Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag of duurvermogen trainen

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8398
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jul 2015 16:02

TumTumTum schreef:Hoe weet ik nou of ik alleen maar sterker ben geworden en niet beter? Want het voelt wel beter.
Laat je nu niet gek maken met die termen, hoe belangrijk is het allemaal wel? Het lijkt erop dat jij je beter voelt is het dan erg dat je sterker bent geworden? Lijkt me niet.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 11 jul 2015 18:49

Belangrijk niet. Maar ik mag het toch wel leuk vinden om beter te worden in iets wat ik graag doe?
Veni. Vidi. Fietsie.

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 11 jul 2015 21:20

Zojuist een korte rit (1,5 uur) gemaakt op ca. 125 bpm (65% hfmax). Ging nog in gemiddeld 29,5 km/u, dat viel zeker niet tegen. Voelde eigenlijk best lekker aan! Als dit soort ritten naast af en toe een intensieve training echt resultaat opleveren, ben ik om!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8398
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jul 2015 21:33

TumTumTum schreef:Belangrijk niet. Maar ik mag het toch wel leuk vinden om beter te worden in iets wat ik graag doe?
Dat probeer ik juist te zeggen, wat maakt het hoe je het noemt, beter of sterker. Als je sterker geworden bent dan ben je toch ook beter geworden?
Als ik sterker ben geworden met klimmen, dan klim ik beter. En kan het me geen steek schelen of de "deskundigen" vinden dat ik dan niet persé beter geworden ben.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 12 jul 2015 13:20

TumTumTum schreef:Belangrijk niet. Maar ik mag het toch wel leuk vinden om beter te worden in iets wat ik graag doe?
Jazeker waarom ook niet. Ik heb op dit moment het gevoel dat het steeds slechter gaat. Mijn snelheid met fietsen gaat ook niet omhoog in tegendeel het word langzamer en daar baal ik flink van. Gisteren nog gefietst maar een kort rondje van 50 km en naar afloop was ik totaal kapot dit heb ik al heel lang niet meer zo erg gehad. Ook toen niet wie ik de 136 km gefietst heb richting Zeeland. Dit weekend doe ik niks alleen maar lezen en de Tour de France kijken. :(
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8398
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 jul 2015 13:31

@Sweety Zou het bij jou niet komen omdat je helemaal naar niemand wilt luisteren?
En de ene dag is de andere niet. Je hoeft er niet van te leven, dan doe je toch een tijdje wat mnder?
Als het bij mij een dag niet wil, en dat kan zo maar uit het niets komen, dan fiets ik rustiger, of verander mijn planning.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 12 jul 2015 13:33

TumTumTum schreef:Belangrijk niet. Maar ik mag het toch wel leuk vinden om beter te worden in iets wat ik graag doe?
Definieer beter...
Gebruik je Strava of een soortgelijk iets om je ritten te uploaden? Dan kun je op basis van cijfers in ieder geval wat zien. Dat werkt natuurlijk niet specifiek door 2 ritten te vergelijken (ene keer windkracht 6, andere keer windstil...) maar als je gemiddelden pakt over maanden kun je daar allicht iets meer uithalen. Als je bv 3 maanden terug gemiddeld 25km/u reed met hartslag X, en je rijdt nu gemiddeld 27 met ongeveer diezelfde hartslag, zal dat deels komen door het weer (warmer, misschien minder wind), maar door dat wat langer bij te houden, verwaarloos je dat soort zaken (in maart/april heeft het ook weleens hard gewaaid... en straks in augustus en september hebben we hopelijk ook nog voldoende 25 graden dagen.... :)).

Dat is in ieder geval hoe ik de afgelopen 2 jaar een beetje heb gezien dat ik "beter" ben geworden. Al ben ik er nog niet over uit voor mijzelf wat ik beter vind, maar dat is erg persoonlijk. Wil je harder de Brienenoord op? Of wil je langere tochten kunnen volhouden zonder dat je als een bejaarde (niet op een e-bike :P) de laatste 40 km rijdt, etc etc.

