Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke tempo aanhouden

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 13 aug 2015 06:15

Was het niet zo dat je altijd bijna dezelfde hoeveelheid (gram) vet verbrand maar dat je er op hogere intensiteit ook koolhydraten bij gaat verbranden? Dus dat het hoge/lage intensiteit achterhaald is? Je moet gewoon lang sporten om af te vallen.

Als ik niet op mijn voeding let val ik geen gram af van fietsen. Meer trek na fietsen, dus ik eet daarna vaak wat extra (nee, geen appeltaart met slagroom). En qua calorieverbruik zou ik na een rit van 600km op lage intensiteit wel een gewichtsafname van een paar gram vet verwachten, maar daar moet ik na het fietsen wel mijn best voor blijven doen, want mijn lichaam lijkt dan een paar dagen extra voeding te vragen.

Denk dat ik de winterperiode maar ga gebruiken om nog een paar kilo kwijt te raken, in mijn intensieve fietsperiode lijkt het mij niet te lukken. Qua calorieverbruik zou de 1200 km van PBP volgende week toch goed moeten kunnen zijn voor een kilo of 2 :D
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5910
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 aug 2015 07:58

monique70 schreef:.....Qua calorieverbruik zou de 1200 km van PBP volgende week toch goed moeten kunnen zijn voor een kilo of 2 :D
Leuk bedacht maar toch ook even rekenen:
2 kg = 2000 gram
1 gram vet levert 9kcal
2000 gram is dus 18000 kcal en dus ook 18000000 cal
1 calorie = 4,18 J

Die 2 kg vet is dus gelijk aan 75240000 J.
Als je voor de 1200 km van PBP 50 uur fietstijd nodig hebt (24 kmh), dan trap je 139 W (75240000 / 50 / 3600).

En met 139 W kun je toch wel makkelijk 24 kmh blijven fietsen. Die 2kg val je dus af door tijdens PR niks extra's te eten :shock: :?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8572
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 aug 2015 08:49

Jans schreef:
nijkie schreef:De uitleg van Alan is wel helder verwoord.
Ik vind de simpele uitleg van Zorro veel eenvoudiger.
Dan lees de uitleg van Alan en van Zorro nog maar eens door.
Het verschil in mijn inziens is dat Alan een verslag maakt en Zorro een samenvatting van het verslag.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 13 aug 2015 09:14

Vraag vanuit een andere invalshoek, wanneer ga je dan je spieren opbranden?
Vorig jaar dusdanig veel afgevallen dat het in mijn ogen niet meer gezond was (1,89 en woog nog maar 65 kg). Voelde me ook slap en ongezond. Inmiddels weer terug op 73 kg door veel krachtsport maar wil voorkomen dat dit nog een keer gebeurt als ik weer alleen ga fietsen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8383
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 aug 2015 09:24

@nijkie Voor sommige mensen is de samenvatting meer dan genoeg. Als TS zo een "eenvoudige" vraag stelt is een eenvoudig antwoord meer dan genoeg. Ik neem aan dat TS wel zegt dat hij wat aan antwoord van Alan heeft, maar het antwoord van Zorro is duidelijk. Hoef je niet verder moeilijk over te doen.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 13 aug 2015 18:04

ThijsvdnBerg schreef:Vraag vanuit een andere invalshoek, wanneer ga je dan je spieren opbranden?
Vorig jaar dusdanig veel afgevallen dat het in mijn ogen niet meer gezond was (1,89 en woog nog maar 65 kg). Voelde me ook slap en ongezond. Inmiddels weer terug op 73 kg door veel krachtsport maar wil voorkomen dat dit nog een keer gebeurt als ik weer alleen ga fietsen.
"Spieren opbranden" dit werkt allemaal iets gecompliceerder dan erover gesproken wordt. Een bord pasta eet je op, dat bord is na afloop leeg. Je glycogeen voorraad in je spieren en lever kun je opmaken. Het is niet zo dat je door een fietstocht opeens 500 gram spiermassa kwijt raakt. In een onderzoek van van Loon was de gemiddelde daling van spiermassa in een gegipst been 350 gram in twee weken. Dit been was geïmmobiliseerd, dus bewegen kan niet.

