Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 30 sep 2015 15:35

En dropbar met hydraulische schijfremmen is best prijzig. Dit vanwege de combinatie brake/shifter. Op deze manier kan het goedkoper.

Hoe bevallen de "bar end" shifters?
Erg mooi ding trouwens! Qua looks een mooie maat.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 13171
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 sep 2015 15:55

De bar end shifter bevalt prima maar je schakelt natuurlijk niet even rap als met een STI. De bediening is wel zwaarder dan ik gedacht had maar het grote voordeel is dat je voor een klimmetje in het bos in één beweging een aantal kransjes kunt schakelen. Dat vond ik altijd lastig met STI's op de de crosser. Ik ben ook wel gewend om met buiscommandeurs te rijden dus dan valt dit nog mee.

Mocht ik hem ooit beu worden heeft TRP een leuke upgrade:
Afbeelding
Een adapter om een Di2 shifter te monteren :)

Plezier in het fietsen zal wel weer komen maar waarschijnlijk wel wat minder intensief. Ik heb nu in ieder geval nog een leuk bedrag en plaats in de schuur over.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 30 sep 2015 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 1937
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 30 sep 2015 19:30

opperhoofd schreef:En dropbar met hydraulische schijfremmen is best prijzig. Dit vanwege de combinatie brake/shifter. Op deze manier kan het goedkoper.

Hoe bevallen de "bar end" shifters?
Erg mooi ding trouwens! Qua looks een mooie maat.

Ik ben nu bezig over te stapen van Ergopower naar bar end shifters. In 2013 m'n eerste fiets met barends gebouwd, speciaal voor lange brevetten in de voormalige Sovjet-Unie. Dat beviel me prima. DIt jaar had ik weer een keer last van m'n oude schouderblessure. Dit was vooral bij het schakelen met Ergopowers. Met Bar ends had ik geen last ervan. Dus reed ik dit jaar Parijs-Brest met Bar End shifters. Ik heb m'n Ergopowers geen moment gemist, ik heb ook beduidend minder tijd voor schakelingsonderhoud nodig gehad tijdens PBP.
Het resultaat is dat ik nog meer fietsen ga ombouwen op Bar Ends.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2352
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 30 sep 2015 19:40

Ziet er goed uit zeg! :D Heel veel plezier ermee en wie weet.....ik blijf hem positief opvallend vinden!
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

bwerter
Forum-lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 23 mar 2015 10:36

bwerter 14 okt 2015 20:41

Ik overweeg de cube attain gtc als winterfiets, als gravelracer en als commuter aan te schaffen. Lijkt jullie deze geschikt?Ik vraag me overigens af welke max. maat band er op past.
Ik vind hem er gewoon retestrak uit zien.

http://www.cube.eu/nl/products/road-rac ... hred-2016/
Laatst gewijzigd door bwerter op 14 okt 2015 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 872
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 14 okt 2015 21:11

Mooie fiets!
Volgens mij is het geen gravelracer maar de meningen zullen daar verdeeld over zijn.
Ik zie geen mogelijkheid om een dragertje en spatborden te monteren.
Je zal voor jezelf moeten bepalen of je de fiets kan inzetten waar je voor wilt.
Vwb max maat band, even navragen bij importeur?
Bianchi Aria / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 on Saris H3)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24331
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 okt 2015 08:10

Dat is gewoon een racefiets met schijfremmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8543
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 okt 2015 09:02

Met elke racefiets met wat dikkere banden kun je toch probleemloos over gravel rijden? Desnoods neem je erg cyclocross fiets. Ik snap die hele hype niet.
(Ik snap dat het leuk is om ook onverharde paadjes mee te pakken in je ronde, ik begrijp gewoon niet waarom je daar een speciale fiets voor moet)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 15 okt 2015 09:57

Voor de mensen die vinden dat n+1 beargumenteerd moet worden. ;)

Verder gewoon eens, vanmorgen met de racefiets (23mm Schwalbe One Tubeless) nog een strookje onverhard meegepakt, niets mis mee.
Afbeelding

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 15 okt 2015 10:22

ric schreef:Mooie fiets!
Volgens mij is het geen gravelracer maar de meningen zullen daar verdeeld over zijn.
Ik zie geen mogelijkheid om een dragertje en spatborden te monteren.
Je zal voor jezelf moeten bepalen of je de fiets kan inzetten waar je voor wilt.
Vwb max maat band, even navragen bij importeur?

Op de cube attain moet je wel degelijk spatborden kunnen monteren.
Deze staan op de cube website.

http://www.cube.eu/en/equipment/accesso ... isc-black/

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2352
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 15 okt 2015 10:26

Voor mij de combi N+1 (ik had uberhaupt geen tweede fiets) en ook vind ik het zonde van mijn carbon racer met het slechte weer en die kan dan mooi vast op de Tacx.

En of het dan een crosser, cx, cyclo, gravel of all round fiets heet of is?
Kan mij weinig schelen, enkel maar een marketing label.
Nu zitten er natuurlijk tussen sommige typen fietsen wel degelijk ook technisch gezien verschillen en kunnen doeleinden verschillen.

Maar, ondertussen ook de Arkose 2 in huis! Zal binnenkort even wat fotootjes maken als hij naar buiten mag. :like:
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 13171
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2015 18:52

Bij mij is N-1 juist de reden. Ik had een racer en een crosser en nu een gravelracer/cyclocrosser/adventure bike. Voor het niveau waarop ik fiets goed genoeg om alles te doen wat ik wil. Hij is niet veel langzamer op de weg dan de racer en veel beter in het bos.

Het gaat erom dat je tegenwoordig een fiets kunt uitzoeken die bij jou past i.p.v. bij een of ander UCI reglement.
De namen mogen dan hersenspinsels van de marketingafdeling zijn maar de fietsen zijn voor een bepaalde doelgroep zeker interessant.

Leuk stukje over dergelijke fietsen: http://blog.evanscycles.com/news/advent ... pedantics/
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie