Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sensor detecteerd magneetje niet / Afstand probleem

wdc
Forum-lid

wdc 28 mei 2010 21:03

Ik heb sinds kort de Delphi Blackburn fietscomputer op mijn fiets gemonteerd. Het probleem hiermee is echter dat de sensor de magneet niet detecteerd. Ik heb de magneet en de sensor op de bovenkant van de vork gemonteerd, gezien anders de afstand sensor-computer te groot zou worden. Ik heb de sensor los gehad en met de hand de magneet er langs laten gaan en dat werkt goed, ook met hogere snelheden.

De afstand tussen de sensor en de magneet lijkt mij dus te groot of de magneet is te zwak om het reed-relais te laten schakelen. Een grotere of dus sterkere magneet lijkt mij dus de oplossing, maar ik weet niet waar ik hier aan kan komen. Ik heb al verschillende magneetjes geprobeerd, maar geen werkte. Heeft iemand dit ook eens gehad? En wat was de oplossing? En waar is die oplossing te koop, of hoe kan ik die maken?

De te overbruggen afstand is ongeveer 1 cm. De sensor registreerd echter maar bewegingen tot 3 a 4 mm afstand. De batterij van de sensor is nieuw, dus daar ligt het niet aan. De batterij in de computer is ook goed.

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 28 mei 2010 21:07

Ik zou toch proberen de sensor en magneet lager op de vork te plaatsen. Door de paraplu-vorm van het wiel c.q. de spaken wordt de afstand sensormagneet kleiner. Anders onder de sensor een opvulstukje plaatsen. Een stukje rubber oid.

wdc
Forum-lid

wdc 28 mei 2010 21:41

BianchiSL3 schreef:Ik zou toch proberen de sensor en magneet lager op de vork te plaatsen. Door de paraplu-vorm van het wiel c.q. de spaken wordt de afstand sensormagneet kleiner. Anders onder de sensor een opvulstukje plaatsen. Een stukje rubber oid.

Lager op de vork is geen optie. Zelfs met een volle batterij is het bereik hooguit 40 centimeter van computer naar sensor. En dat houdt in dat de sensor hooguit 10 centimeter vanuit de buitenband naar binnen kan zitten. Wat dus de afstand, vanwege de paraplu-vorm van het wiel, 'groot' maakt. De sensor zelf zit in het verlengde van de fiets. Maw aan de voorkant van de vork, dus ophogen heeft geen zin. Verder naar binnen kantelen kan ook niet want dan registreerd de sensor ook niets.....

wdc
Forum-lid

wdc 28 mei 2010 22:17

Toen ik mijn reactie aan het typen was bedacht ik me dat ik ook de achterkant van de vork kon gebruiken voor de sensor. Hierdoor kwam de onderkant (waar het reedcontactje zit) boven te zitten en kon ik hem verder naar binnen kantelen. Nu zit de sensor op ongeveer 35 cm afstand en is de afstand tot de magneet ongeveer 3 mm. En hij werkt!

Plaats reactie