Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie Stelvio beklimmen

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 06 jul 2015 14:08

Even een hele domme vraag:

Wat is nou de kant met al die haarspeldbochten? Ik ga m deze zomer op maar de sites hebben het alleen maar over afstanden en gemiddeld stijgingspercentage.

Alvast bedankt.
Maak joe woar

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 06 jul 2015 14:21

Noord.

jwpcycle
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 04 mei 2011 23:17
Locatie: Gennep

jwpcycle 06 jul 2015 15:05

Vanuit Prato.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 06 jul 2015 15:56

Dank jullie wel.
Maak joe woar

bergfietser
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2015 15:40

bergfietser 13 jul 2015 15:49

Kijk eens hier:
http://www.bikespots.com/suedtirol/glurns/glurnserhof
De mooiste plaats in het Vinschgau: Glurns!
Het Hotel garni is vlak naast het fietspad Reschen - Meran. Ideaal om naar Prags en Stelvio te starten en via Umbrail en Ofenpass terug. Ook voor de Reschenpaas ideaal.
Goed ontbijt met regionale producten.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 13 jul 2015 22:22

iceskater77 schreef:Net terug uit Bormio. Veel mooie rondjes gereden!
Bij de afdaling Stelvio via Umbrail is het stuk dat niet geasfalteerd was, nu pikzwart mooi asfalt.
De tunnel op de Gavia is tegenwoordig keurig verlicht met led verlichting.
De tunnel op de Gavia was 2 weken terug maar minimaal verlicht vond ik, maar toen reden we hem wel omhoog tijdens La Campionissimo.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 14 jul 2015 09:38

bigfloor schreef:
iceskater77 schreef:Net terug uit Bormio. Veel mooie rondjes gereden!
Bij de afdaling Stelvio via Umbrail is het stuk dat niet geasfalteerd was, nu pikzwart mooi asfalt.
De tunnel op de Gavia is tegenwoordig keurig verlicht met led verlichting.
De tunnel op de Gavia was 2 weken terug maar minimaal verlicht vond ik, maar toen reden we hem wel omhoog tijdens La Campionissimo.
Tunnel was/is altijd onverlicht. Alleen voor de Gran Fondo brengtmen wat verlichting aan wat wel verstandig is want die tunnel was/is erg donker.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 jul 2015 13:10

inmiddels terug uit Italië leuk om nog een verslagje te typen.
erg genoten tot afgelopen donderdag een val in de afdaling van de Mortirolo een einde maakte aan het fietsplezier (daarover later meer).

na een dag reizen met de vriend met wie ik was aangekomen op de camping waar forumlid robbebopper destijds ook verbleef: camping cima piazzi: http://www.cimapiazzi.it/en/ Echt een prima uitvalsbasis, mét een heerlijk Italiaans restaurant en ook veel italianen in hun door houten huisjes ombouwde caravans. Personeel ook erg aardig. Was ook nog lekker rustig (behalve het eerste weekend toen er een motorevent rond de Stelvio bleek).

dag 1

vorige week zondag na wat gepruts met de Garmin om te kijken of we een zgn 'rondreis' rondje konden maken op de bonnefooi gaan fietsen en op aanwijzing van 2 belgen die we onderweg tegenkwamen gelijk de Mortirolo tegengekomen. Vanuit Grosio beklommen (dus niet de allermoeilijkste kant), maar toch gelijk wel pijn (ik moet altijd 2 dagen wennen in de bergen). Zeker de stukjes van + 14%. Toch niet heel moe bovengekomen en bleek een mooie beklimming. Het lukt mij (en de vriend met wie ik was) toch nooit om echt vroeg te vertrekken (ben absoluut geen ochtendmens), dus qua temperatuur wel afzien

totaal: 60,7 km, 1546 hm

Afbeelding

dag 2

we waren al van plan om het rondje Bormio - Umbrail - St. Maria - Prato - Stelvio - Bormio te doen, maar wilden nog één opwarmertje. We besloten dus de auto bovenaan de Stelvio te parkeren, af te dalen en vanuit Prato de Stelvio te beklimmen. Echter, naar bleek draaide het schroefje van mijn achterderailleur door in de kooi. Op naar fietsenmaker 1 (in Bormio). Het bleek de fietsenmaker waar forumlid loos zijn profielfoto geschoten heeft (de bandenautomaat). Na wat uitleg met handen en voeten bleek de fietsenmaker eigenlijk niets met Campagnolo te kunnen, of in ieder geval geen onderdelen in huis te hebben (en dat in Italië!). We kregen de tip om naar Valdidentro door te rijden, daar zou ook een fietsenzaak zitten. Zaakje gevonden, bleek Mapo te heten. Eigenaar zat met onbloot bovenlijf en fietsbroek op zijn krukje en kwam even mee kijken (fiets stond nog op het dak van de auto). No campagnolo No Campagnolo riep hij ook uit en toen ie zag dat ik EPS had begon ie te kreunen, het feit dat ik een Canyon met Campagnolo (en niet shimano) had vond ie al helemaal zozo. Maar wél een goede fietsenmaker want hij ging wél op zoek naar een oplossing. Uiteindelijk voor € 5,- een boutje met een soort sluitringetje achter de kooi gemonteerd waarmee ik weer verder kon. Aan de raden dus dit zaakje!

Wederom dus niet gelukt vroeg te vertrekken, maar gelukkig bleken er af en toe schaduw plekjes (door de bomen). Wel een schitterende klim, gelukkig niet zoveel motoren meer als de zondag en onderweg nog een eekhoorn en een soort marter begroet. Zeker ook het laatste stuk is echt schitterend waarbij je je doel in de verte al ziet (maar nog flink wat bochten moet), en kunt genieten van de besneeuwde toppen om je heen. Onderweg niet één keer ingehaald, wat ook weer goed was voor m'n ego.

totaal: 50, 2 km, 1732 hm

Afbeelding

dag 3

dit werd de dag van de route Bormio - Umbrail - St. Maria - Prato - Stelvio - Bormio. De auto geparkeerd in Bormio zelf, en de klim van de Umbrail gestart. Ging erg lekker en vind het een erg mooie klim (18 km). zit wel één stukje van +14% in, wat wel even flink peddelen was. voor het einde een stuk bijna vlak en op het einde zie je natuurlijk rechts van je de Stelvio. Op de top even een colaatje en op naar de afdaling richting St. Maria. Heb me voorgenomen de volgende keer ook de beklimming vanaf St Maria eens te doen, want ziet er mooi uit.
Na een pastaatje in St. Maria door naar Prato. Voelde me niet heel fit (warm en m'n maag zat niet lekker), maar zeker het begin van de Stelvio ging redelijk. laatste 7 km waren wel heftig, en een paar keer even moeten stoppen (hartslag viel nog mee, en benen deden ook geen pijn, maar de klimhouding vond m'n lichaam niet even plezierig :))
bovengekomen weer een colaatje, en toen de (ook schitterende) afdaling richting Bormio, vooral het laatste stuk kun je echt lekker doorkachelen)

totaal: 102,9 km, 3033 hm

dag 4

na een rustdag het plan opgevat om de Mortirolo (wel vanuit Grossio) en de Gavia te doen (ongeveer 110 km). In tegenstelling tot de eerste dag ging de Mortirolo erg lekker, de stijlste stukjes waren al een stuk beter te verteren. Echt een tip voor als je daar in de buurt bent, want zeker op zo'n doordeweeksedag een hele rustige klim. In de afdaling bleek onze gpx route echter op een gegeven moment een zijweggetje te kiezen die er qua asfalt niet overal even lekker bij lag. Vriend met wie ik was lag al snel een stukje voor (ik ben niet zo'n held qua dalen). Toen sloeg helaas het noodlot toe. Ben in een geul in de weg terecht gekomen en weet pas weer iets vanaf het moment dat de Ambulance voor m'n neus stond. ongeluk bij een ongeluk bleek dat de vriend ook in de geul terecht was gekomen, maar hem wél had gezien en dus nog zijn voorwiel heeft kunnen optrekken maar met zijn achterwiel in de geul belandde en een klapband kreeg. Hij zag mij dus over de kop vliegen (dat bleek gebeurd te zijn). hij heeft gelijk 112 gebeld, maar daar bleken ze geen Engels te kunnen ( :roll: ). Gelukkig kwam er een man op een motor voorbij die de situatie kon uitleggen. Om een lang verhaal kort te maken eindigde de vakantie dus in 2 ziekenhuizen (ben tussendoor ook nog met loeiende sirenes naar een 2e ziekenhuis vervoert). Na veel gedoe (niemand sprak engels) ben ik anderhalve dag later uit het ziekenhuis ontslagen. Inmiddels na de terugreis in tweeën gesplitst te hebben weer thuis, met een flinke hersenschudding. Fietsen lijkt er even niet in te zitten (ben nog veel duizelig en pijn in m'n nek), maar het had ook erger af kunnen lopen..

schade aan m'n fiets lijkt mee te vallen: klein slagje in voorwiel, zadel kapot, achtersnelspanner beschadigd. Maar broek, shirt, helm kunnen in de prullenbak

krijg al tips voor veiligere sporten (schaken, dammen, darten), maar vrees dat als ik er weer ben ik 't niet kan laten ;)

totaal: ± 35 km, 1134 hm

het leek zo vredig voor de afdaling van de Mortirolo:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 15 jul 2015 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 15 jul 2015 13:56

Leuk verslag, alhoewel de term 'leuk' nu eigenlijk niet (helemaal) op z'n plaats is ;). Ben blij voor je dat je er bij je val nog relatief goed afgekomen bent. In elk geval wens ik je een spoedig herstel toe en hoop ik ook voor je dat het 'fietsplezier' daarna ook snel weer helemaal terugkomt! Voorlopig heb je dus genoeg tijd om De Tour op TV te volgen, lijkt mij zo ;) .
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 15 jul 2015 14:10

@monsieurpinot

Success met herstel van je valpartij.
Snap nu ook waarom de route van La Campionissimo van afgelopen 28 juni boven op de Mortirolo niet de afdaling in gaat maar over de bergkam richting Aprica gaat alvorens af te dalen
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 jul 2015 18:29

dank voor de herstelwensen!

@Le Grimpeur, het bloed kruipt waarschijnlijk toch waar het niet gaan kan ;-)

@bigfloor: de GPX die wij hadden gedownload stuurde ons hier rechts (van de SP81 af) het kleine paadje in):
https://www.google.nl/maps/dir//46.2412 ... ,17z?hl=en
later zagen we dat we natuurlijk beter gewoon rechtdoor hadden kunnen gaan..

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 okt 2015 10:03

Afgelopen dinsdag de Stelvio beklommen.

In vandaag gefietst staat een serie foto's en op m'n blog een verslag: Revanche op de Stelvio

Buiten de emoties en belevingen nog wat nuchter info die een ander misschien kan helpen.

Ik heb de Stelvio uit Prato gedaan. Simpel omdat dat de langste beklimming en met de meeste haarspeld bochten.
Ik verbleef in Gasthof Stern. 50 meter van de route naar boven.
Voor dit doel vond ik dat een prima hotel.
Een persoonskamer inclusief ontbijt was 40 Euro
Eenvoudige maar keurige kamer, TV, fohn
Balkon met zitje
Uitstekend en zeer compleet ontbijt (div brood, yoghurt, musli, fruit, jus, koffie, thee, eitje, div zoet en hartig beleg)
Gratis pendel service naar station
Gratis Wifi
P-plaats voor de deur
Afgesloten fietsenstalling en afspuitplaats voor je fiets (wordt veel MTB gedaan)
Vriendelijk bediening en spreken Duits, Italiaans en Engels

Restaurant en Pizzeria (bij het hotel) zijn beide prima. Eenvoudig, goed betaalbaar en smakelijk. Bedenk dat de keuken in dit deel zeer sterke op die van Oostenrijk lijkt! Ook lekker maar geen bijzondere Italiaanse gerechten. Restaurants zijn doorgaans voor Italiaanse begrippen vroeg open.

Naast de Stelvio ligt dit hotel ook direct aan de Via Claudia Augusta. Een fantastisch fietstraject dat ook voor de minder geoefende fietser goed te doen is.
Meermaals delen gefietst en absolute aanrader!

Ik heb dus 6 oktober de Stelvio opgefietst. Dat kan een keer tegenzitten met het weer maar in de afgelopen 8 jaar ben ik 7 keer rond het eerste weekend van oktober in Noord Italie geweest en in alle gevallen kon je dit soort cols gewoon op!
Afgelopen dagen wel een beetje gesneeuwd maar halen ze gelijk weg want de commerciële belangen zijn veel te groot. Plus dat de zon nog flink z'n best kan doen.

Natuurlijk belangrijk goed het weerbericht in de gaten te houden. Check voor je gaat klimmen ook even de webcam op de top.

Natuurlijk is het in deze tijd van het jaar fris maar in mei en juni is dat meestal ook het geval.
Juli en augustus en eerste deel september wordt je op dit soort cols knettergek van de motoren.

Klimadviezen zijn verder lastig. Ik vind de Alpe D'Huez echt wel een flauw ding bij dit beest. Ben je geen lichtgewicht of tellen de jaren al wat is een compact echt wel een must.
Verder moet je je goed realiseren dat dit serieus hoog is dus zorg voor voldoende bescherming: kleding, zonnebrand.

Verder is het toch vooral een "dingetje" van verstand op NUL :mrgreen:

Plaats reactie