Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vuelta 2015

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 07 sep 2015 18:47

Ernie C. schreef:
joosting87 schreef:Jaa. Mooie slotklim. Hij kan zeker winnen op basis van zijn tijdrit. Haha. Ik zal wel veel tegenstanders hebben als ik zeg dat ik dit slotklim gevecht zoveel mooier vind dan de winst door een tijdrit...
Juist de wetenschap dat Tom (zou ook een andere tijdrijder kunnen zijn) een betere tijdrit in de benen heeft maakt het zo mooi.
Als het niet over minuten zou gaan heb je in mijn ogen gelijk. Hij kan minuten pakken in een etappe terwijl klimmers het met seconden moeteb doen in meerdere etappes. Natuurlijk fijn voor Tom....
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 07 sep 2015 19:08

Ik verwacht (/hoop) dat Tom zaterdag in het rood met een dikke 20 seconde voorsprong aan de etappe gaat beginnen. Deze 20ste rit gaat dan gewoon heel zwaar worden. En wellicht een tactisch steekspel; vroege aanvallen van directe concurrenten, vooruitgeschoven posten die plots in afdaling als bruggenhoofd gaan fungeren, etc. Als ik zie hoe rustig Tom blijft (althans, zo ziet het er voor mij uit) geef ik ‘m zeker een hele goeie kans op de eindoverwinning. Misschien moet Giant Alpecin wel achter de schermen bij wat andere teams langs om toch nog wat hulp voor zaterdag in te kopen. Misschien eens tijd voor een Nederlandse Combine?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6223
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 sep 2015 19:15

joosting87 schreef:Als het niet over minuten zou gaan heb je in mijn ogen gelijk. Hij kan minuten pakken in een etappe terwijl klimmers het met seconden moeteb doen in meerdere etappes. Natuurlijk fijn voor Tom....
Moeten de echte klimmers in dit soort etappes maar gelijk van de eerste kilometer erin vliegen. Net zoals in een tijdrit dus ;)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4758
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 sep 2015 19:42

joosting87 schreef: Als het niet over minuten zou gaan heb je in mijn ogen gelijk. Hij kan minuten pakken in een etappe terwijl klimmers het met seconden moeteb doen in meerdere etappes. Natuurlijk fijn voor Tom....
Als ik zie hoe Dumoulin die bergen oprijdt en klimmers achter zich laat, dan ben je meer dan alleen een tijdrijder; dan ben je ook een verdienstelijk klimmer. En laat nu net de combinatie van die twee disciplines essentieel zijn om rondes te winnen. Fijn voor Nederland dat jullie zo'n ronde-renner hebben.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5774
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 sep 2015 19:45

Ik ben eigenlijk ook benieuwd wat Majka nog kan in de tijdrit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16325
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2015 19:54

Gastheerg schreef:
joosting87 schreef:Als het niet over minuten zou gaan heb je in mijn ogen gelijk. Hij kan minuten pakken in een etappe terwijl klimmers het met seconden moeteb doen in meerdere etappes. Natuurlijk fijn voor Tom....
Moeten de echte klimmers in dit soort etappes maar gelijk van de eerste kilometer erin vliegen. Net zoals in een tijdrit dus ;)
Inderdaad, en mocht Dumoulin winnen of zelfs het podium halen dan mogen die klimmers echt even goed in de spiegel kijken. Het wachten tot de laatste km's van de laatste klim is nu net de tactiek die tijdrijders de laatste decennia gebruikt hebben om grote rondes te winnen. Vaak met behulp van een sterke ploeg maar als er een Landa bij je concurrent rijdt heb je die dus blijkbaar niet nodig.

