Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Keuze fietscomputer anno 2015-2020

annesinke
Forum-lid

annesinke 17 nov 2015 22:22

Ik vraag me nog steeds af hoe het nafietsen van vooraf ingestelde routes (gpx) met de edge 520 bevalt? heeft iemand hier ervaring mee? werkt dat goed?

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 nov 2015 22:29

met of zonder kaart? ik had voor mijn 1000 een 510, maar gelijk al spijt dat ik destijds niet een 810 of 1000 had gekocht (vanwege de kaarten). Toen m'n 510 nog goed kunnen verkopen en gelijk een 1000 gekocht. Die grootte van het intern geheugen van de 520 zou ik echt een bottleneck vinden (elke keer gedoe met kaarten knippen en wijzigen)
wat is je maximum budget eigenlijk? lijkt me wel een relevante vraag :)

lange_666
Forum-lid

lange_666 18 nov 2015 06:19

asmeets schreef:Met dat routeren was ik overigens van plan komend jaar te gaan experimenteren. Het lijkt er op dat de GPS je per sé van waypoint naar waypoint wil sturen. Je mag er dus geen over slaan ook al fiets je verkeerd en ligt de eerstvolgende dichterbij lijkt het wel. Van de Garmin helpdesk of in de 'handleiding' heb ik dat nog niet bevestigd kunnen krijgen.
Dit was ooit het geval voor oudere firmware versies, nu is dit geen probleem meer (810).
Ook het vastlopen van de routebegeleiding is opgelost (hout vasthouden... want het zou niet de eerste keer zijn dat ze opgeloste problemen weer verneuken bij een volgende update).
Van de Garmin helpdesk zou ik niet teveel verwachten, dit is een ondermaatse service als je het al service kunt noemen. Zelfs de communicatie met het beta team is ronduit zwak te noemen. En die moeten het tenslotte grotendeels van beta testers hebben want zelf... :roll:

Normaal gezien mag je gerust een stukje van de route overslaan, dat zou niet tot problemen mogen leiden. Ook moet je niet persé over het startpunt van de route rijden tenzij je hebt aangegeven dat je navigatie wilt naar de start. De Garmin pikt dan de route op zodra je ergens in de buurt komt. Geef je echter aan dat je naar het startpunt wil navigeren dan zal de GPS je naar het startpunt leiden, ook al kom je onderweg op de route en zou je daar kunnen inpikken. Route stoppen en weer starten met navigeren naar start negeren is dan de enige optie.
Het kan wel een probleem zijn om uit te maken in welke richting je moet als ergens midden in de route wil inpikken. Eens effectief op de route zal hij wel aangeven (via een off course melding) of je in de verkeerde richting rijdt ja dan nee maar dat kan soms wel effe duren.
Navigatie naar het dichtsbijzijnde routepunt als je niet op de route zit is er ook niet bij. Moet je zelf doen aan de hand van de kaart en de getekende route op de kaart.
Pik je ergens halverwege in en heb je een TCX route geladen met daarin routepunten dan zie je de GPS door deze punten lopen op zoek naar het volgende route punt op de route. Je kan dus wel stukken overslaan.
Routes die zichzelf kruisen of ergens heen en weer over hetzelfde stuk lopen (out and back) zijn zoveel mogelijk te vermijden. Dit kan goed werken of niet.

Wat het uitvallen betreft, dit stoort mij enorm en nog meer daar Garmin dat maar niet opgelost krijgt. Foutmeldingen zijn meestal terug te leiden tot intern geheugen beheer.

brutus
Forum-lid

brutus 18 nov 2015 11:26

Zit zelf naar eenzelfde navigatie te zoeken.
Valt dus allemaal nog niet mee.

De etrex30 voldoet trouwens wel aan de eisen.
Alleen die valt ook nog wel eens uit.

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 18 nov 2015 13:57

annesinke schreef:@alliance_0, dank voor je reactie. Op zich is dat misschien ook mijn eigen fout doordat ik in het eerste bericht al sprak dat ik de edge 520,810 en 1000 overweeg. Maar denk ook dat het een beetje "onbekend is onbemind" is van mijn kant. Wat voor opties zou jij dan nog overwegen als je de hele discussie volgt? Heb je nog goede itps die ik zeker moet overwegen en hoor ook graag je argumenten.
Zelf ben ik een zeer tevreden Bryton gebruiker. Ik heb de Rider 50 gehad en nu een Rider 60. Deze laatste zou ik zeker aan willen bevelen om die eens nader te bekijken. Ik gebruik hem met heel veel plezier en vooral probleemloos.

