace en ik moet zeggen dat hij daar 100% aan voldoet - echt aanrader dus wat mij betreft. Ik vind hem (met andere wielset) snel en hij presteert super op kasseien en klimwerk met de orginele lichte wielset. En zonder spacers zit je gewoon op Ultimate geometrie met paar spacers..

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6133
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 nov 2015 12:51

@Marsel, maakt de wielset dus het verschil tussen snel fietsen en traag fietsen in het geval van de Endurace? (of in jouw geval onafhankelijk van welke fiets). En pak je voor de kasseien dan de originele lichte wielen? Ik zou daar juist eerder voor de degelijkheid (en dus tikje zwaardere) wielen gaan.

De vergelijking met de Ultimate is volgens mij wel wat kort door de bocht. Er zit verschil in chainstay lengte, in wielbasis en in reach. De Endurace is gemaakt voor wat jij en Pedaleur de Charme schrijven. Hoger balhoofd, kortere bovenbuis, zit tikje meer rechtop. De Ultimate is in de basis sportiever. Tikje lager balhoofd, grotere reach, dus diepere en gestrektere zit, stijvere constructie rond balhoofd, kortere chainstaylengte en tikje langere wielbasis.
Uiteraard kun je een Endurace model in maat X, met Y-spacers en met Z-mm stuurpenlengte ombouwen om op dezelfde manier te zitten als op een Ultimate in maat P, met Q-spacers en een R-mm stuurpenlengte. Maar daarmee is het nog lang niet dezelfde fiets.
Dat is net als een maat M nemen, spacers eronder gooien, stuurpen verlengen en dan goed zitten, terwijl je in dat geval dus eigenlijk die maat L had moeten bestellen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 18 nov 2015 13:57

monsieurpinot schreef:
MarkVeenstra schreef:Is het advies hier nu een maat M nemen, met een 20mm langere pen, en een zooi spacers gebruiken om op de goede houding te komen?

de L is 12mm langer (reach) + standaard 10mm langere stuurpen. --> de M wil je van 100 naar 120mm stuurpen.., dus dan zit je nagenoeg op hetzelfde, met 2mm verschil.
De L is 19mm hoger (stack), en je wilt de M met I lock systeem en met 20 of 25mm spacers gaan rijden.

Klinkt mij alsof je een L nodig hebt. en dan zonder spacers en met de standaard 110mm stuurpen nagenoeg gelijk komt te zitten met je huidige fiets.

edit: Of je bent meer op zoek naar een comfort racer, en zou eens de Endurace modellen moeten bekijken.
dank voor de verbetering/aanvulling! sluit me bij deze conclusie aan (tunnelvisie op de M die al besteld was).
dacht nog even na over m'n tunnelvisie, kwam ook door de lichaamsverhouding: 183/86

Kempen01
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 okt 2015 17:29

Kempen01 18 nov 2015 14:24

@monsieurpinot haha ok, zijn dit zulke rare verhoudingen? groet van een onzeker anoniempje...:p

Gebruikersavatar
Pedaleur_de_Charme
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 okt 2015 10:58

Gebruikersavatar Pedaleur_de_Charme 18 nov 2015 16:02

MarkVeenstra schreef:@Marsel, maakt de wielset dus het verschil tussen snel fietsen en traag fietsen in het geval van de Endurace? (of in jouw geval onafhankelijk van welke fiets). En pak je voor de kasseien dan de originele lichte wielen? Ik zou daar juist eerder voor de degelijkheid (en dus tikje zwaardere) wielen gaan.

De vergelijking met de Ultimate is volgens mij wel wat kort door de bocht. Er zit verschil in chainstay lengte, in wielbasis en in reach. De Endurace is gemaakt voor wat jij en Pedaleur de Charme schrijven. Hoger balhoofd, kortere bovenbuis, zit tikje meer rechtop. De Ultimate is in de basis sportiever. Tikje lager balhoofd, grotere reach, dus diepere en gestrektere zit, stijvere constructie rond balhoofd, kortere chainstaylengte en tikje langere wielbasis.
Uiteraard kun je een Endurace model in maat X, met Y-spacers en met Z-mm stuurpenlengte ombouwen om op dezelfde manier te zitten als op een Ultimate in maat P, met Q-spacers en een R-mm stuurpenlengte. Maar daarmee is het nog lang niet dezelfde fiets.
Dat is net als een maat M nemen, spacers eronder gooien, stuurpen verlengen en dan goed zitten, terwijl je in dat geval dus eigenlijk die maat L had moeten bestellen.
@MarkVeenstra
Met dit laatste relaas doe je me nu toch twijfelen om mijn eerder bestelde Canyon Endurace met maat M te wisselen naar een maat L. :)

Maar moest ik me inderdaad gaan toeleggen op agressiever rijden in de toekomst voor wedstrijden en/of tijden neer te zetten in Granfondo's dan zou mijn keuze ook neigen naar de Ultimate. Nu wil ik echter een snelle, lichte en comfortabele allrounder.

