Powertap P1 vermogensmeter
DC Rainmaker heeft de review van de nieuwe Powertap P1 pedalen online gezet.
Voor wie te lui is om te lezen, of het Engels niet machtig is....
Ray is erg enthousiast over de pedalen. Grootste voordeel t.o.v. Vector van Garmin is dat ze veel makkelijker te installeren zijn, met alleen een inbus dus zonder momentsleutel o.i.d. Min of meer plug and play dus; ideaal om te wisselen van fiets of te monteren op een huurfiets en ook geschikt voor mensen die niet handig zijn.
Verder gebruiken ze standaard AAA batterijen, gewoon te krijgen bij ieder benzinestation dus zelfs onderweg eenvoudig te vervangen. Hiervoor heb je alleen een inbus nodig. Ook dit gaat schijnbaar veel makkelijker dan bij de Vectors. De batterijen gaan zo'n 60 uur mee.
Nadeel is wel de cleats. Ze lijken Keo-compatible maar dat zijn ze bij nader inzien toch niet helemaal. Keo-plaatjes werken wel maar niet 100%. Liever verkoopt Powertap je eigen (veel duurdere) plaatjes. Echter, uit de reacties blijkt dat de plaatjes waarschijnlijk gewoon Ryder/Wellgo RC-7 plaatjes zijn, die $10 kosten op Amazon. Dat zou een mooi zijn.
Ander nadeel is dat het bij de Edge 1000 momenteel nog niet mogelijk is cranklengte op te geven, wat wel belangrijk is als je deze pedalen gebruikt. Bij de 8xx-serie is het wel gewoon mogelijk. Er wordt gewerkt aan een oplossing, en in de community is schijnbaar ook al een workaround beschikbaar. Lijkt dus goed te komen.
Het gewicht komt op 437 gram voor het setje, dat is een weight penalty van ongeveer 165 gram t.o.v. standaard Keo-pedalen.
De nauwkeurigheid is dik in orde zoals blijkt uit de door Ray uitgevoerde tests. Het vermogen wordt in beide benen gemeten, dus geen halve meting zoals bij Stages.
Prijs $1200 (USA), prijzen voor NL zijn mij nog niet bekend? Levering in NL vanaf september, aldus @LivioLivius.
Voor wie te lui is om te lezen, of het Engels niet machtig is....
Ray is erg enthousiast over de pedalen. Grootste voordeel t.o.v. Vector van Garmin is dat ze veel makkelijker te installeren zijn, met alleen een inbus dus zonder momentsleutel o.i.d. Min of meer plug and play dus; ideaal om te wisselen van fiets of te monteren op een huurfiets en ook geschikt voor mensen die niet handig zijn.
Verder gebruiken ze standaard AAA batterijen, gewoon te krijgen bij ieder benzinestation dus zelfs onderweg eenvoudig te vervangen. Hiervoor heb je alleen een inbus nodig. Ook dit gaat schijnbaar veel makkelijker dan bij de Vectors. De batterijen gaan zo'n 60 uur mee.
Nadeel is wel de cleats. Ze lijken Keo-compatible maar dat zijn ze bij nader inzien toch niet helemaal. Keo-plaatjes werken wel maar niet 100%. Liever verkoopt Powertap je eigen (veel duurdere) plaatjes. Echter, uit de reacties blijkt dat de plaatjes waarschijnlijk gewoon Ryder/Wellgo RC-7 plaatjes zijn, die $10 kosten op Amazon. Dat zou een mooi zijn.
Ander nadeel is dat het bij de Edge 1000 momenteel nog niet mogelijk is cranklengte op te geven, wat wel belangrijk is als je deze pedalen gebruikt. Bij de 8xx-serie is het wel gewoon mogelijk. Er wordt gewerkt aan een oplossing, en in de community is schijnbaar ook al een workaround beschikbaar. Lijkt dus goed te komen.
Het gewicht komt op 437 gram voor het setje, dat is een weight penalty van ongeveer 165 gram t.o.v. standaard Keo-pedalen.
De nauwkeurigheid is dik in orde zoals blijkt uit de door Ray uitgevoerde tests. Het vermogen wordt in beide benen gemeten, dus geen halve meting zoals bij Stages.