Succes met je zoektocht.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 18 nov 2015 14:00

alliance_0 schreef:
annesinke schreef:@alliance_0, dank voor je reactie. Op zich is dat misschien ook mijn eigen fout doordat ik in het eerste bericht al sprak dat ik de edge 520,810 en 1000 overweeg. Maar denk ook dat het een beetje "onbekend is onbemind" is van mijn kant. Wat voor opties zou jij dan nog overwegen als je de hele discussie volgt? Heb je nog goede itps die ik zeker moet overwegen en hoor ook graag je argumenten.
Zelf ben ik een zeer tevreden Bryton gebruiker. Ik heb de Rider 50 gehad en nu een Rider 60. Deze laatste zou ik zeker aan willen bevelen om die eens nader te bekijken. Ik gebruik hem met heel veel plezier en vooral probleemloos.

Succes met je zoektocht.
ryder 60 heeft in ieder geval dezelfde grootte/screenresolution als de 1000:

ryder 60: Display: 3" Color LCD, 240*400 pixels, Touchscreen

garmin edge 1000: Display size, (WxH)1.5" x 2.6" (3.9 x 6.5 cm); 3.0" diag (7.6 cm)
Display resolution, WxH 240 x 400 pixels, touchscreen

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 18 nov 2015 14:35

De conclusie is denk ik deze: Als je het niet erg vindt om met een koelkast op je stuur te rijden koop je een 1000. Als je een mooie fietscomputer wilt, waarmee je prima routes kan rijden koop je een 500.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 18 nov 2015 15:37

koelkasten mogen best weer :geek: :

Afbeelding

annesinke
Forum-lid

annesinke 18 nov 2015 17:13

haha :-), op zich vind ik de conclusie van geertjeb best prima, Maar hoor toch graag nog wat ervaringen van 520 gebruikers (als die er zijn) over hoe het navigeren (lees narijden van vooraf ingeladen routes) gaat.......dus bij deze een oproep aan alle garmin edge 520 gebruikers :-)

En zal ook eens naar de winkel gaan om de verschillende groottes te bekijken :-)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 18 nov 2015 19:21

annesinke schreef:haha :-), op zich vind ik de conclusie van geertjeb best prima, Maar hoor toch graag nog wat ervaringen van 520 gebruikers (als die er zijn) over hoe het navigeren (lees narijden van vooraf ingeladen routes) gaat.......dus bij deze een oproep aan alle garmin edge 520 gebruikers :-)

En zal ook eens naar de winkel gaan om de verschillende groottes te bekijken :-)
Ga dan toch eerst maar naar de winkel.
Als je de 1000 echt te groot vindt valt deze al af.
Als het scherm van de 520 dan weer te klein is voor jou valt deze ook af.

Of je moet uit 2 kwaden het minste kiezen.

PS: ik heb de 1000 en nog geen minuut spijt van gehad.
Alle andere fiets GPS computers zijn toch net iets minder. Daarom dat het scherm ook weer wat kleiner kan :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Birota
Forum-lid

Birota 18 nov 2015 23:25

Ik vind dat er wel veel nadruk wordt gelegd op storingen etc. bij de Edge 1000. Ik heb nog nooit last gehad van vastlopen of uitvallen van de Edge. De eerste keer was het instellen even puzzelen, maar alles werkt perfect. Routes volgen gaat prima en het automatisch synchroniseren met Strava en Garmin connect vind ik ideaal.

Voor echt lange tochten waarbij ik een route volg heb ik een Topeak powerpack voor het geval de accu het niet uithoudt.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 18 nov 2015 23:29

hier ook tevreden 1000 gebruiker: sinds november vorig jaar alleen 1 keer gedoe gehad met pairen (en ok uploaden via wifi/bluetooth werkt niet altijd in 1 keer, maar swoi)

Plaats reactie