@Marsel
Mij lijken de DT Swiss RR21 Dicut wielen toch ook wel snelle wielen (en allrounders)?

BennD
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jun 2015 10:26

BennD 18 nov 2015 16:54

monsieurpinot schreef:
BennD schreef:
monsieurpinot schreef: (ter info: ik ga er vanuit dat je het over de CF SL heb, ik heb een 2015 model SLX (zelfde geo) maat M met 177 lengte, 86 binnenbeenlengte, 10cm stuurpen)
@monsieurpinot, ik heb dezelfde lengte en binnenbeenlengte en ook van plan om een M te bestellen. Met wat voor drop rij jij ? Soms een foto van de fiets ?
ik fiets met i lock + max aantal spacers (geen L genomen vanwege reach)
Knappe fiets !
En heb je een idee wat in deze configuratie het hoogetverschil is tussen je zadel en je stuur ?

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 18 nov 2015 17:23

Heb vandaag na 2,5 maand wachten onverwachts mijn Inflite frame ontvangen, na uitpakken bleek het een frame waar geen voorderraileur en bijbehorende kabels op passen.... Zit ik GVD voor niks zo lang te wachten. Morgen maar eens contact zoeken met Can-non zoeken....

Ivanhoo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2015 15:53

Ivanhoo 18 nov 2015 23:02

Sinterklaas is weer in het land! Vandaag is mijn Canyon Ultimate CF SL 9.0 2016 onverwachts gearriveerd. Het was een verassing aangezien ik nog geen verzendbevestiging had ontvangen.

Super gave fiets en niks op aan te merken. Strak in de lak, netjes afgewerkt en het blijft apart, mooi verpakt in een doos en binnen een mum van tijd heb je 'm rijklaar! Foto's volgen dit weekend!

Per saldo zo'n 2 weken na de oorspronkelijk geplande levertijd (week 44). Valt nog mee.....
Hulde dat er zo te lezen qua uitlevering van fietsen weer een beetje schot in de zaak zit.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 18 nov 2015 23:11

BennD schreef:
Knappe fiets !
En heb je een idee wat in deze configuratie het hoogetverschil is tussen je zadel en je stuur ?
zit even te denken, deed ooit een meting (waaruit de drop bleek), maar weet niet meer hoeveel spacers ik toen boven/onder m'n stuurpen had :shock:
zadelhoogte iig 746 mm

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 19 nov 2015 07:53

monsieurpinot schreef:
BennD schreef:
Knappe fiets !
En heb je een idee wat in deze configuratie het hoogetverschil is tussen je zadel en je stuur ?
zit even te denken, deed ooit een meting (waaruit de drop bleek), maar weet niet meer hoeveel spacers ik toen boven/onder m'n stuurpen had :shock:
zadelhoogte iig 746 mm
Dat is een zeer precieze stand zeg ;)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Resch2
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 nov 2015 08:56

Resch2 19 nov 2015 08:53

Ivanhoo schreef:Sinterklaas is weer in het land! Vandaag is mijn Canyon Ultimate CF SL 9.0 2016 onverwachts gearriveerd. Het was een verassing aangezien ik nog geen verzendbevestiging had ontvangen.

Super gave fiets en niks op aan te merken. Strak in de lak, netjes afgewerkt en het blijft apart, mooi verpakt in een doos en binnen een mum van tijd heb je 'm rijklaar! Foto's volgen dit weekend!

Per saldo zo'n 2 weken na de oorspronkelijk geplande levertijd (week 44). Valt nog mee.....
Hulde dat er zo te lezen qua uitlevering van fietsen weer een beetje schot in de zaak zit.
Had je wel de betaallink gehad? Of is canyon zonder bericht fietsen aan het versturen wat zou inhouden dat je fiets elk moment van de dag zou kunnen komen. Moet je maar net thuis zijn...

bobkat19
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2013 13:12

bobkat19 19 nov 2015 09:47

bert01 schreef:Heb vandaag na 2,5 maand wachten onverwachts mijn Inflite frame ontvangen, na uitpakken bleek het een frame waar geen voorderraileur en bijbehorende kabels op passen.... Zit ik GVD voor niks zo lang te wachten. Morgen maar eens contact zoeken met Can-non zoeken....
2,5 maand wachten op een frame is inderdaad debiel lang. Geef ik je volledig gelijk in.

Maar wat betreft het niet kunnen monteren van een voorderailleur, dan moet je zelf toch echt wat beter kijken, in plaats van de schuld bij Canyon te leggen.

Heb vorig jaar zelf een Inflite 9.0 gekocht, die rood/zwarte met Ultegra. Terwijl ik naar crossers zat te kijken twijfelde ik ook nog even over dat al slx frame, omdat ik die kleur wat mooier vond. Maar daar stond gewoon bij dat het bedoeld was voor single drive. Uiteindelijk daarom gekozen voor een complete fiets, met dubbel blad voor.

Plaats reactie