Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gem hartslag vs max hartslag

Gebruikersavatar
cunces
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 19:50

Gebruikersavatar cunces 23 jun 2015 11:38

Hallo iedereen,

ik ben een wielertoerist die het laatste jaar intensief heeft getraind. Hier heb ik echter niet veel opzoekingswerk over gedaan en gewoon veel gefietst. Zaterdag heb ik een amateurwedstrijd (50km alles geven) gefietst en daar had ik volgende waarden:
-leeftijd: 25j
-rusthartslag: 42
-max hartslag: 195
-gem hartslag: 181

Nu lijkt die laatste mij veel te hoog als ik die ah vergelijken was met mijn mederenners. Is dit omdat ik dit tempo nog gewoon moet worden (was pas mijn derde koers dit seizoen)? Of zijn er bepaalde trainingen die ik kan doen om die gemiddelde hartslag naar beneden te krijgen?



Naar volgend seizoen toe zou ik het graag anders aanpakken en met een inspanningstest en trainingsschema werken en me eraan houden. Maar voor de rest van dit seizoen lijkt me het niet meer de moeite.. Vandaar dat ik hier eens om raad kom vragen, alvast bedankt

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 23 jun 2015 11:56

Lijkt me niks raars aan. Zo kan mijn hartslagprofiel er ook wel eens uitzien na een razendsnel criterium, waarin het peloton nooit echt stilvalt. Dan rij ik ook vrijwel alles in D3 en weerstandsniveau.
En het is niet de kunst om je hartslag per se naar beneden te krijgen, maar meer vermogen te leveren in je diverse zones. En wat daarvoor werkt is gericht trainen. En daar is weer genoeg info over te vinden.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 24 jun 2015 17:01

Probeer eerst eens wat meer te koersen, in juni je derde koers rijden kan niet iedereen. Gewone stervelingen rijden in februari en maart trainingswedstrijdjes en rijden meer wedstrijden om op wedstrijdniveau te komen.

Plaats reactie