Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

fiets gps , raad a.u.b.

kristof 1
Forum-lid

kristof 1 16 sep 2015 12:42

hi ik ben kristof en nieuw hier,

ik wil een gps op men fiets hebben en twijfel tss 2 mogelijkheden, namelijk een echte fietsgps kopen of een smartphone kopen en er een app opzetten...
ik heb al wat artikeltjes en meningen gelzen maar raak er maar niet uit , en zeker niet over welk toestel te kopen als ik een typen gekozen heb.

ik wil er wegen en paden mee kunnen navigeren , snelheid en afstand aflezen en eventueel een punt kunnen ingeven en route daarnaartoe berekenen , (om de auto terug te vinden na een rit op onbekend terrein)

dit is zowat wat mijn bedoeling is , ik wil ermee gaan mountenbiken....

mijn huidige telefoon is helemaal gaar , ik moet toch binnenkort ene nieuwe kopen dus mijn voorkeur neigt naar smartphone .
ik wil ene stofvrije kopen aangezien ik ook in stoffige omgeving werk en mijn huidige telefoon daaraan stuk gegaan is.

liefst een vrij klein toestel , ik heb geen groot scherm nodig , ik gebruik hem om te bellen en mijn agenda bij te houden , verder niets , en dus mss te navigeren maar daarvoor wil ik ook een niet al te grote versie .

kan iemand mij raad geven? eventueel een merk/type aanraden en eventueel een app aanbevelen als het om de smartphone keuze gaat.

waar beter raad te vragen dan hier aan mensen met ervaring , niet?

alvast erg bedankt!

mrcl
Forum-lid

mrcl 16 sep 2015 13:01

Heb voor de racefiets vorig jaar een Garmin Edge Touring aangeschaft en die bevalt prima. De kaarten zijn van OpenStreetMap, dekken een groot deel van Europa en weten echt de (mooie) fietspaden te vinden, terwijl de Rondreis-functie leuk en handig is. Zeker om de auto terug te vinden na een rit op onbekend terrein. :-)

Heb echter geen ervaring met dit apparaat icm MTB-routes.

http://www.gps.nl/fietsnavigatie/review ... uring.html

kristof 1
Forum-lid

kristof 1 17 sep 2015 09:28

hi,

blijkbaar weing mensen et een smartphone als fietscomputer hier ..... is dat echt zo onhandig of zijn er geen goeie apps ofzo?
wat maakt een een fietsgps beter dan?

bedankt

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 17 sep 2015 09:57

kristof 1 schreef:hi,

blijkbaar weing mensen et een smartphone als fietscomputer hier ..... is dat echt zo onhandig of zijn er geen goeie apps ofzo?
wat maakt een een fietsgps beter dan?

bedankt
Idd omdat het geen gezicht is om met je smartphone op je stuur rond te gaan rijden. Daar komt de levensduur van de batterij en de slechte afleesbaarheid bij fel zonlicht ook nog eens bij.

Ik heb de Edge 500 die heeft lange levensduur, is klein, heeft alle functies die je nodig hebt. Navigeren kan hoewel je geen kaart hebt, maar ik vind dat geen probleem. Rij moeiteloos routes in de Ardennen die ik van te voren erop zet.

Plaats reactie