Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 jul 2015 21:02

Goed alternatief.
maar bromfietshelm wordt steeds gelijk gesteld aan integraalhelm... en dat is dan te warm.
maar wat is er mis met de jethelm?.. een vorm die zelfs als motorhelm te gebruiken is en mag worden. Weliswaar niet t veiligst, voor een motorrijder zeker niet.., maar t mag wel, is lekker open en dus luchtig, en staat vaak nog modieus ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 06 jul 2015 22:26

NicoNB schreef:
joeywl schreef:Noem is een voorbeeld van een geometrie die niet klopt?
Niet alleen geometrie, ook ligt het zwaartepunt bij de elektrobrommers heel anders wat bepaalt niet handig is bij snelle stops en ook niet bijdraagt aan stabiliteit.

Mijn brommer van ooit eens lang geleden woog 75 kg, de e-bikes die ik zie wegen tussen de 20-25 kg, een aanmerkelijk verschil dus van 200 tot 275%
Bij deze elektrische brommers ligt het zwaartepunt hoger doordat zowel rijder als accu en aandrijving hoog/hoger zitten.
Bij de ouderwetse brommer zat er veel gewicht laag bij het motorblok en aandrijving, tel daarbij op de lagere zit die je hebt op een brommer en het is duidelijk dat de vergelijking tussen beide voertuigen qua zwaartepunt gunstiger uitvalt voor de oude brommer.

Bij noodstops ga je in dezelfde vergelijking sneller over de kop, eveneens is het moeilijker om slingeringen te corrigeren door het hogere zwaartepunt.

We gaan het vanzelf zien, zodra er een paar doden zijn gevallen komen er vanzelf kamervragen.
Nou heb ik hier een oude Zundapp staan, ik moet toch zeggen dat ik in een bocht mijzelf zekerder voel op mijn Charger dan op mn Zundapp.

Wij verschillen duidelijk in mening en dat is prima!

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 06 jul 2015 22:31

MarkVeenstra schreef:Goed alternatief.
maar bromfietshelm wordt steeds gelijk gesteld aan integraalhelm... en dat is dan te warm.
maar wat is er mis met de jethelm?.. een vorm die zelfs als motorhelm te gebruiken is en mag worden. Weliswaar niet t veiligst, voor een motorrijder zeker niet.., maar t mag wel, is lekker open en dus luchtig, en staat vaak nog modieus ook.
Zijn zeker modieus, probleem is dat de consument niet wil dat de oren bedekt worden. Zelf vind ik dat geen probleem, zit mij prima zo'n helm.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 jul 2015 22:51

Zeker modieus
Afbeelding

icemaniak
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2015 10:43

icemaniak 08 jul 2015 10:49

Ik heb een Riese muller charger high speed met schijfremmen

de achterrem heb ik geen probleem mee. de voorrem achter piept met nat weer echt heel erg hard. ik heb in mijn leven heel wat fietsen gehad met een vorm van remblokken en ben wel wat gepiep gewend. maar mensen schrikken zich naar als ik rem.
De fietsenmaker beweert nieuwe remblokken te hebben gemonteerd. dat is echter lastig te zien bij schijfremmen. Ik heb hier mijn twijfels over. een nieuwe schijf(rem) is wel geplaatst. piepen blijft.
Wat is hier verder aan te doen

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 jul 2015 11:04

Wat voor remblokken zijn het: metal of resin?

Zie ook http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=64771 of zoek even op het mountainbike.nl forum.

Wat voor Riese & Muller heb je precies (type) want Riese muller charger high speed kan ik niet vinden op http://nl.r-m.de/

Als het precieze type bekend is dan kunnen we zien welke Shimano schijfremmen erop zitten. De meeste (niet allemaal) Shimano road schijfremmen kunnen zowel resin (organisch en 'zacht') als wel harde metal (hard en slijtvaster.......maar berucht om te piepen/schreeuwen).

Piepen/schreeuwen kan idd, maar niet uitsluitend, komen door versleten blokken. Hoe oud waren ze in termen van gelopen kilometers?

Blijft over dat je FM dan moet vertellen welke remblokken hij heeft geplaatst. Shimano type nummer iets zoals G01A, F03C....
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 09 jul 2015 12:57

Heb je je nieuwe schijf goed ingeremd? Dat helpt ook om het geluid te reduceren. I.e., wat snelheid maken en dan alles dichtgooien, en dat een 4-5 tal keer herhalen. Bij nieuwe blokjes/schijven zal je merken dat de remkracht elke keer wat toeneemt.