Maar het allerbelangrijkste: je voelt je beter. En volgens mij is dat in ieder geval een teken dat je vooruit bent gegaan.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 12 jul 2015 19:21

Zo doe ik het ook, alleen wat primitiever want ik heb geen Strava. Ik heb vanaf het begin dat ik ging sporten alles opgeschreven, gewoon omdat ik dat leuk vond. Na een aantal jaar heb ik er ook wat aan als ik denk dat het niet goed gaat als ik dan zie hoe mijn prestaties in het begin waren. In de breedste zin des woords. Een nacht van de zenuwen wakker liggen voor je eerste toertocht. (75 km) :). En mijn allereerste trainingstochtjes, als je dat zo mag noemen...was op een doodnormale fiets en toen vond ik 15 km fietsen al heel wat.:)
Inmiddels staan er dingen in het lijstje die ik drie jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden en soms niet eens wist dat het bestond. Dat is goed voor het moraal.

Dus ja...ik zie wel (weer) een verbetering na een lange periode dat het baggerslecht ging.

Ik definieer "beter" niet...dat doet Alan vrij vaak in dit forumgedeelte.:) Daarmee wordt als ik het goed begrijp bedoeld dat je een bepaalde inspanning langer kunt volhouden en met een lagere hartslag. Kortom, bijvoorbeeld 2 uur fietsen met gemiddelde X (ik zeg maar wat) is dan iets dat op gemiddelde hartslag kan en waarbij je niet in het rood hoeft te stampen. Als ik het goed begrepen heb.
Die langere tochten vol kunnen houden is nooit zo het probleem geweest, dat ging al vrij snel goed. Het was meer dat ik het solo tegen de wind in beuken tijdens lange toertochten zo zat ben/was omdat ik niemand anders bij kon houden. Maar er lijkt nu dus eindelijk licht aan het einde van die tunnel te zijn.
Deels door betere basisconditie...deels door betere techniek.
Veni. Vidi. Fietsie.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 12 jul 2015 19:50

Sweety2008 schreef:Jazeker waarom ook niet. Ik heb op dit moment het gevoel dat het steeds slechter gaat. Mijn snelheid met fietsen gaat ook niet omhoog in tegendeel het word langzamer en daar baal ik flink van. Gisteren nog gefietst maar een kort rondje van 50 km en naar afloop was ik totaal kapot dit heb ik al heel lang niet meer zo erg gehad. Ook toen niet wie ik de 136 km gefietst heb richting Zeeland. Dit weekend doe ik niks alleen maar lezen en de Tour de France kijken. :(
Dat is ook niet zo raar, je wordt namelijk niet beter van trainen maar van het rusten na het trainen. En als je aldoor weer op die fiets stapt voordat je uitgerust bent, dan gaat je conditie uiteindelijk alleen maar achteruit.

Het heeft dus niet zoveel zin om als een conditiejunk alleen maar te willen sporten en sporten en sporten. Je lichaam heeft tussendoor gewoon die rust nodig. En dan zal je ook zien dat je vanzelf weer vooruit gaat.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8398
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 jul 2015 19:55

@TTT Laten we Alan zijn begrippen voor zijn rekening.
Volgens mij ben jij beter omdat je ook sterker en zelfverzekerder geworden bent. En ik vind het fijn voor je te lezen dat je een trainingsgroep gevonden hebt. Jammer dat het in de vakantie stil ligt.
Ik fiets nu cols op waar ik 3 jaar geleden niet aan had willen denken. Als ik een weg een beetje omhoog zag gaan, dan hoefde het voor mij niet meer. Nu hoef ik nog niet iedere rit veel hoogtemeters te maken, maar zo af en toe vind ik het wel een uitdaging en geeft het me ook voldoening.

Ik heb ook jaren alles opgeschreven, nou ja, alles? Afstand gem. hartslag gem. snelheid, en soms iets kleins er bij. Ik heb nu wel Strava, de gratis versie, daar staat eigenlijk niet zo heel veel meer in, maar je hebt een aardig archief.

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 12 jul 2015 21:25

Jans schreef:@TTT Laten we Alan zijn begrippen voor zijn rekening.
Volgens mij ben jij beter omdat je ook sterker en zelfverzekerder geworden bent. En ik vind het fijn voor je te lezen dat je een trainingsgroep gevonden hebt. Jammer dat het in de vakantie stil ligt.
Ik fiets nu cols op waar ik 3 jaar geleden niet aan had willen denken. Als ik een weg een beetje omhoog zag gaan, dan hoefde het voor mij niet meer. Nu hoef ik nog niet iedere rit veel hoogtemeters te maken, maar zo af en toe vind ik het wel een uitdaging en geeft het me ook voldoening.