Prijs $1200 (USA), prijzen voor NL zijn mij nog niet bekend? Levering in NL vanaf september, aldus @LivioLivius.
- Serge du Temps
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49
Zag de review voorbij komen. Ze staan bij mij op het lijstje. Nu we toch praten over vermogensmeters via de pedalen, ik ben ook zeer benieuwd naar de uitgebreide test van de Bepro Favero pedalen. Deze zijn een klap goedkoper, maar vooralsnog lijkt de kwaliteit wel iets minder te zijn. Ik kijk uit naar de review van DC Rainmaker.
-
- Forum-lid
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54
Grote nadeel imho is wel dat pedalen nogal kwetsbaar zijn. Bij een bocht net even te vroeg je pedaal naar beneden en hij schuurt over het asfalt.
Futurumshop heeft inmiddels een prijs: 1299 euro
Wat mij betreft in het huidige landschap van vermogensmeters gewoon te hoog.
Ook ik ben benieuwd naar de BePro's, DC Rainmaker heeft al laten doorschemeren dat de bouwkwaliteit minder is. Uitgebreide review volgt deze week of volgende week.
Het gewicht is met 312 gram voor het setje alvast een stuk lager dan de P1's.
Wat mij betreft in het huidige landschap van vermogensmeters gewoon te hoog.
Ook ik ben benieuwd naar de BePro's, DC Rainmaker heeft al laten doorschemeren dat de bouwkwaliteit minder is. Uitgebreide review volgt deze week of volgende week.
Het gewicht is met 312 gram voor het setje alvast een stuk lager dan de P1's.
De prijs van 1299,- lijkt me inderdaad in een steeds meer dalende prijstrend veel te hoog. Leuk voor de prof of vermogende amateur, maar voor de gemiddelde liefhebber niet interessant.
Ik wacht nog even tot er een mooie en betrouwbare vermogensmeter tot een thuis te verantwoorden prijs is gedaald. Daar komen er steeds meer van op de markt. En dan wil ik er ook wel aan
Ik wacht nog even tot er een mooie en betrouwbare vermogensmeter tot een thuis te verantwoorden prijs is gedaald. Daar komen er steeds meer van op de markt. En dan wil ik er ook wel aan
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Valt me, niet veel meer dan reguliere pedalen. DCRainmaker heeft er in zijn review ook naar gekeken. Hoek 31 graden voor de P1 versus 33-34 graden voor reguliere pedalen.Storm-biker schreef:Grote nadeel imho is wel dat pedalen nogal kwetsbaar zijn. Bij een bocht net even te vroeg je pedaal naar beneden en hij schuurt over het asfalt.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
En dat is ?spook schreef:Ik wacht nog even tot er een mooie en betrouwbare vermogensmeter tot een thuis te verantwoorden prijs is gedaald.
What makes the boat go faster?
Als wedstrijdrenner kan ik me voorstellen dat je pedalen nogal eens een tik krijgen. Als wielertoerist echter, gebeurt er weinig to niks mee zo lang je een beetje oplet....
-
- Forum-lid
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54
Eens, was inderdaad vanuit het oogpunt bekeken van een wedstrijdrennerhavana schreef:Als wedstrijdrenner kan ik me voorstellen dat je pedalen nogal eens een tik krijgen. Als wielertoerist echter, gebeurt er weinig to niks mee zo lang je een beetje oplet....
Was niet per se bedoeld ten opzichte van normale pedalen, maar pedalen in het algemeen.Valt me, niet veel meer dan reguliere pedalen. DCRainmaker heeft er in zijn review ook naar gekeken. Hoek 31 graden voor de P1 versus 33-34 graden voor reguliere pedalen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Als wedstrijdrenner slijten mijn pedalen niet. Mijn schoenen echter wel . Die heb ik eerder tegen de grond dan het pedaal zelf (speedplay). Maar het is maar heel zelden hoor dat je het raakt. Ik heb laatst zelf de powertaps overwogen. De prijs daarvan is nu best redelijk te noemen. Ik zou zelf dus eerder een crank based dan pedaal based power meter nemen. Links rechts vergelijking is toch niet zo relevant. Behalve natuurlijk bij revalidatie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Mantel heeft inmiddels 2 setjes op voorraad, te bestellen via de webshop. Prijs 1299...