En laten we vooral niet vergeten dat Tom ook een rit met aankomst bergop gewonnen heeft!
Campagnolo Ultra Dork

el_loco
Forum-lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 07 sep 2015 20:09

Ernie C. schreef:
Gastheerg schreef:
joosting87 schreef:Als het niet over minuten zou gaan heb je in mijn ogen gelijk. Hij kan minuten pakken in een etappe terwijl klimmers het met seconden moeteb doen in meerdere etappes. Natuurlijk fijn voor Tom....
Moeten de echte klimmers in dit soort etappes maar gelijk van de eerste kilometer erin vliegen. Net zoals in een tijdrit dus ;)
Inderdaad, en mocht Dumoulin winnen of zelfs het podium halen dan mogen die klimmers echt even goed in de spiegel kijken. Het wachten tot de laatste km's van de laatste klim is nu net de tactiek die tijdrijders de laatste decennia gebruikt hebben om grote rondes te winnen. Vaak met behulp van een sterke ploeg maar als er een Landa bij je concurrent rijdt heb je die dus blijkbaar niet nodig.

En laten we vooral niet vergeten dat Tom ook een rit met aankomst bergop gewonnen heeft!
Sinds EPO wat lastiger te gebruiken is, is het ook wat lastiger om die lange vluchten vol te houden. Renners hebben nog maar weinig pijlen op hun boog en dan wordt het makkelijker voor de tijdrijders die zich niet gek laten maken en hun eigen tempo blijven rijden. Je ziet sowieso de nivellering wel in de top, het ligt dicht bij elkaar.
De wereldklasse tijdrijder Dumoulin die wat kilo`s kwijtraakt en in topvorm is kan zich dus mengen met de wereldklasse klimmers (waarvan 3/4 een loodzware Tour in de benen heeft overigens)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16325
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2015 20:28

Toch vreemd dat juist in het epo tijdperk het vooral de tijdrijders waren die grote rondes konden winnen (Indurain, Riis, Armstrong).

Die lange vluchten zijn juist meer iets van voor het epo tijdperk. Dankzij de epo konden de tijdrijders en vaak zelfs hun knechten juist aan blijven klampen bij de klimmers en had vroeg wegrijden weinig zin. Met Contador in het recente verleden en Froome nu heb je twee toppers die beiden heel goed kunnen en dus ook niet vroeg aanvallen. Ik denk dat de meesten die zichzelf podiumkandidaat van een grote ronde vinden deze strategie gewoon kopiëren en hun strategie niet aan durven te passen aan een verassing als Tom Dumoulin.

Je kunt mij niet wijsmaken dat de topklimmers Tom niet al op de voorlaatste klim hadden kunnen laten breken, of tenminste kraken en op het begin van de laatste klim te laten breken. Daar is geen lange vlucht voor nodig maar dan moet je ook niet zo bang zijn voor de andere klimmers. Gewoon je eigen tempo rijden i.p.v. dat van je knecht.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
SevenofNine
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 jul 2015 11:32

Gebruikersavatar SevenofNine 07 sep 2015 20:46


simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 07 sep 2015 21:04

Volgens mij reed vandaag iedereen in het rood, daar was geen leiderstrui voor nodig.

Tom blijft verbazen.
Vooral voor hemzelf is elke dag volgens mij een onverwachte meevaller.
Als iemand eenmaal in deze flow raakt kan hij iedereen aan.
En dan is alles mogelijk.
Sta er niet van te kijken zondag in Madrid
Zij is ook tegen

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 07 sep 2015 22:58

Als Tom zich zelf blijft de komende dagen gaat ie de Vuelta gewoon winnen !

Ik heb eens naar de tijden van de openings tijdrit Tour de France in Utrecht gekeken, 13.5km.

Majka zat toen al 1min15 achter Tom...
Rodriguez zat 1min18 achter Tom...

Nu is 13.5km best wel een lastige afstand voor een niet tijdrijder. Toch, als je die achterstanden dan met verval een beetje doortrekt naar 39.5km...

Ik kon alleen Aru niet achterhalen. Die heeft dezelfde leeftijd als Tom en schijnt een behoorlijke tijdrit in de benen te hebben als je een beetje op Google zoekt.

Spannend !

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 07 sep 2015 23:32

De grootste vraag is volgens mij hoe de tijdrijder Dumoulin het dik twee weken als klassementsrijder heeft verteerd? Ik hoop echt dat hij die twee minuten verschil gaat pakken, maar we weten gewoon nog niet hoe hij als renner die drie weken klassement verdedigen verteert en of hij nu nog de benen voor een super tijdrit heeft.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie