Welke tempo aanhouden
-
Alan Smeets
- Forum-lid
- Contact
Misschien dat iemand anders wat meer uitleg wilt geven.
Het verhaal van de marathon is geen onzin. Om een marathon binnen 2 uur en 10 min te lopen moet de hele afstand op een zeer hoge intensiteit gelopen worden.
Ook het verhaal van de Tour etappe is geen onzin. De renners eten die gelletjes alleen in de finale omdat ze niet 21 dagen de hele dag de niet al te lekkere gelletjes willen eten. Daarnaast is de intensiteit in het begin van de etappe wel hoog maar niet hoog genoeg dat je niets meer kunt eten. Met 300 Watt gemiddeld voor een renner van 65Kg is de intensiteit hoog genoeg. Tenslotte, wat zit er dan in een puddingbroodje, in de sportdrank, in rijstcakes, muffins en de cola niet te vergeten.
Het verhaal van de marathon is geen onzin. Om een marathon binnen 2 uur en 10 min te lopen moet de hele afstand op een zeer hoge intensiteit gelopen worden.
Ook het verhaal van de Tour etappe is geen onzin. De renners eten die gelletjes alleen in de finale omdat ze niet 21 dagen de hele dag de niet al te lekkere gelletjes willen eten. Daarnaast is de intensiteit in het begin van de etappe wel hoog maar niet hoog genoeg dat je niets meer kunt eten. Met 300 Watt gemiddeld voor een renner van 65Kg is de intensiteit hoog genoeg. Tenslotte, wat zit er dan in een puddingbroodje, in de sportdrank, in rijstcakes, muffins en de cola niet te vergeten.
Het is mij inmiddels wel duidelijk aan welk dieet jij wel geld wenst te verdienen
http://www.alansmeets.nl/
Zelf heb ik 2 marathons gelopen, dus ik ben bekend met de inspanning inderdaad, echter helaas niet met de intensiteit van 2 uur 6 minuten. Veel (wedstrijd)marathonlopers eten nauwelijks tot niet tijdens de wedstrijd - ze drinken wel veel. Waarom ? Veel vocht en mineraal verlies, waarbij magnesium een beruchte is. Hun resultaat komt uit de verhouding interval training en juist, lange rustige duurlopen = vetverbranding. En ze moeten ook wel op vetverbrandingsniveau lopen gezien de spierbelasting bij het hardlopen. Die is even van een andere magnitude in vergelijking met wielrennen.
Wat betreft de tourrenners..., dus wat die eten tijdens de wedstrijd (puddingbroodjes, cola etc) is goed zeg jij ? Ik kan mij nog best wel wat cruciale momenten in de tour herinneren waarbij een renner in de problemen kwam bij hongerklop.
Wat dat betreft een leuk vergelijk van je, tussen wielrenners en marathonlopers. Wat dat betreft zijn hardlopers zich veel meer bewust van hun voedingsiname, terwijl wielrenners zich over het algemeen volproppen met suikers en koolhydraten. Ga maar eens hardlopen met te veel aan koolhydraten gegeten. Zoals je weet trekken koolhydraten vocht aan en dan krijg je lekker last van "dikke" benen.
Evolutionair gezien zijn wij nu eenmaal ingesteld op vetbranding, daar kan je niet om heen, glut-4 of niet. Dus als je die inname traint komt dat ook ten uiting in je verbranding tijdens het sporten.
En ja, mijn dieet bestaat uit 20% koolhydraten (uit fruit en gedroogd fruit), 40% vet en 40% eiwitten - ik fiets gerust 100km (gemiddelde >30km/u) waarbij ik tijdens de rit alleen een banaan eet en veel water drink. Hongerklop ? geen last meer van. Ik weet waar ik het over heb.
Zelf heb ik 2 marathons gelopen, dus ik ben bekend met de inspanning inderdaad, echter helaas niet met de intensiteit van 2 uur 6 minuten. Veel (wedstrijd)marathonlopers eten nauwelijks tot niet tijdens de wedstrijd - ze drinken wel veel. Waarom ? Veel vocht en mineraal verlies, waarbij magnesium een beruchte is. Hun resultaat komt uit de verhouding interval training en juist, lange rustige duurlopen = vetverbranding. En ze moeten ook wel op vetverbrandingsniveau lopen gezien de spierbelasting bij het hardlopen. Die is even van een andere magnitude in vergelijking met wielrennen.
Wat betreft de tourrenners..., dus wat die eten tijdens de wedstrijd (puddingbroodjes, cola etc) is goed zeg jij ? Ik kan mij nog best wel wat cruciale momenten in de tour herinneren waarbij een renner in de problemen kwam bij hongerklop.
Wat dat betreft een leuk vergelijk van je, tussen wielrenners en marathonlopers. Wat dat betreft zijn hardlopers zich veel meer bewust van hun voedingsiname, terwijl wielrenners zich over het algemeen volproppen met suikers en koolhydraten. Ga maar eens hardlopen met te veel aan koolhydraten gegeten. Zoals je weet trekken koolhydraten vocht aan en dan krijg je lekker last van "dikke" benen.
Evolutionair gezien zijn wij nu eenmaal ingesteld op vetbranding, daar kan je niet om heen, glut-4 of niet. Dus als je die inname traint komt dat ook ten uiting in je verbranding tijdens het sporten.
En ja, mijn dieet bestaat uit 20% koolhydraten (uit fruit en gedroogd fruit), 40% vet en 40% eiwitten - ik fiets gerust 100km (gemiddelde >30km/u) waarbij ik tijdens de rit alleen een banaan eet en veel water drink. Hongerklop ? geen last meer van. Ik weet waar ik het over heb.
Voedingsinname van wielrenners en marathonlopers vergelijken is een beetje lastig;
op de fiets zit je nagenoeg stil, terwijl je bij hardlopen constant op en neer gaat door je loopritme.
Los van de vetzuurcyclus, gluconeogenese en andere laboratoriumkennis is dat gewoon lastiger eten, en krijg je eerder last van een te volle maag (heb bijvoorbeeld nog nooit een wielrenner zijn lunch zien uitkotsen).
op de fiets zit je nagenoeg stil, terwijl je bij hardlopen constant op en neer gaat door je loopritme.
Los van de vetzuurcyclus, gluconeogenese en andere laboratoriumkennis is dat gewoon lastiger eten, en krijg je eerder last van een te volle maag (heb bijvoorbeeld nog nooit een wielrenner zijn lunch zien uitkotsen).
-
toerfietserftw
- Forum-lid
Wellicht off topic, maar Michael Boogerd moest tijdens langere tijdritten vaak overgeven. Wat profwielrenners allemaal naar binnen werken lijkt me voor de gemiddelde wielertoerist sowieso geen nuttige referentie.vermeulen schreef:Voedingsinname van wielrenners en marathonlopers vergelijken is een beetje lastig;
Kijk mama, zonder handen
................. Kijk mama, zonder tanden 
Waar kom je aan in absolute cijfers en is dat alleen voor een inspanning of ook voor een werkdag? Verder heb je, zoals je zonder twijfel zult weten, vet, vet en vet. Dus enige specificatie daarvan ben ik ook wel benieuwd naar.ruud_k schreef: En ja, mijn dieet bestaat uit 20% koolhydraten (uit fruit en gedroogd fruit), 40% vet en 40% eiwitten - ik fiets gerust 100km (gemiddelde >30km/u) waarbij ik tijdens de rit alleen een banaan eet en veel water drink. Hongerklop ? geen last meer van. Ik weet waar ik het over heb.
-
Alan Smeets
- Forum-lid
- Contact
Ik geef geen dieet advies. Ik geef onafhankelijk voedingsadvies!
Ik wordt een beetje moe van dit verhaal. Nu komt de prehistorie er ook weer bij kijken. Mensen halen stukjes uit het diabetes verhaal, stukjes uit het sportverhaal en verzinnen er nog wat dinosaurussen bij zodat mensen zoals u erover gaan lezen, geld uitgeven aan de boeken erover en geld uitgeven aan de diëten die worden voorgeschreven.
Paleo, Atkins, bietensap, kersensap, superfoods, allemaal wereldverbeteraars. Toch heeft nog steeds bijna de helft van de bevolking in westerse landen overgewicht en een groot deel zelfs obesitas. In Nederland kennen we zelfs de metabole switch, wetenschappelijk bewezen dat er een verandering in de genen plaatsvind. Helaas mogen deze mensen dat wel beweren, maar er is nooit genetisch onderzoek in deze studies gedaan. De nadelen van zulke diëten worden meestal ook niet in de bijsluiter verteld.
Als je dan naar de basis van de fysiologie gaat kijken klopt er niets van. Dit wordt niet alleen door wetenschappers weerlegt, maar zelf antropologen hebben zich erover uitgesproken dat het niets met de evolutie te maken heeft.
Je lichaam is niet in staat om op hogere intensiteiten vet te verbranden omdat daar zuurstof voor nodig is. Richting je omslagpunt en verder is die zuurstof er niet meer. Na je aerobe drempel neemt de vetverbranding serieus af dan zijn het nog maar hele kleine percentages, de rest zijn koolhydraten die je gebruikt.
De hersenen hebben glucose nodig om te kunnen functioneren. Als die koolhydraten op zijn heeft je lichaam nog een aantal backup systemen zodat je niet ter plekke neervalt. U maakt gebruik van deze backup systemen om op te sporten. Hongerklop... nee die krijg je ook niet want aan die intensiteit kom je niet. De intensiteit die je zou kunnen halen die haal je niet meer omdat de ketonen waarop je rond rijdt minder efficiënt zijn. Daarnaast eet je eiwitten die omgezet worden in glucose in het lichaam. Waarom eiwitten via een moeilijk en minder gezond proces omzetten in glucose als je ook meteen glucose kunt innemen.
Onbewust ben je het lichaam langzaam aan het slopen door gebruik te maken van de backup systemen van je lichaam. "Zelf topsporters eten koolhydraat arm," ja voor de reclame. Als je dan hoort wat ze aan gelletjes en repen tijdens een ironman innemen dan noem ik het niet koolhydraat arm. Zelfs een Tim Noakes professor in de sportvoeding die koolhydraat arme diëten promoot zegt dat voor top prestaties je koolhydraten nodig hebt. Paleo en andere koolhydraat arme diëten worden door sports nutritionists aanbevolen in een aangepaste vorm.
U heeft het over een hongerklop door een insuline piek. Daar komt het diabetes verhaal weer om de hoek kijken. Contraction mediated Glut-4 translocation. Tijdens inspanningen wordt er door het samentrekken van de spieren glut-4 naar de celwand verplaatst. Glut-4 heeft dezelfde werking als insuline. Tijdens inspanning worden dus ook de meeste koolhydraten via Glut-4 opgenomen en minder/niet via insuline. Tijdens inspanning zijn insuline waarden ook lager. Dat gelletjes gaat daar geen verandering in brengen. De hongerklop ontstaat als je op zeer hoge intensiteit geen energie meer hebt of niet snel genoeg energie kunt omzetten uit vetten en eiwitten. Je haalt die hoge intensiteit dan niet meer en valt helemaal stil omdat het lichaam de tijd nodig heeft om op de backup systemen over te schakelen. Eerst gaan alle alarmbellen in het lichaam af zodat er weer voor even genoeg energie is en dan kun je pas weer een bepaalde intensiteit halen, maar dat zal niet meer in dezelfde rit lukken.
Een marathon on topniveau wordt alleen op koolhydraten gelopen. Die intensiteit ligt zo hoog. Het is onmogelijk om aan die energievraag te voldoen met vetten, eiwitten en ketonen.
Dat dikke benen verhaal. die had ik nog niet gehoord. Dat moet ik echt om lachen haha. Laat mensen eens lang wandelen of staan, ze krijgen allemaal dikkere benen. Waarom u dat niet krijgt? Die is wel heel simpel, u geeft het antwoord zelf. Voor de race is uw lichaam al uitgedroogd omdat het geen vocht vasthoud. Dan kun je nog zoveel water drinken wat je uitzweet, uitademt en uit plast. In Ironman triatleten wordt zelfs met creatine geëxperimenteerd omdat het vocht vasthoud, dit om later in de race uitdroging te voorkomen.
Nog bedankt voor het plaatsen van de link naar mijn website:)
Een gezond en gevarieerd voedingspatroon, daar kom je al een heel eind mee. Niets commercieels, gewoon lekker eten zonder erbij na te denken, maar wel voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen en voorzien van de energie behoefte.
Ik wordt een beetje moe van dit verhaal. Nu komt de prehistorie er ook weer bij kijken. Mensen halen stukjes uit het diabetes verhaal, stukjes uit het sportverhaal en verzinnen er nog wat dinosaurussen bij zodat mensen zoals u erover gaan lezen, geld uitgeven aan de boeken erover en geld uitgeven aan de diëten die worden voorgeschreven.
Paleo, Atkins, bietensap, kersensap, superfoods, allemaal wereldverbeteraars. Toch heeft nog steeds bijna de helft van de bevolking in westerse landen overgewicht en een groot deel zelfs obesitas. In Nederland kennen we zelfs de metabole switch, wetenschappelijk bewezen dat er een verandering in de genen plaatsvind. Helaas mogen deze mensen dat wel beweren, maar er is nooit genetisch onderzoek in deze studies gedaan. De nadelen van zulke diëten worden meestal ook niet in de bijsluiter verteld.
Als je dan naar de basis van de fysiologie gaat kijken klopt er niets van. Dit wordt niet alleen door wetenschappers weerlegt, maar zelf antropologen hebben zich erover uitgesproken dat het niets met de evolutie te maken heeft.
Je lichaam is niet in staat om op hogere intensiteiten vet te verbranden omdat daar zuurstof voor nodig is. Richting je omslagpunt en verder is die zuurstof er niet meer. Na je aerobe drempel neemt de vetverbranding serieus af dan zijn het nog maar hele kleine percentages, de rest zijn koolhydraten die je gebruikt.
De hersenen hebben glucose nodig om te kunnen functioneren. Als die koolhydraten op zijn heeft je lichaam nog een aantal backup systemen zodat je niet ter plekke neervalt. U maakt gebruik van deze backup systemen om op te sporten. Hongerklop... nee die krijg je ook niet want aan die intensiteit kom je niet. De intensiteit die je zou kunnen halen die haal je niet meer omdat de ketonen waarop je rond rijdt minder efficiënt zijn. Daarnaast eet je eiwitten die omgezet worden in glucose in het lichaam. Waarom eiwitten via een moeilijk en minder gezond proces omzetten in glucose als je ook meteen glucose kunt innemen.
Onbewust ben je het lichaam langzaam aan het slopen door gebruik te maken van de backup systemen van je lichaam. "Zelf topsporters eten koolhydraat arm," ja voor de reclame. Als je dan hoort wat ze aan gelletjes en repen tijdens een ironman innemen dan noem ik het niet koolhydraat arm. Zelfs een Tim Noakes professor in de sportvoeding die koolhydraat arme diëten promoot zegt dat voor top prestaties je koolhydraten nodig hebt. Paleo en andere koolhydraat arme diëten worden door sports nutritionists aanbevolen in een aangepaste vorm.
U heeft het over een hongerklop door een insuline piek. Daar komt het diabetes verhaal weer om de hoek kijken. Contraction mediated Glut-4 translocation. Tijdens inspanningen wordt er door het samentrekken van de spieren glut-4 naar de celwand verplaatst. Glut-4 heeft dezelfde werking als insuline. Tijdens inspanning worden dus ook de meeste koolhydraten via Glut-4 opgenomen en minder/niet via insuline. Tijdens inspanning zijn insuline waarden ook lager. Dat gelletjes gaat daar geen verandering in brengen. De hongerklop ontstaat als je op zeer hoge intensiteit geen energie meer hebt of niet snel genoeg energie kunt omzetten uit vetten en eiwitten. Je haalt die hoge intensiteit dan niet meer en valt helemaal stil omdat het lichaam de tijd nodig heeft om op de backup systemen over te schakelen. Eerst gaan alle alarmbellen in het lichaam af zodat er weer voor even genoeg energie is en dan kun je pas weer een bepaalde intensiteit halen, maar dat zal niet meer in dezelfde rit lukken.
Een marathon on topniveau wordt alleen op koolhydraten gelopen. Die intensiteit ligt zo hoog. Het is onmogelijk om aan die energievraag te voldoen met vetten, eiwitten en ketonen.
Dat dikke benen verhaal. die had ik nog niet gehoord. Dat moet ik echt om lachen haha. Laat mensen eens lang wandelen of staan, ze krijgen allemaal dikkere benen. Waarom u dat niet krijgt? Die is wel heel simpel, u geeft het antwoord zelf. Voor de race is uw lichaam al uitgedroogd omdat het geen vocht vasthoud. Dan kun je nog zoveel water drinken wat je uitzweet, uitademt en uit plast. In Ironman triatleten wordt zelfs met creatine geëxperimenteerd omdat het vocht vasthoud, dit om later in de race uitdroging te voorkomen.
Nog bedankt voor het plaatsen van de link naar mijn website:)
Een gezond en gevarieerd voedingspatroon, daar kom je al een heel eind mee. Niets commercieels, gewoon lekker eten zonder erbij na te denken, maar wel voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen en voorzien van de energie behoefte.
Die gem snelheid zegt helemaal niet t.ov. je inspanning qua brandstofverbruik.ruud_k schreef:Het is mij inmiddels wel duidelijk aan welk dieet jij wel geld wenst te verdienen![]()
Ik kan ook 100km rijden op een banaan en water dan dan moet ik wel mijn tank vol hebben bij vertrek en gewoon vlak rijden zonder wind.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
KuotaKharma
- Forum-lid
Begint een behoorlijk technisch verhaal te worden, interessant!
Heb ik nog een vraag: Doorgaans wordt er van uit gegaan dat het lichaam pas na 1,5-2 uur overschakelt op vetverbranding, bij het fietsen op lage intensiteit. Als ik het verhaal van Alan mag geloven, is dat niet waar en rij je bij lage intensiteit direct al op vet. Als dat inderdaad zo is, kan ik dan de conclusie trekken dat je ook korte ritten (1-2 uur) met lage intensiteit kan zien als laag intensieve duurtraining?
Heb ik nog een vraag: Doorgaans wordt er van uit gegaan dat het lichaam pas na 1,5-2 uur overschakelt op vetverbranding, bij het fietsen op lage intensiteit. Als ik het verhaal van Alan mag geloven, is dat niet waar en rij je bij lage intensiteit direct al op vet. Als dat inderdaad zo is, kan ik dan de conclusie trekken dat je ook korte ritten (1-2 uur) met lage intensiteit kan zien als laag intensieve duurtraining?
@ ruudk
Omzetting van vet levert slechts 30% vermogen t.o.v. glycogeen. Geen goed idee dus om vooral op vet te gaan rijden.
En een hongerklop komt niet van insulinepieken, maar door het feit dat je glycogeen op is.
Omzetting van vet levert slechts 30% vermogen t.o.v. glycogeen. Geen goed idee dus om vooral op vet te gaan rijden.
En een hongerklop komt niet van insulinepieken, maar door het feit dat je glycogeen op is.
Hi Havana, je hebt gelijk, hongerklop komt uiteindelijk doordat je glycogeen op is inderdaad. Je lichaam dient om te schakelen van glycogeen naar vetverbranding, en dat moment proberen we altijd zoveel mogelijk te trainen als we langere stukken gaan fietsen (dan heb ik het niet over lange wedstrijden, daar ligt de intensiteit nu eenmaal hoger - en ja, zoals aangegeven, dan voed ik mij ook met koolhydraten tussendoor, je kan soms wel je vraagtekens zetten waar de koolhydraten vandaan komen...). Toch kan een echte hongerklop, getraind of niet, wel worden ingezet door de insulinepieken. Immers na de piek (lees: veel suikers eten etc etc) krijg je ook een dal. Als je die dan niet invult met weer nieuwe suikers eet, dan wordt het klop...havana schreef:@ ruudk
Dit hoeft niet zwaar wetenschappelijk onderbouwt te worden. Heb je kinderen ? Daar kan je het altijd duidelijk bij zien als ze veel snoep hebben gegeten, of als je zelf veel snoept. Als de suiker (insuline) piek is uitgewerkt dan krijg je eigenlijk behoefte om te weer te gaan eten. En als je daar niet aan toegeeft kan je hoofdpijn krijgen, een leeg gevoel etc etc. Ergo, daar heb je de "hongerklop". Die kan je dus ook gewoon achter je bureau krijgen
Vet levert inderdaad minder vermogen, dus het is niet handig tijdens wedstrijden. Dan neem ik ook meer koolhydraten tot mij, echter voor trainingen en het trainen op basis van vetverbranding dien je dus ook vetter te eten. Je lichaam past zich hierop aan, zonder dat je het al meteen in de training dient te trainen om hele lange afstanden te fietsen. En dat probeer ik hier ook duidelijk te maken. TS vraag of vetverbranding tijdens een lagere hartslag tot stand komt, we hebben het niet over wedstrijden dus
@Alan, wij zijn het samen echt wel eens over goede, gevarieerde voeding hoor !
Er bestaat wel iets van voortschrijdend inzicht. Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was, bleek ie in ene rond te zijn !
En dat is wel een leuk bruggetje naar je statement inzake obesitas. Obesitas wordt veroorzaakt door teveel suiker en koolhydraat opname. Immers, dat weet jij ook, een teveel aan suikers en koolhydraten wordt opgeslagen als... vet. Terwijl het lichaam zelf veel beter met vet inname en opslag omgaat. Nogmaals, ook tijdens het sporten op lagere hartslag intensiteiten.
Ik heb geen tegeljes wijsheden van diabetes sites etc. Ik heb wel 26 jaar (duur)sport ervaring. Waaronder 9jr als semi professioneel traithleet. Ik heb veel experimenten gedaan op basis van trainingen en voeding. Waarbij ik een goed effect zie bij een hogere verhouding aan vet inname tov de koolhydraat opname.
Jammer genoeg kan ik de link niet zo terugvinden, maar laatst kwam ik nog een concullega van je tegen die op z'n site ook spraak over hogere verhouding vet tov koolhydraten in de dagelijkse voeding.
Nu is de wieler wereld soms nog behoorlijk conservatief, maar ik zou alleen willen meegeven, stap eens uit je comfort zone en verdiep je erin, experimenteer er zelf mee en trek dan je conclusies.
Obesitas kan net zo goed ontstaan door een teveel aan vetten en/of eiwitten. Als je daar teveel van eet word je immers net zo goed te dik...
-
Alan Smeets
- Forum-lid
- Contact
ruud_k schreef:Dit hoeft niet zwaar wetenschappelijk onderbouwt te worden. Heb je kinderen ? Daar kan je het altijd duidelijk bij zien als ze veel snoep hebben gegeten, of als je zelf veel snoept. Als de suiker (insuline) piek is uitgewerkt dan krijg je eigenlijk behoefte om te weer te gaan eten. En als je daar niet aan toegeeft kan je hoofdpijn krijgen, een leeg gevoel etc etc. Ergo, daar heb je de "hongerklop". Die kan je dus ook gewoon achter je bureau krijgen
Inderdaad, achter je bureau. Alleen niet tijdens inspanning. Tijdens inspanning krijg je die insuline piek niet. Nogmaals lees het contraction mediated Glut-4 verhaal.
Het intensieve deel van je conditie is zo aangeslagen dat je nooit meer de intensiteit kunt halen die je zou hadden kunnen halen in een normale trainingssituatie. Of dat opweegt tegen het beetje progressie dat je boekt in de vet verbrandingszone???ruud_k schreef:Vet levert inderdaad minder vermogen, dus het is niet handig tijdens wedstrijden. Dan neem ik ook meer koolhydraten tot mij, echter voor trainingen en het trainen op basis van vetverbranding dien je dus ook vetter te eten. Je lichaam past zich hierop aan, zonder dat je het al meteen in de training dient te trainen om hele lange afstanden te fietsen. En dat probeer ik hier ook duidelijk te maken. TS vraag of vetverbranding tijdens een lagere hartslag tot stand komt, we hebben het niet over wedstrijden dus![]()
Obesitas wordt veroorzaakt doordat mensen ongeremd eten en weinig bewegen. Je komt aan als je meer energie binnen krijgt dan dat je gebruikt. Bij mensen met obesitas zijn het niet alleen de suikers maar ook een heel groot deel vetten.ruud_k schreef:En dat is wel een leuk bruggetje naar je statement inzake obesitas. Obesitas wordt veroorzaakt door teveel suiker en koolhydraat opname. Immers, dat weet jij ook, een teveel aan suikers en koolhydraten wordt opgeslagen als... vet. Terwijl het lichaam zelf veel beter met vet inname en opslag omgaat. Nogmaals, ook tijdens het sporten op lagere hartslag intensiteiten.
Ik heb niet veel collega's op het gebied van voeding. Mijn opleidingen in Engeland worden niet echt erkend in Nederland. Hier heb je diëtisten en voedingsconsulenten, veel daarvan zijn niet onafhankelijk. Zij kunnen allerlei diëten aanbevelen of ze goed zijn of slecht, daar kijkt niemand naar. Ik zal de naam van het dieet niet noemen maar als een diëtist dat dieet van de metabole switch aanbeveelt dan vraag ik mij af welke opleiding die persoon heeft genoten.ruud_k schreef:Jammer genoeg kan ik de link niet zo terugvinden, maar laatst kwam ik nog een concullega van je tegen die op z'n site ook spraak over hogere verhouding vet tov koolhydraten in de dagelijkse voeding.
Dit heeft niets met welke sport dan ook te maken. Dit gebeurd ook in het wielrennen, zwemmen, hardlopen, biatlon, voetbal etc. Als sporter ben ik de eerste die nieuwe dingen wilt uitproberen, maar ik ga niet achter mensen aanrennen en experimenteren met mijn gezondheid.ruud_k schreef:Nu is de wieler wereld soms nog behoorlijk conservatief, maar ik zou alleen willen meegeven, stap eens uit je comfort zone en verdiep je erin, experimenteer er zelf mee en trek dan je conclusies.
Ik ga lekker genieten van een kop thee en een chocolade koekje