Het is dus niet zo dat je spiermassa opeet. Wanneer je in een staat komt waarbij er niet voldoende energie wordt geleverd dan worden de spieren beschadigd. Deze spierschade kan echter op den duur weer hersteld worden als je weer een eiwit overschot hebt. Dat bord pasta is leeg en dat komt ook niet meer terug als je niet opnieuw opschept. De glycogeen voorraad moet ook opnieuw aangevuld worden. De spier die zit er nog en moet alleen hersteld worden. Dit is allemaal heel eenvoudig verteld, in werkelijkheid is alles iets gecompliceerder.

Grote hoeveelheden eiwitten als energie gebruiken is iets dat je ook liever niet wilt. Als je bijvoorbeeld naar Bradley Wiggins kijkt hoe hij spiermassa (massa) is verloren, dan is dat op een hele voorzichtige gecontroleerde manier gebeurd en gedurende een langere periode.

Dit alles heeft waarschijnlijk niets te maken met de reden dat jij je slap voelde en waarschijnlijk ook andere problemen ondervond. Ieder mens heeft een minimale hoeveelheid energie nodig om in leven te kunnen blijven. Dit is de energie uit je voeding die overblijft na aftrek van het energiegebruik voor inspanning en dagelijkse bezigheden. Deze "energy availability" is niet bij iedereen hetzelfde. Als je niet aan die minimale hoeveelheid energie kunt voldoen, dan gaat het lichaam besparen op bepaalde processen in het lichaam. Bij vrouwen is dit heel duidelijk te merken, maar bij mannen is dit wat lastiger. Bij kinderen zie ik dit ook vaak, die groeien dan niet meer.

Dit is ook de reden dat iedereen een ander minimaal vetpercentage heeft waarbij hij/zij zich gezond voelt. Bij de ene man is dit 10% en bij de andere 5%. Bepaalde mensen hebben meer energie nodig buiten hun normale inspanning en komen dus moeilijker/langzamer tot een laag vet percentage.

Jij bent door het afvallen in een situatie gekomen dat je steeds minder energie binnen kreeg dan je gebruikte. Dit is nodig om af te vallen. Op een gegeven moment moet dit weer in balans gaan komen om op gewicht te blijven. Waarschijnlijk heb jij langere tijd dusdanig weinig energie binnengekregen dat je met je inspanningen onder de energy availability hebt gezeten. Er veranderen dan allerlei processen, waaronder je testosteron spiegels, je wordt depressief en je voelt je vermoeid door de dag heen.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 13 aug 2015 19:32

Ik heb wel eens gehoord dat als je na een inspanning naar amoniac ruikt je eiwitten hebt verbrandt. Klopt dat?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 aug 2015 19:45

Alan Smeets schreef:Als je niet aan die minimale hoeveelheid energie kunt voldoen, dan gaat het lichaam besparen op bepaalde processen in het lichaam. Bij vrouwen is dit heel duidelijk te merken, maar bij mannen is dit wat lastiger. Bij kinderen zie ik dit ook vaak, die groeien dan niet meer.
Wat bedoel je hier precies mee? Heb je het nu over vrouwen die lijnen? Of lijnen en te weinig lichaamsbeweging hebben? Of te veel jojo diëten?
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 13 aug 2015 19:50

henkv schreef:Ik heb wel eens gehoord dat als je na een inspanning naar amoniac ruikt je eiwitten hebt verbrandt. Klopt dat?
Zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... ak#p948068
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 13 aug 2015 20:23

swensonn schreef:Lieve mensen,

Maar klopt het nu dat als je in een lager hartslagzone gaat zitten dat je meer vet verbrand? Heb daar wel is iets over gehoord.

Mvg Swen
Hey Swem, de vraag is denk ik redelijk beantwoord. In een lagere zone is het percentage vet verbranding hoger in vergelijking met een hogere hartslag, waar de balans iets anders ligt. Maar vet verbranding en koolhydraatverbranding gaan hand in hand. Immers, het lichaam heeft een grotere voorraad vet te verbranden, koolhydraten zijn immers na pak anderhalf uur op. Tuurlijk kan je dat wel iets aanvullen, echter, de koolhydraten dienen ook eerst verteerd te worden. Natuurlijk kan je wel de beruchte gelletjes nemen, echter die staan redelijk stijf van de suiker waardoor je lichaam insuline pieken krijgt, met als gevolg de hongerklop.
Naast een lagere hartslag trainen, zal je ook een langere duur dienen te trainen om dat omslagpunt te maken dat je lichaam na anderhalf uur omschakelt naar "volledige" vetbranding.

