Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano 4 arm en 53/42 rijden?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2015 07:46

Oplossingen voor net tekort komen in materiaal zoeken; doen we toch allemaal ;)
Less is bore

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 12 aug 2015 11:29

michiel1991 schreef:Beste Jeroen,

Ik snap wat je bedoeld, maar ik de praktijk voelt het anders aan.
Maar ik de praktijk kun je alles ervaren ;)
Je eerst volgende tochtje (tegen de wind of naar boven) 3 minuten tegen het omslagpunt rijden.
Daarna schakel je naar je binnen blad en vanachter zwaarder. Probeer dit eens 2 minuten vol te houden aan de zelfde snelheid/hartslag of misschien zelfs wattage.
Daarna schakel je weer buitenblad en 3 tanden zwaarder en trekt nog even flink door.

Kijk ik ga niet beweren dat het met een 42 minder pijn doet, maar uit ervaring gaat het wel makkelijker en val je niet stil.

Grt

Ik snap je probleem wel overigens, ik heb 2 fietsen 1 met 36/52 en 1 met 34/50. Bij beide zou ik graag voor gebruik in NL een 39 of liefst nog groter binnenblad hebben. Ik schakel nu heel vaak voor of zit soms 36x12 te trappen zonder dat ik het door heb. Ik zit er hard over te denken om de 34x50 te vervangen door 39x53 (kan bij Campy 4 arm) en als ik de bergen in ga de 34x50 weer terug te zetten. Heb net 2 weken in Toscane op heuvelachtig terrein gereden en daar kwam ik met minimaal 34x25 zonder problemen doorheen, die 25 heb ik maar 1 of 2 keer gebruikt, maar had ook wel zonder gekund. Dus ik denk 42x25 of 27 in heuvelachtig terrein goed te doen moet zijn.

Overigens heb ik op de fiets met 36x52 EPS, dat maakt voor en achter tegelijk schakelen toch wel erg makkelijk. Dus een overstap naar Di2 zou ook een optie voor je zijn :)

Jo O.
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 jan 2012 20:02

Jo O. 12 aug 2015 16:18

Ik snap TS wel.
In heb 50/34 door 50/36 vervangen. Ik zat op gematigde hellingen vaak tussen buitenblad en binnenblad. Ik kan nu iets sneller rijden op binnenblad maar vooral: Ik kan nu uit het zadel van buitenblad naar binnenblad schakelen.
Maar is er iemand die TS tips kan geven ipv commentaar te geven waarom hij de 42 niet nodig heeft

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 12 aug 2015 17:21

die drie tanden gaan het niet doen; 42 x 21 is 4m20 - 39 x 21 is 3m88 en je komt van 53 x 21 is 5m29, dan zul 'altijd' achter ook nog moeten schakelen

in de praktijk zul je gewoon vergeten terug te schakelen en gewoon doordrukken op 53 x 21, het is tenslotte KOERS en met je hoofd onder het stuur is het sowieso niet goed denken

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 18 aug 2015 16:06

koers al gereden ? met welk binnenblad ?

michiel1991
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 feb 2011 18:40

michiel1991 26 aug 2015 20:16

Ja ik ben inmiddels terug.
En daar heb ik inmiddels mijn antwoord gekregen.
Alleen met een shimano (ik dacht B-type) dura-ace 53t buitenblad is het monteren van een 42t blad een optie. Anders is het niet mogelijk.
Maar Shimano zou bezig zijn om standaard een 42 blad te kunnen gaan monteren.

Dus ik ben gewoon met mijn 53/39 en 11-25 naar daar gegaan. Dan natuurlijk de vraag of ik hem nodig zou hebben gehad. En ja ik had toch 2 ritten dat ik er graag een 42 of zelfs een 44 op zou willen hebben liggen hebben. Na steile stukjes zat ik toch op de 39 te rijden als het dan weer minder stijl naar boven ging moest ik al weer snel naar het buitenblad.
En zo een goed naar boven kan ik nu ook weer niet dus het was dan weer een hoop met schakelwerk om weer op de juiste versnelling te komen en als het daarna weer steiler werd weer andersom. Niet ideaal wanneer je tegen je max zit te rijden.
Dus Shimano nu maar even afwachten en anders het rijden met een dura-ace crankstel overwergen.

Plaats reactie