Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

knie problemen beginner

OpTic_koga
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jul 2014 16:29

OpTic_koga 06 jul 2015 23:54

ik heb een vraagje ik heb al een tijdje mijn racefiets. Ik heb er nu rond de 1000 kilometer mee maar ik heb een aantal problemen met de fiets ik denk dat het aan de houding ligt.

de problemen die ik ondervind vanaf ik 30 kilometer rijd en meer.
- ik heb nu een ontsteking op mijn linkerknie aan de zijkant.
- ook heb ik slapende edele delen en zadelpijn.
- ik kan niet in de beugels rijden door lage rugpijn.

ik ben niet zeker waaraan het kan liggen in de fietswinkel in as adventure zeggen ze dat mijn stuurpen te lang is en mijn zadel te hoog staat. nu heb ik er wat foto's bij gezet wat vinden jullie van mijn positie.

alvast bedankt
groeten quinten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 07 jul 2015 00:50

Super eng masker :-D laat die beugels lekker zitten. Kniepijn misschien iets rustiger opbouwen, zadelpijn, tja het is wennen, soms zit je lekker soms wat minder. Lastig zo te zien maar je zit niet te hoog imho en ook niet te lang zou ik zeggen (op basis van foto 2). Disclaimer, ik ben ook maar een beginner (2 jaar bezig) dus wellicht kan een beter geïnformeerde forummer wat zinnigers zeggen. Echt pijn is iig niet goed.
Afbeelding

mdcroon
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:17

mdcroon 07 jul 2015 07:33

Haha, inderdaad mooi masker. Voor mijn gevoel zit je wel te hoog. Mijn advies is om wat geld te investeren in een fietsmeting bij een fietsenmaker en vervolgens je fiets goed af te laten stellen. Fietsen doe je voor je plezier (althans ik wel) en niets is zo vervelend om met pijn te rijden. Dan gaat de lol er snel van af.
En verder natuurlijk kilometers maken.

bwerter
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 mar 2015 10:36

bwerter 07 jul 2015 08:54

Volgens mij moet je zadel wat naar achter. Wanneer je trapper op het hoogste punt staat, zou je vanuit je knie een loodlijn moeten trekken. Deze zou ongeveer door de bal van je voet moeten gaan. een fietsmeting is in ieder geval aan te raden. De prijs is het waard om geen blessures te krijgen en met plezier op de fiets te zitten.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 07 jul 2015 09:02

bwerter schreef:Volgens mij moet je zadel wat naar achter. Wanneer je trapper op het hoogste punt staat, zou je vanuit je knie een loodlijn moeten trekken. Deze zou ongeveer door de bal van je voet moeten gaan. een fietsmeting is in ieder geval aan te raden. De prijs is het waard om geen blessures te krijgen en met plezier op de fiets te zitten.
Als je advies geeft zorg dan dat het advies goed is.

Met de pedalen horizontaal "hoor" je een loodlijn te kunnen trekken vanaf de kop van het scheenbeen (net onder de knieschijf dus) tot net achter (paar mm) de as van van het pedaal.

https://www.youtube.com/watch?v=1VYhyppWTDc
https://www.youtube.com/watch?v=FVu5Zrktm40

Hier wat uitleg en toelichting.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 07 jul 2015 09:05

Je lijkt idd te hoog te zitten voor de manier van fietsen. Je hebt de voet vrij vlak in de onderste positie waardoor het zadel nu wat te hoog lijkt te staan.

Ook is het bij een positie zo dat het er misschien wel goed uit ziet, maar dat niet wil zeggen dat het lekker fietst. Probeer en ervaar vooral anders dan al te veel willen vasthouden aan hoe het zou moeten.

OpTic_koga
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jul 2014 16:29

OpTic_koga 07 jul 2015 17:06

Ik heb het zadel al wat lager gezet en het voelt al iets beter maar morgen heb ik een afspraak bij een fietsenmaker en zij gaan mij opmeten en mijn fiets dan goed afstellen danku voor mijn vraag zo snel te beantwoorden

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 07 jul 2015 17:48

Als het goed voelt is dat iig heel erg belangrijk, volgens mij is deze fiets niet zo gek voor je. Hopelijk vind je snel je draai, de juiste afstelling voor pijnvrije kilometers!
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jul 2015 09:54

Meten = Weten.
Hoe lang ben jij en wat is je binnenbeenlengte?
Wat is de framemaat van de fiets?

(Als je bij de FM helemaal doorgemeten wordt, kun je eventueel de gemeten waarden eens in dit formulier invullen:
http://www.tour-magazin.de/technik/radv ... Feb_2_2015

Dat levert je wel het ultieme bewijs op of een fiets echt bij je past.

OpTic_koga
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jul 2014 16:29

OpTic_koga 08 jul 2015 13:27

de fietsenwinkel heeft zo een meting gedaan en is tot de conclusie gekomen dat de fiets te klein is hij wou een langere stuurpen steken maar dan zat ik nog 4 centimeter te kort en ik had ook een nieuw zadel nodig omdat het zadel te smal is dus heeft hij mij geadviseerd doordat mijn fiets nog maar 500km heeft ik hem beter zou verkopen. en een andere fiets zou kopen en mijn oog is gevallen op de SPECIALIZED ALLEZ EXPERT of de SPECIALIZED TARMAC SPORT

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jul 2015 14:40

Heeft hij de meetwaarden er ook bij gegeven?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 jul 2015 15:11

Ik heb er weinig verstand van, maar het zou mij niet verbazen als de FM er een potje uit wil slaan. Vooral omdat er hier nog niemand gereageerd heeft met: "dat kun je zo zien dat het niet kan".
Laat er iemand naar kijken die er meer verstand van heeft voordat je nu direct een andere fiets aanschaf.
De eerste fietsenzaak zegt dat de stuurpen te lang is, de tweede dat hij te kort is.
Ik neem aan dat je hem bij een FM in de buurt gekocht hebt? Wil die je niet verder helpen? Of is dat de eerste die je noemde?

Plaats reactie