Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lekke band tijdens afdaling

rainer
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 mei 2009 12:49

rainer 21 apr 2012 12:42

Hallo,

Gelukkig nog nooit overkomen, als je tijdens een afdaling een lekke band krijgt, hoe kun je dan op zijn veiligst tot stilstand komen?

Groeten,

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 21 apr 2012 12:51

Fiets rechthouden en remmen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 apr 2012 12:57

Ja en dat gaat meestal probleemloos. Alleen als de voorband in 1x leeg is wordt 't erg vervelend. In de meeste gevallen kan je dan 't beste ook maar gewoon remmen, dan is er alleen een grote kans dat je onderuit schuift. Maar beter onderuit schuiven dan een afgrond in rijden of tegen een rotswand aan gaan met hoge snelheid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 21 apr 2012 14:28

Als je voor lek rijd eerst zorgen dat je de boel onder controle houd. Gewicht zoveel mogelijk naar achteren verplaatsen. Zoveel mogelijk achterrem gebruiken en voor zover het toelaat met voor remmen. Sommigen doen er een serie schietgebedjes bij.

Ik ben overeind gebleven toen het mij gebeurde met een snelheid ruim in de 70

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 21 apr 2012 14:56

Tis mij eens gebeurt tijdens de afdaling van de Passo San Pellegrino. Ook voor (latex biba in combi met een paar keer fors remmen). Het gebeurde gelukkig vlak voor een haarspeldbocht...... Je wil er niet aan denken wat er gebeurt als dit op een recht stuk met 80km/u was gebeurt....
Idd gewicht verplaatsen in de richting waar je geen lek hebt en dan bidden.....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6288
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 apr 2012 15:17

Voor mij is dit de enige reden om evt weer op tubes over te stappen.

Met draadbandjes wordt je fiets wel heel erg snel stuurloos. Paar weken terug lek in een afdaling in de Vlaamse Ardennen en was een spijker dus de band was ook in heel snel leeg. Nat wegdek en bochten. Dat is even met de billen knijpen.

Met tubes vond ik lek in een afdaling voor m'n gevoel een stuk minder eng en bleef je fiets beter bestuurbaar.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 24 apr 2012 10:06

In de tijd dat ik nog zo onnozel was om met een gerepareerde binnenband op vakantie te gaan heb ik het plakkertje (op de voorband !) losgeweekt in de afdaling van de Col de Fermi, in Italië.
En een paar jaar geleden op de Zevenheuvelenweg, richting Groesbeek. Op de kruising met de Oudebaan een stootlek, en met een nagenoeg lege achterband de linkerbocht in, met 60+. Gelukkig was het zomer en het gras niet gemaaid, dat remde voldoende af toen ik in de berm kwam. Maar mijn dalerslef is wel verminderd sinds die ervaring.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12817
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 apr 2012 21:10

oldandslow schreef:In de tijd dat ik nog zo onnozel was om met een gerepareerde binnenband op vakantie te gaan heb ik het plakkertje (op de voorband !) losgeweekt in de afdaling van de Col de Fermi, in Italië.
En een paar jaar geleden op de Zevenheuvelenweg, richting Groesbeek. Op de kruising met de Oudebaan een stootlek, en met een nagenoeg lege achterband de linkerbocht in, met 60+. Gelukkig was het zomer en het gras niet gemaaid, dat remde voldoende af toen ik in de berm kwam. Maar mijn dalerslef is wel verminderd sinds die ervaring.

Dat doe ik dus ook niet meer idd, lek biba is weggooien, die paar euro.

Met de vakantie doe ik er denk ik wat latex is, mik ik ze erna wel weer weg. Voor vakantie monteer ik altijd nieuwe banden, tenzij ik er pas een paar keer mee heb gereden. Het risico voor die paar centen

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 15 aug 2015 23:46

Bijgaande foto's wil ik even met jullie delen; ik kwam dit wiel vorige week tegen bij de afvalcontainer op de camping waar ik zat (Bourg d'Oisans). De persoon heeft duidelijk een lekke band/klapband gehad tijdens een afdaling (Alp d'Huez wellicht) en heeft met de velg op het wegdek afgeremd

Afbeelding

Afbeelding
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 aug 2015 20:10

tja. Die velg is kapot. De naaf op zich nog bruikbaar. Ziet er niet uit als een erg dure velg. Als deze persoon niet gevallen is heeft hij geluk gehad.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Hielko
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2013 13:57

Hielko 16 aug 2015 20:59

Hij zal wel niet gevallen zijn, of iig niet met hoge snelheid. Die velg krijg je alleen zo kapot als je in de remmen knijpt en rechtop de fiets blijft zitten, en gezien aan de schade is er aardig afgeremt.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 16 aug 2015 21:33

plantagenet schreef:Bijgaande foto's wil ik even met jullie delen; ik kwam dit wiel vorige week tegen bij de afvalcontainer op de camping waar ik zat (Bourg d'Oisans). De persoon heeft duidelijk een lekke band/klapband gehad tijdens een afdaling (Alp d'Huez wellicht) en heeft met de velg op het wegdek afgeremd
Dat wiel heb je toch zeker wel meegenomen want een nieuw velg er om spaken en je hebt een mooi reserverwieltje. Wie gooit nu zoiets in een vuilbak.
Nieuwe velg overspaken is niet veel moeilijker dan een nieuw bandje omleggen maar duurt alleen wat langer.

Plaats reactie