Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Humor....

wido
Forum-lid

Gebruikersavatar wido 06 aug 2015 19:02

In de nieuwste FIETS: Froome met zijn neusplug. Hetzelfde concept kennen we al een twintigtal jaren in de vorm van een neuspleister aan de buitenkant. Beide pretenderen de neus-ademhaling met 40% te vergroten. Dat zou best wel eens kunnen, maarrrr, ik schat dat de neusademhaling bij volle inspanning ongeveer 1% bijdraagt aan de totale ademhaling. Probeer maar eens een tijdritje voluit te rijden met je mond dicht.....
Om mijn vroegere lector maar eens te citeren: "Inspanningsfysiologie is nog lang geen wetenschap, maar hangt voorlopig aan elkaar van aannames" :-)

Mooie foto dus, neusplug in, mond stijf dicht...........

Afbeelding
Laatst gewijzigd door wido op 06 aug 2015 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 06 aug 2015 19:06

bij schaatsen hadden ze 15 jaar gelden ook al een dergelijk iets meen ik me te herinneren. ging dan om schaatsers die 'astma zouden hebben'. (misschien nog steeds wel het geval trouwens).

Edit: zie nu dat dat bij schaatsen inderdaad ook om de pleister ging waar jij naar verwijst.

hier een krantenartikeltje uit 1996: http://www.volkskrant.nl/archief/meer-l ... r~a424769/

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 aug 2015 20:18

What's next? Zou Froome onder de noemer "marginal gains" ook allerlei dubieuze polsbandjes gaan dragen?

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 aug 2015 20:23

Ik de revival van Nico Haak al voor me :lol:
Live fast; die young. mijn blog

SSL
Forum-lid

Gebruikersavatar SSL 07 aug 2015 14:59

Ik gebruik al jarenlang een soortgelijke neusspreider van Airmax http://www.airmax.nu/airmax-gebruiken-bij/sporten/

40% verbeterde luchtstroom is een flinke claim, maar ik kan niet zonder. Als ik een intensief sport klappen mijn neusvleugels door de zuigkracht dicht. Meestal compenseer je automatisch door ook door je mond zuurstof binnen te halen. Of het ook de prestaties verbeterd heb ik niet onderzocht, maar het ademhalen onder inspanning is een stuk minder inspannend.

Ik ondervond één klein nadeel en dat is als de spreider nat word bij mij veel sneller uitvalt. Zo ben ik een neusspreider kwijtgeraakt. Tijjdens het spinnen uit me neus gevallen vlak voor einde van training. Ik dacht die pak ik straks wel op. natuurlijk vergeten en is later waarschijnlijk door de stofzuiger opgezogen. Bij het hardlopen wil het er ook nog weleens uitvallen en verkeerd gaan zitten. Bovendien ziet het er niet uit. Ik had namelijk een PAARSE

Til je neusvleugels maar een keer op (maak ze bol) en haal diep adem, gaat dit een stuk makkelijker dan is het effect van een neusspreider vergelijkbaar.
Commute: Cube SL Road Race 2015 Ultegra
Tour: Sensa Aquila SL Custom 2015 U-DI2 / RFC55 / Superlogic

Plaats reactie