Zo af en toe vind ik het leuk om wat kommetjes op strava proberen aan te vallen. Aan de ene kant om mijn eigen tijden te kunnen volgen op die segmentjes (progressie in een jaar), en aan de andere gewoon om te kijken wat ik kan als ik op op een klein stukje alles geef (je schiet er geen reet mee op, maar ik vind dat soms nu eenmaal leuk
In hoeverre dit relevant is weet ik eigenlijk niet, maar goed, het staat geschreven
Vorig jaar had ik tweemaal vlak na een voluit 'sprint' van een minuut of soms ietsje langer barstende hoofdpijn. Dat kwam niet direct, maar ongeveer 10 seconden nadat ik gestopt was met het sprinten en de benen dus al een tijdje stil hield. Het ging redelijk snel voorbij (binnen een minuut of twee), en is echt zo'n in regelmatige golven komende bonkende hoofdpijn (een mildere variant hiervan heb ik eens of tweemaal per jaar wel eens). Hoe dan ook is het vervelend...
Tijdens het rondje van vandaag had ik dezelfde soort hoofdpijn wederom nadat ik op een heuveltje van 4% een 40 seconden lang gemiddeld zo'n 40km/h ging.
Tijdens dat sprintje had ik een voor mijn doen hoge hartslag: een max van 193, een tien jaar geleden misschien eens 195 gemeten, maar tijdens het fietsen in de laatste jaren heb ik dit nog nooit zo hoog gemeten. Het was in ieder geval alweer een jaar ofzo geleden dat ik zo'n barstende koppijn had gehad, en het verraste me dus een beetje.
Nu vermoed ik dat wat vochtverlies hierin wel eens rol kan spelen? Het was met 31 graden gemiddeld vies warm. Ik weet dat ik meer dan een kg vocht te weinig had gedronken tijdens het rondje (2 bidons was gewoon te weinig, ondanks het rustige tempo). Ik weeg zo'n 68 kg.
Vorige week heb ik een vrijwel identiek rondje gedaan, en had ik nergens last van toen ik voluit ging op hetzelfde heuveltje na ongeveer dezelfe afstand (toen was het 25 graden, mijn hartslag kwam over het hele rondje een slag of 4 gemiddeld lager, en de piek toen was ook zo'n 4 slagen lager).
Als ik moest gokken dan denk ik dus dat hoge inspanning + vochtverlies gewoon geen goede combinatie is, maar een bevestiging of vergelijkbare verhalen zou wel prettig kunnen zijn