Echter, waar hier aan voorbij wordt gegaan, is dat je de vetbranding eigenlijk al met je voedingsinname kan trainen. Namelijk door.. vetter te gaan eten ! Wel de goede vetten te verstaan, je kan dus niet ongechaneerd naar de snackbar gaan. Denk aan noten, zaden, avocado's, vette vis, pinda's etc.

Bij duursport wordt vaak de nadruk gelegd op koolhydraten inname, echter een overschot wordt omgezet in... juist, vet. Ons lichaam is nu eenmaal beter ingesteld op vet verwerking. Het klinkt heel tegenstrijdig, maar verhoog het aantal vetcalorieen in je voeding maar eens ten nadele van je koolhydraten inname. Je lichaam heeft ongeveer 2 weken nodig om zich aan te passen, maar dit zal ook doorwerken in je fietstrainingen. Ergo, je vetverbranding tijdens je spijsvertering wordt efficienter zo ook tijdens het sporten.

Wil je ook nog eens afvallen ? Ook dan zal vet voedsel je helpen, vet geeft een langer verzadigd gevoel, koolhydraten juist insuline pieken waardoor je nog meer wil gaan eten. Meer koolhydraten eten = vetter worden...

Voor na het sport, eet vooral eiwitten (spierherstel) en mineraalrijke producten. Vooral aan mineralen wordt nogal eens voorbij gegaan, maar juist mineralen zorgen voor de complexe verbrandingsprocessen, spiersamentrekkingen etc. Gebalanceerd eten dus, een bord spaghetti naar binnen douwen vult niets toe. Je moet voeden, niet vullen. Succes en bij meer vragen stuur je maar een PM !

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 13 aug 2015 20:53

ruud_k schreef:
swensonn schreef:Lieve mensen,

Maar klopt het nu dat als je in een lager hartslagzone gaat zitten dat je meer vet verbrand? Heb daar wel is iets over gehoord.

Mvg Swen
Hey Swem, de vraag is denk ik redelijk beantwoord. In een lagere zone is het percentage vet verbranding hoger in vergelijking met een hogere hartslag, waar de balans iets anders ligt. Maar vet verbranding en koolhydraatverbranding gaan hand in hand. Immers, het lichaam heeft een grotere voorraad vet te verbranden, koolhydraten zijn immers na pak anderhalf uur op. Tuurlijk kan je dat wel iets aanvullen, echter, de koolhydraten dienen ook eerst verteerd te worden. Natuurlijk kan je wel de beruchte gelletjes nemen, echter die staan redelijk stijf van de suiker waardoor je lichaam insuline pieken krijgt, met als gevolg de hongerklop.
Naast een lagere hartslag trainen, zal je ook een langere duur dienen te trainen om dat omslagpunt te maken dat je lichaam na anderhalf uur omschakelt naar "volledige" vetbranding.

Echter, waar hier aan voorbij wordt gegaan, is dat je de vetbranding eigenlijk al met je voedingsinname kan trainen. Namelijk door.. vetter te gaan eten ! Wel de goede vetten te verstaan, je kan dus niet ongechaneerd naar de snackbar gaan. Denk aan noten, zaden, avocado's, vette vis, pinda's etc.

Bij duursport wordt vaak de nadruk gelegd op koolhydraten inname, echter een overschot wordt omgezet in... juist, vet. Ons lichaam is nu eenmaal beter ingesteld op vet verwerking. Het klinkt heel tegenstrijdig, maar verhoog het aantal vetcalorieen in je voeding maar eens ten nadele van je koolhydraten inname. Je lichaam heeft ongeveer 2 weken nodig om zich aan te passen, maar dit zal ook doorwerken in je fietstrainingen. Ergo, je vetverbranding tijdens je spijsvertering wordt efficienter zo ook tijdens het sporten.

Wil je ook nog eens afvallen ? Ook dan zal vet voedsel je helpen, vet geeft een langer verzadigd gevoel, koolhydraten juist insuline pieken waardoor je nog meer wil gaan eten. Meer koolhydraten eten = vetter worden...

Voor na het sport, eet vooral eiwitten (spierherstel) en mineraalrijke producten. Vooral aan mineralen wordt nogal eens voorbij gegaan, maar juist mineralen zorgen voor de complexe verbrandingsprocessen, spiersamentrekkingen etc. Gebalanceerd eten dus, een bord spaghetti naar binnen douwen vult niets toe. Je moet voeden, niet vullen. Succes en bij meer vragen stuur je maar een PM !

