Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Powertap P1 vermogensmeter

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 aug 2015 16:10

zit hopmans ook in de vermogensmeters eigenlijk? zo ja is de kans aanwezig dat ze er wel iets onder gaan zitten

dollarkoers zit nu ook niet echt mee natuurlijk

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 aug 2015 19:08

spook schreef:De prijs van 1299,- lijkt me inderdaad in een steeds meer dalende prijstrend veel te hoog. Leuk voor de prof of vermogende amateur, maar voor de gemiddelde liefhebber niet interessant.

Ik wacht nog even tot er een mooie en betrouwbare vermogensmeter tot een thuis te verantwoorden prijs is gedaald. Daar komen er steeds meer van op de markt. En dan wil ik er ook wel aan :-)
Maar als je voor zowel linker als rechter vermogensmeting wilt gaan zal het nooit een zacht prijsje zijn. Vertel je thuisfront (anders dan verkoop je toch gewoon de boot) al maar voorzichtig dat die vermogensmeters toch wel echt aan de prijs blijven en niet echt willen zakken qua prijs. :lol:
Wat jij wilt is er al. Het is maar wat voor preciezie en functionaliteit je bereid bent te betalen en hoeveel.

Prijs zit niet in de crank maar in het feit dat ze dan op twee armen de sensor moeten plakken en in die sensor zit de prijs.

Ik heb net een Stages DeoreXT aangeschaft. Dat het gehele vermogen dan berekend wordt door de linker crank waarde met twee te vermenigvuldigen neem ik gezien de veel lagere prijs, op de koop toe aangezien het niet zo super critisch is in mijn geval.
Als die Stages maar consistent het vermogen weergeeft dan werkt het ook al zou het objectief gezien niet 100% kloppen.

Probeeer uberhaupt maar eens met precies hetzelfde vermogen te blijven fietsen. Gaat je niet lukken en doet er ook niet echt toe.

Een klein verschil in wind en/of hoogte maakt al snel dat je automatisch iets gaat compenseren en 10-30Watt is wat dat betreft echt niets.

Waarom heb ik een vermogensmeter gekocht?

-Hartslag an sich zegt niets aangezien
-Snelheid an sich zegt niets
-Combinatie hartslag en snelheid zegt niets. Veel te veel factoren.
-Combinatie vermogen, hartslag, snelheid zegt veel meer.
-Ik heb een achtergrond in deze en riep in 1992 al dat hartslag/VO2Max allemaal leuk en aardig was maar wilde doorgaan op accuratere middelen

zoals Coyle voorstelde destijds met zijn Critical Power.
-Ik wil me weer verdiepen in de materie en wat is een betere manier dan er zelf daadwerkelijk mee te rijden.
-Ik kon het me veroorloven aangezien ik niet op vakantie ga en zo het geld hieraan kan en wil besteden.

Niet echt een gadget freak (zeker niet).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 aug 2015 20:03

ook review van de WatTeam PowerBeat nu op dcrainmaker: http://www.dcrainmaker.com/2015/08/prev ... rbeat.html

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 aug 2015 20:35

monsieurpinot schreef:ook review van de WatTeam PowerBeat nu op dcrainmaker: http://www.dcrainmaker.com/2015/08/prev ... rbeat.html
Het alternatief voor $499
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8640
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 aug 2015 20:43

Wat zeker niet vergeten mag worden wanneer je met vermogens meter gaat rijden is het analyseren van de data en je training gaat aanpassen aan je doelstellingen.
2x per jaar een inspanningstest doen ivm je vorderingen en misschien nog wel een trainer raadplegen.
Maar uiteraard blijft het zeker een mooie aanvulling tijdens het beoefenen van je hobby.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27649
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 aug 2015 21:06

2x per jaar inspanningstest? Wat ik zo her en der gelezen heb wordt er aangeraden iedere 6-12 weken een FTP test te doen.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 aug 2015 21:20

Inspanningstest kun je met powermeter makkelijk op Tacx oid doen samen met TrainerRoad. Hiermee zijn externe omstandigheden bij testen altijd gelijk, niet onbelangrijk. Ik test zelf elke 6 weken tussen September/Oktober en April. Gedurende zomermaanden niet.
What makes the boat go faster?

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 07 aug 2015 21:43

Livio Livius schreef:
monsieurpinot schreef:ook review van de WatTeam PowerBeat nu op dcrainmaker: http://www.dcrainmaker.com/2015/08/prev ... rbeat.html
Het alternatief voor $499
Dit komt dus al een stuk dichter bij het "thuis te verantwoorden" bedrag :D
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8640
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 aug 2015 08:43

havana schreef:2x per jaar inspanningstest? Wat ik zo her en der gelezen heb wordt er aangeraden iedere 6-12 weken een FTP test te doen.
Ik zou er zeker 1 doen ivm je waardes,in het boek trainen op vermogen staat het allemaal uitgelegd wat je er mee kan etc.
Ik heb het boek in huis en zeer leuk om te lezen heb een veredelde watt meter de powercal,maar ben wel geïnteresseerd in het hele gebeuren rond wattage training etc.
En waarschijnlijk komt er ook één.
http://www.dcrainmaker.com/2012/11/cycl ... eview.html
Laatst gewijzigd door nijkie op 08 aug 2015 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 08 aug 2015 08:45

In het voorjaar ga ik ook een vermogensmeter kopen.Hopen dat de prijzen dan wat gezakt zijn.
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 aug 2015 10:20

Haha nou reken maar niet op al te veel prijsverschil in een 0.5 jaar. Die watteam powerbeat. Tja het ziet er nogal budget uit. Vind het zeker niet echt een mooie uitvoering van een powermeter.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Monza36
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 dec 2013 08:45

Gebruikersavatar Monza36 09 aug 2015 12:13

ik zou gewoon op mp of eBay kijken... ik heb onlangs een rotor powermeter (overgenomen van een amateur) voor 380 euro.... getest en deze werkt optimaal... links en rechts gemeten...
Cervelo C5 | Shimano DA Di2 | Look | HED | ENVE | AX lightness

Plaats reactie