Ik heb ook jaren alles opgeschreven, nou ja, alles? Afstand gem. hartslag gem. snelheid, en soms iets kleins er bij. Ik heb nu wel Strava, de gratis versie, daar staat eigenlijk niet zo heel veel meer in, maar je hebt een aardig archief.
De betaalde variant van Strava heeft pas een beetje nut als je met een vermogensmeter traint

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 13 jul 2015 07:37

TumTumTum schreef:Zo doe ik het ook, alleen wat primitiever want ik heb geen Strava.
Voordeel van tools als Strava is dat je wat makkelijker ook delen van routes kunt bekijken en het niet alleen maar op basis van gemiddelde hartslag, snelheid en/of afstand hoeft te doen. Maar belangrijkste is dat je wel een log bijhoudt want dat is de enige manier om over langere tijd dingen te kunnen vergelijken. Het gevoel vertekend nog weleens iets. Denk je superlangzaam gereden te hebben, heb je wel een paar pr's verbeterd, en denk je dat het hard ging, bleek het een rustig ritje te zijn :D
Ik heb vanaf het begin dat ik ging sporten alles opgeschreven, gewoon omdat ik dat leuk vond. Na een aantal jaar heb ik er ook wat aan als ik denk dat het niet goed gaat als ik dan zie hoe mijn prestaties in het begin waren. In de breedste zin des woords. Een nacht van de zenuwen wakker liggen voor je eerste toertocht. (75 km) :). En mijn allereerste trainingstochtjes, als je dat zo mag noemen...was op een doodnormale fiets en toen vond ik 15 km fietsen al heel wat.:)
Inmiddels staan er dingen in het lijstje die ik drie jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden en soms niet eens wist dat het bestond. Dat is goed voor het moraal.
Herkenbaar hoor. 3 jaar terug dacht ik ook niet dat ik 150+ km zou kunnen fietsen. Eerste keer dat ik met m'n vrouw de route naar haar werk verkende (15km) maakte ik me er nog druk om dat we dan ook die avond nog terug naar huis moesten fietsen, dus 30km zouden fietsen.... Nu heb ik geen eens zin om mij om te kleden als ik weet dat ik maar tijd heb om een uurtje te fietsen.... Het colletje op het kangoeroepad in Zoetermeer (voor de niet-locals: een klein bruggetje....) was toen een serieuze col, nu denk ik, hey een hobbeltje op de weg...

Ik denk dat je sowieso kunt stellen dat je stukken vooruit bent gegaan :)
Ik definieer "beter" niet...dat doet Alan vrij vaak in dit forumgedeelte.:) Daarmee wordt als ik het goed begrijp bedoeld dat je een bepaalde inspanning langer kunt volhouden en met een lagere hartslag.
Vooruitgang, "beter". Denk dat het uitwisselbare termen zijn. Als je sport wil je merken dat je vooruitgang boekt. En wat die vooruitgang is, zal per persoon verschillen: ik heb als doel dat ik een 200km tocht in Limburg kan volhouden (records zijn nu Amstel Gold 150 en KlimClassic 165), en dat ik dan niet dood ben als ik bij de auto terug kom... Een ander zal een bepaald rondje sneller willen rijden, met een snellere groep meetrainen etc. Ik denk dat een objectieve meting voor "beter" wel is dat je een bepaalde inspanning met een lagere hartslag kunt leveren, maar dat vind ik wat wetenschappelijk. Als je vroeger 50km rondjes reed en je komt kapot terug, en nu rijd je 100km en heb je lekker gefietst, dan heb je vooruitgang geboekt! Kon je vroeger amper met de langzaamste trainingsgroep mee, en nu rij je een groep sneller: vooruitgang!
Het was meer dat ik het solo tegen de wind in beuken tijdens lange toertochten zo zat ben/was omdat ik niemand anders bij kon houden. Maar er lijkt nu dus eindelijk licht aan het einde van die tunnel te zijn.
Deels door betere basisconditie...deels door betere techniek.
"Beter" dus :)
Volgens mij ben je gewoon met stappen vooruit gegaan. En dat is lekker om te merken.

Plaats reactie