zie hier: http://www.bikeradar.com/gear/article/w ... ads-31337/

icemaniak
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2015 10:43

icemaniak 09 jul 2015 21:22

Mijn fiets is een charger hs nuvinci belt. ( de meest uitgebreide in de charger serie). geen idee welk type remblokken er in zitten.
de remblokken waren 6 maanden oud. Hadden 4000 km op de teller, maar piepten zo vanaf dag 1.
Ik heb ze voorzichtig ingeremd. Niet hard. Zie dat ook pas net op een paar YouTube filmpjes.
Ik ga morgen naar een andere fietsenmaker voor een second opinion. Mogen ze meteen naar een ander probleem kijken. Daar maak ik nu een ander topic over.

icemaniak
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2015 10:43

icemaniak 09 jul 2015 21:35

Ik heb een riese muller charger hs nuvinci belt
Onder garantie is ivm roest een nieuwe voorvork geplaatst.
Mijn vrouw had hem opgehaald en de volgende dag al bij de eerste meters had ik het gevoel dat de fiets niet goed reageerde. Mijn zoon van 6 reed ik bijna van zijn fiets.
Gewoon de bocht om gaat wel, maar met name de nuance stuurbewegingen, kleine correcties lijkt het wel of de fiets wil tegen sturen. Met losse handen rijden is bijvoorbeeld onmogelijk ( moet je normaal ook niet willen met een high speed fiets, maar als test even goed)
Mijn fietsenmaker heeft er naar gekeken. Heeft een paar rondjes op een klinker parkeerterrein gereden met collega's en zij dat er niets aan de hand is. Ik moet het maar even een week aankijken.
Op de terugweg met een andere fiets in hand naar huis gereden. Was bijna niet te doen. Mijn vrouw constateerde vanavond hetzelfde gekke stuurgedrag. De kleine stuurbewegingen zijn bijna niet te doen.

Iemand een idee wat er mis kan zijn? Ik durf bijna niet meer terug naar deze fietsenmaker aangezien ik te weinig verstand heb van dit soort dingen. Dus ik moet me nu eerst verdiepen in de terminologie en dan teruggaan. Ik ben niet bang voor een beetje snelheid, maar ik durf nu eigenlijk niet meer op deze fietsenmaker te rijden.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 09 jul 2015 22:33

Hoe stuurt de fiets met de wielen vrij van de grond?

geleuken14
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2014 17:18

geleuken14 10 jul 2015 22:14

icemaniak schreef:Ik heb een Riese muller charger high speed met schijfremmen

de achterrem heb ik geen probleem mee. de voorrem achter piept met nat weer echt heel erg hard. ik heb in mijn leven heel wat fietsen gehad met een vorm van remblokken en ben wel wat gepiep gewend. maar mensen schrikken zich naar als ik rem.
De fietsenmaker beweert nieuwe remblokken te hebben gemonteerd. dat is echter lastig te zien bij schijfremmen. Ik heb hier mijn twijfels over. een nieuwe schijf(rem) is wel geplaatst. piepen blijft.
Wat is hier verder aan te doen
Ik denk dat hier weinig aan te doen is....Heb dit zelf ook met mijn CHARGER...Is inherent aan de schijfrem ! :(

geleuken14
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2014 17:18

geleuken14 10 jul 2015 22:19

icemaniak schreef:Ik heb een riese muller charger hs nuvinci belt
Onder garantie is ivm roest een nieuwe voorvork geplaatst.
Mijn vrouw had hem opgehaald en de volgende dag al bij de eerste meters had ik het gevoel dat de fiets niet goed reageerde. Mijn zoon van 6 reed ik bijna van zijn fiets.
Gewoon de bocht om gaat wel, maar met name de nuance stuurbewegingen, kleine correcties lijkt het wel of de fiets wil tegen sturen. Met losse handen rijden is bijvoorbeeld onmogelijk ( moet je normaal ook niet willen met een high speed fiets, maar als test even goed)
Mijn fietsenmaker heeft er naar gekeken. Heeft een paar rondjes op een klinker parkeerterrein gereden met collega's en zij dat er niets aan de hand is. Ik moet het maar even een week aankijken.
Op de terugweg met een andere fiets in hand naar huis gereden. Was bijna niet te doen. Mijn vrouw constateerde vanavond hetzelfde gekke stuurgedrag. De kleine stuurbewegingen zijn bijna niet te doen.

Iemand een idee wat er mis kan zijn? Ik durf bijna niet meer terug naar deze fietsenmaker aangezien ik te weinig verstand heb van dit soort dingen. Dus ik moet me nu eerst verdiepen in de terminologie en dan teruggaan. Ik ben niet bang voor een beetje snelheid, maar ik durf nu eigenlijk niet meer op deze fietsenmaker te rijden.
Ik zie je bericht ook op dat andere forum staan...
Raar allemaal..Ik heb hetzelfde type en ik heb nergens last van !!

Met dergelijke problemen heb je toch wel recht op een nieuwe fiets die wel goed is !
Riese & Muller heeft immers een naam hoog te houden :!: :roll:

Plaats reactie