Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
castillions
- Forum-lid
castillions
21 feb 2011 22:07
Hallee,
Ik heb onderstaande kabelgeleider/spanners ontvangen. Bij het uitpakken viel me pas op dat de spanners verschillend zijn. Is hier een reden voor? Aangezien er een verschil in beide zit moeten deze dus ook vast op een speciale manier gemonteerd worden?
Daarnaast vroeg ik me af hoe de geleider gemonteerd moet worden. Ik ben niet helemaal thuis met het vreemde schroefje dat er bij zit.
Alvast bedankt!

-
klimmer
- Forum-lid HC
klimmer
23 feb 2011 08:44
Ik zie maar twee boutjes en je hebt er drie nodig. De geleider onder het bracket monteer je met de kant met 2 sleuven naar voren. Het boutje moet echt heel kort zijn en alleen in het alu of staal steken en niet verder naar binnen. De spanners voor op de commandeurnokken zijn anders want voor links en rechts, zoals ze op de foto staan.
-
b.m.willem
- Forum-lid
b.m.willem
23 feb 2011 10:11
De spanners worden gemonteerd met het boutje boven de spanschroef, met de spanschroef naar de voorzijde van het frame wijzend. De spanner met het kunststof deel komt dus aan de linkerkant van het frame (als je erop zit).
-
Le Grimpeur
- Forum-lid
Le Grimpeur
23 feb 2011 10:42
Castillions schreef:Hallee,
Ik heb onderstaande kabelgeleider/spanners ontvangen. Bij het uitpakken viel me pas op dat de spanners verschillend zijn. Is hier een reden voor? Aangezien er een verschil in beide zit moeten deze dus ook vast op een speciale manier gemonteerd worden?
Daarnaast vroeg ik me af hoe de geleider gemonteerd moet worden. Ik ben niet helemaal thuis met het vreemde schroefje dat er bij zit.
Alvast bedankt!

Om met het makkelijkste item te beginnen: het losse 'busje' hoort om het boutje voor kabelgeleider (onder het bracket). Het lijkt er op dat dat betreffende boutje ontbreekt (dit komt dus òf uit je eigen voorraad, òf van je/een FM, òf alsnog van degene die de spullen geleverd heeft).
Verder heb je volgens mij gewoon twee verschillende types kabelstoppers geleverd gekregen. Bij het ene type (met de plastic stelschroef) kun je over een vrij groot bereik de kabelspanning regelen. Bij het andere type is dit slechts beperkt mogelijk. Het was het handigste geweest als die met de plastic stelschroef voor rechts zou zijn geweest (dus voor het regelen van de kabelspanning van de achterderailleur). Helaas, het is is exact andersom. Dus zoals hierboven al aangegeven, die met de plastic stelschroef is voor links en die met de 'glimmende' verstelknop is voor rechts.
60 x Ventoux
-
trifox
- Forum-lid
trifox
23 feb 2011 12:30
niks abnormaals.
Is sinds jaar en dag al zo bij shimano. met dit systeem (enkel bruikbaar bij frames met shifternokken) kon je dus tijdens de rit afstellen indien nodig. met het huidige systeem (zonder de nokken) ontbreekt die mogelijkheid of je moet types zoals van jagwire tussen je kabels gaan monteren wat estetisch op niks trekt.
-
castillions
- Forum-lid
castillions
23 feb 2011 20:27
Bedankt voor de antwoorden!
-
wessr
- Forum-lid
wessr
14 jun 2015 16:40
Beste Castillions,
Ik ben op zoek naar een kebelbegeleider zoals je hebt getoond. Hoe en waar heb je die besteld?
Roland
-
wessr
- Forum-lid
wessr
15 jun 2015 09:12
wie o wie weet hoe en waar je een dergelijke kabelbegeleider kan bestellen/kopen?
Hoor graag van iemand.
Roland