Zoooow wat een onzin verhaal. Met welk dieet wil jij geld verdienen? Ik zou eerst eens een fysiologie boek bij pakken voor je deze onzin gaat verkondigen.

Na anderhalf uur van een marathon moeten de atleten zeker gaan wandelen. Als ze dan een gelletje nemen krijgen ze een hongerklop. Wat doe je dan wel niet in een tour etappe van 5 uur. Ooit van Glut-4 gehoord?

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 13 aug 2015 21:05

Alan Smeets schreef:
ruud_k schreef:
swensonn schreef:Lieve mensen,

Maar klopt het nu dat als je in een lager hartslagzone gaat zitten dat je meer vet verbrand? Heb daar wel is iets over gehoord.

Mvg Swen
Hey Swem, de vraag is denk ik redelijk beantwoord. In een lagere zone is het percentage vet verbranding hoger in vergelijking met een hogere hartslag, waar de balans iets anders ligt. Maar vet verbranding en koolhydraatverbranding gaan hand in hand. Immers, het lichaam heeft een grotere voorraad vet te verbranden, koolhydraten zijn immers na pak anderhalf uur op. Tuurlijk kan je dat wel iets aanvullen, echter, de koolhydraten dienen ook eerst verteerd te worden. Natuurlijk kan je wel de beruchte gelletjes nemen, echter die staan redelijk stijf van de suiker waardoor je lichaam insuline pieken krijgt, met als gevolg de hongerklop.
Naast een lagere hartslag trainen, zal je ook een langere duur dienen te trainen om dat omslagpunt te maken dat je lichaam na anderhalf uur omschakelt naar "volledige" vetbranding.

Echter, waar hier aan voorbij wordt gegaan, is dat je de vetbranding eigenlijk al met je voedingsinname kan trainen. Namelijk door.. vetter te gaan eten ! Wel de goede vetten te verstaan, je kan dus niet ongechaneerd naar de snackbar gaan. Denk aan noten, zaden, avocado's, vette vis, pinda's etc.

Bij duursport wordt vaak de nadruk gelegd op koolhydraten inname, echter een overschot wordt omgezet in... juist, vet. Ons lichaam is nu eenmaal beter ingesteld op vet verwerking. Het klinkt heel tegenstrijdig, maar verhoog het aantal vetcalorieen in je voeding maar eens ten nadele van je koolhydraten inname. Je lichaam heeft ongeveer 2 weken nodig om zich aan te passen, maar dit zal ook doorwerken in je fietstrainingen. Ergo, je vetverbranding tijdens je spijsvertering wordt efficienter zo ook tijdens het sporten.

Wil je ook nog eens afvallen ? Ook dan zal vet voedsel je helpen, vet geeft een langer verzadigd gevoel, koolhydraten juist insuline pieken waardoor je nog meer wil gaan eten. Meer koolhydraten eten = vetter worden...

Voor na het sport, eet vooral eiwitten (spierherstel) en mineraalrijke producten. Vooral aan mineralen wordt nogal eens voorbij gegaan, maar juist mineralen zorgen voor de complexe verbrandingsprocessen, spiersamentrekkingen etc. Gebalanceerd eten dus, een bord spaghetti naar binnen douwen vult niets toe. Je moet voeden, niet vullen. Succes en bij meer vragen stuur je maar een PM !

Zoooow wat een onzin verhaal. Met welk dieet wil jij geld verdienen? Ik zou eerst eens een fysiologie boek bij pakken voor je deze onzin gaat verkondigen.

Na anderhalf uur van een marathon moeten de atleten zeker gaan wandelen. Als ze dan een gelletje nemen krijgen ze een hongerklop. Wat doe je dan wel niet in een tour etappe van 5 uur. Ooit van Glut-4 gehoord?
Onzin verhaal ? Wellicht dat het niet in jouw straatje past, maar vertel eens... wat is hier een onzin verhaal aan ? Ik ben benieuwd.

Overigens, als jij een tour etappe goed volgt, worden de gelletjes meestal alleen tijdens de finale genuttigd. In de finale kan je wat extra suiker gebruiken idd, daarvoor wordt gewoon vast voedsel gegeten...
Jouw redenatie inzake de de marathonloper slaat natuurlijk kant nog wal als je goed leest.

Plaats reactie