Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

App De Fiets - onderzoek van de fietsersbond

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 13 sep 2015 22:24

Dit lijkt me een mooi initiatief en onderzoek van de fietsersbond, ik zag er nog niets over staan op het forum:

http://www.fietsersbond.nl/nieuws/neder ... fXbDJezmT8

Doet iedereen hier mee?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 sep 2015 22:30

Ik doe niet mee omdat je voor de rest op Facebook moet zijn en als ik ergens een hekel aan heb dan is het Facebook.

Misschien dat er andere mensen hier op het forum wel meedoen.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 sep 2015 23:05

Ik bezit niets waarop je een app kan downloaden dus aan mij hebben ze ook niks.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 sep 2015 07:06

@TumTumTum heb je dan wel een navigatie op de fiets?

Dit is namelijk het volgende onderdeel wat ik wil aanschaffen. Vooral als je net als ik het oriëntatievermogen van een aardbei hebt is dit een verstandige keuze.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 sep 2015 07:38

Voor mij hetzelfde. Heb nog zo'n mooie degelijke koelkast van Nokia die niet weet wat appen is.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 14 sep 2015 09:41

Ik heb het gezien maar ik geloof er niet in. Ze denken aan mijn bewegingen door te hebben of ik op een fiets zit Hoe herkennen ze dan het verschil tussen hardlopen en bijvoorbeeld boodschappen doen op de fiets? En belangrijker: hoe weten ze nou of iemand op een brommer/snorfiets zit of op een elektrisch aangedreven fiets of racefiets onderweg van en naar het werk. Ik heb hen dit voorgelegd en ze zeggen het doorgegeven te hebben aan de mensen van de techniek. Het antwoord was: "Geo-locaties (GPS en GSM), de accelerometer in de smartphone en WiFi. Door deze combinatie van technieken zijn we goed in staat verschillende vervoerwijzen te onderscheiden.". Ik heb dit voor mijzelf vertaald naar: als mijn telefoon in mijn rugzak zit weten ze dus niet of ik mij op een brommer, in een scootmobiel, op een snorfiets of een fiets begeef. In mijn ogen te veel vervuiling om te onderzoeken hoe de fietser van Nederland zich beweegt.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3283
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 sep 2015 09:51

Als app bouwer en toevallig ook met een fietsapp bezig ben ik het volledig met flexodder eens.
Aan gps en accelerometers heb je niets want je weet niet met welk vervoermiddel mensen zich om wat voor reden dan ook bewegen.

Ik ken deze app niet, want druk met eigen app testen, maar ik had de gebruiker gewoon bij aanvang gevraagd met welk vervoermiddel naar welke bestemming vertrekt.

Verder zou het netjes zijn als deze data publiek gedeeld zou worden maar laat me raden . . . .

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6136
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 sep 2015 11:22

deze app de fiets is toch bedoeld om 1 week lang de fietsbewegingen te meten van de bevolking?
Moet een deelnemer daarin niet bij elke fiets activiteit aangeven wat zijn/haar reisdoel is, en op wat voor type fiets er gereden wordt? En moet de app ook "aan" gezet wordend voordat deze registreerd? (zoals te zien, ik heb me er totaal niet in verdiept).

Uiteraard kan er "vals" gespeeld worden (net als met strava). Maar als deelnemer win je daar niks mee dus waarom zou je, je doet immers mee omdat je wat wilt bijdragen aan het onderzoek lijkt me.
En onderzoekers zijn heel goed in staat op ruis uit de data te krijgen, en juist met veel deelnemers toch statistische verbanden naar boven te brengen (regressie en correlatie onderzoeken).

Afhankelijk van het doel van het onderzoek kan je dan denk ik een aardig eind komen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 14 sep 2015 12:32

Heb er ff naar gekeken, maar het grootste probleem vind ik dat dat ding een keer aangezet wordt en verder actief blijft. Hij volgt dus vervolgens alles wat je doet, 24 uur lang als je hem niet uitzet. Dat vind ik een beetje teveel van het goede. Als je nu die app alleen aan moest zetten als je gaat fietsen, vind ik het nog ok. Maar nu niet.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 14 sep 2015 12:44

Uit http://www.fietstelweek.nl/meten-weten-verbeteren/ :

"De data gebruiken we alleen voor het onderzoek, de verzamelde gegevens worden na afloop van de Fiets Telweek bewerkt, zodat geregistreerde ritten niet te herleiden zijn naar jouw gegevens. De geanomiseerde gegevens worden gebruikt voor verdere analyses en gedeeld met de deelnemende provincies en gegevens."

Ik heb absoluut geen vertrouwen meer in online opslag.

"Uit eerdere fietsdata blijkt dat de Korreweg één van de drukste fietsroutes is in Groningen. Op piekmomenten zijn de fietspaden overvol, terwijl de rijbaan voor auto’s minder is. Daarom wil de gemeente de Korreweg herinrichten als fietsstraat. Door de data uit de Fiets Telweek weet Groningen straks precies hoe ze de fietsstraat moeten gaan inrichten."

Lijkt mij een voorbeeld van het paard achter de wagen spannen. Alle noodzakelijke gegevens zijn al beschikbaar.

Dus nee, ik doe niet mee...
older Budweiser

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 14 sep 2015 13:05

Alhoewel ik wel een 'apparaat' heb waar ik deze app op kan downloaden, doe ik toch maar niet mee. In de bewuste periode val ik geloof ik buiten de doelgroep en het doel van deze app ;).
O ja, ik ben ook al geen Facebook-fan, dus...
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 14 sep 2015 13:31

Kilowatt schreef:"De data gebruiken we alleen voor het onderzoek, de verzamelde gegevens worden na afloop van de Fiets Telweek bewerkt, zodat geregistreerde ritten niet te herleiden zijn naar jouw gegevens. De geanomiseerde gegevens worden gebruikt voor verdere analyses en gedeeld met de deelnemende provincies en gegevens."
Dit is al een reden om niet mee te doen. Het kan best nu al anoniem.

"Al 26.000 mensen hebben de app gedownload en doen mee."
Yeah sure, weet je hoeveel gebruikers google plus zegt te hebben en daadwerkelijk heeft... :mrgreen: :lol:

Plaats reactie