Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koopadvies/prijsadvies gevraagd

poekie
Forum-lid

poekie 27 mei 2010 17:07

Ik ben op zoek naar een eerste racefiets. Qua nieuwe fietsen kom ik dan uit op:

Gazelle V1 (Tiagra) voor 599 euro.
Gazelle V3 (105) voor 749 euro.
Sensa Romana Tiagra voor 699 euro.
Target Full 105 voor 749 euro.
Bulls Harrier 1 voor 799 euro excl korting.

Ik vind het toch wel flinke bedragen, want ik weet nog niet hoe vaak ik 'm zal gebruiken. Liever koop ik dus een tweedehands. Nu ga ik vanavond kijken voor deze fiets:
Koga Miyata Flyer met Shimano 105.

Daar heb ik een paar vragen over. Wat is een redelijke verkoopprijs bij goed onderhoud, en bij matig onderhoud? De fiets zou een 'aantal jaren' oud zijn, maar weinig gebruikt. Ik heb wel het vermoeden dat ie niet heel goed onderhouden is.

Verder ben ik bang dat ik de staat van de fiets niet heel goed zal kunnen inschatten, maar deze checklist is zeker een goed overzicht van waar ik op moet letten?

Tenslotte: volgens mijn eigen opmeting heb ik een fiets met framemaat 53 nodig (ik ben 1.73 en mat een binnenbeenlengte van 78), maar deze heeft een framemaat van 55. Die 2 centimeter verschil, is dat echt een probleem?

racemonster
Forum-lid

racemonster 27 mei 2010 18:59

Zelf ben ik me ook aan het orienteren, maar ik hoor over Koga Miyata de laatste tijd slechte verhalen. Ik begreep dat ze strenger zijn geworden op garantievoorwaarden en las op dit forum in het Koga topic ook wat klachten over de lak en dergelijk van Koga, waarbij de opstelling van Koga was dat je echt moest bewijzen dat het aan hen lag. Voor mij daarom een reden om niet naar Koga te kijken. Ze rekenen namelijk wel de prijzen voor topfietsen en topservice. Wellicht zijn er ook andere, goede ervaringen, maar dit is wat ik meekreeg.
Op zoek naar een eerste fiets

rennsport
Forum-lid

rennsport 27 mei 2010 19:03

@ race

De Koga waar Poekie over praat is geen nieuwe fiets en hij zal dus niet met garantie te maken hebben.

@Poekie

De Gazelle v3 lijkt me wel wat wat flink afgeprijsd omdat het een overjarig model is. Het is een 51 cm frame, is dit niet te klein voor jou?

poekie
Forum-lid

poekie 27 mei 2010 19:11

Dat is inderdaad wat aan de kleine kant.

jsparie
Forum-lid

jsparie 29 mei 2010 02:02

Als je niet zeker weet of je fietsen wat vindt of de fiets veel gaat gebruiken zou ik toch snel voor tweedehands gaan. Vind die Koga op marktplaats wel aan de dura kant worden om bij een particulier te kopen voor een fiets die zeker een jaar of 7 oud zal zijn. Eerder nog ouder. Dan moet hij wel uitstekend in orde zijn.

Denk dat je voor Eur 300 a 400 ook bij een winkelier een uitstekende gebruikte fiets kunt kopen. Dan heb je toch wat meer zekerheid indien je er zelf geen kijk op hebt. En je raakt heb met niet teveel verlies weer kwijt als het niet bevalt.

poekie
Forum-lid

poekie 30 mei 2010 16:21

Bedankt voor het advies, ik heb de Koga inderdaad niet gekocht.

Plaats reactie