Pfff.. Ik ben beginnend wielrenner en zie momenteel door de bomen het bos niet meer. Tijdens mijn rit gister constant een tikkend geluid bij het rondgaan van de trapas, met mijn redelijke inzicht tot de conclusie gekomen dat het de trapaslager is die kapot is. Nu ben ik van plan om een nieuwe trapas aan te schaffen echter heb ik geen idee of er verschil is en zoja wat het belang is.
Ik ben iemand die graag op een zwaar verzet fietst, lage omwentelingen en veel op kracht fietsen. Zijn daar speciale trapassen voor of maakt dat voor de as niets uit.
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen
Wat is het verschil in trapassen
Er zit natuurlijk verschil in trapassen naar kwaliteit toe, maar trapassen die speciaal gemaakt zijn voor mensen die zwaardere verzetten rijden, zijn me niet bekend. Je kan er een dure kopen een ceramisch lager, maar dat lijkt me voor een beginner niet nodig. Hoofdzaak is, dat er verschillende systemen van lagers bestaan en dat het afhankelijk is van de uitvoering van jouw kader welk lager daar in gaat passen. Eerst moet je weten volgens welke standaard jij een lager nodig hebt en dan kan je verder kijken. Een mogelijkheid daarvoor zou kunnen zijn het huidige merk en type lager af te lezen en dat de googlen. Je gaat dan het type snel terugvinden.
Je kunt je afvragen of het slim is om als beginnend wielrenner met zware verzetten te gaan rijden.
Vrieger leerde je (op een doortrapper) om toch kleiner te rijden en ik ben daar nog steeds blij mee dat ik dat geleerd heb (ben nu 55)
Is beter voor je knieen en beter voor je achillespees.
Gezien het tempo en het verzet waarmee Contador de bergen op fietst, denk ik dat je je kuint inschrijven voor het werelduurrecord als je zwaarder trapt dan dat (en het vol kan houden)
Oftewel koop een high-end, oftwel Ultegra of hoger (Shimano) of Chorus of hoegr (Campagnolo).
Vrieger leerde je (op een doortrapper) om toch kleiner te rijden en ik ben daar nog steeds blij mee dat ik dat geleerd heb (ben nu 55)
Is beter voor je knieen en beter voor je achillespees.
Gezien het tempo en het verzet waarmee Contador de bergen op fietst, denk ik dat je je kuint inschrijven voor het werelduurrecord als je zwaarder trapt dan dat (en het vol kan houden)
Oftewel koop een high-end, oftwel Ultegra of hoger (Shimano) of Chorus of hoegr (Campagnolo).
ik had een hele poos geleden ook zo'n tik, dacht ook dat het van de as kwam, ff weggebracht en kon hem weer ophalen , was 24 euro of zo en 2 nieuwe trappers rijker .
en een irritante tik armer ,metaal geleid goed ook geluid .dus kan best iets anders zijn .
oja, de trapas zelf zal in het ergste geval ook niet stuk hoeven te zijn, als het kogellagers zijn kun je die vervangen .
en een irritante tik armer ,metaal geleid goed ook geluid .dus kan best iets anders zijn .
oja, de trapas zelf zal in het ergste geval ook niet stuk hoeven te zijn, als het kogellagers zijn kun je die vervangen .
Bedankt voor de tip! Ik heb toevallig twee piepkleine kogellager balletjes gevonden in de buurt van mijn racefiets. Het tikken klonk trouwens echt als iets dat viel, bijvoorbeeld een balletje dat in een buisje rondtikt.
Is het het vervangen van een trapas, of de kogellagers een makkelijke klus om zelf te doen of is het verstandig hiervoor de fiets bij een specialist achter te laten.
@Tita Eli: Bedankt voor de tip! Ik merk de laatste tijd dat ik mijn knie voel en nu weet ik dus waar het vandaan komt! Het is niet echt last maar soms als je even wat kracht zet voel je een lichte druk onder de knieschijf. Heb inmiddels gezien dat ik daarmee moet uitkijken
Is het het vervangen van een trapas, of de kogellagers een makkelijke klus om zelf te doen of is het verstandig hiervoor de fiets bij een specialist achter te laten.
@Tita Eli: Bedankt voor de tip! Ik merk de laatste tijd dat ik mijn knie voel en nu weet ik dus waar het vandaan komt! Het is niet echt last maar soms als je even wat kracht zet voel je een lichte druk onder de knieschijf. Heb inmiddels gezien dat ik daarmee moet uitkijken
Of het een makkelijke klus is hangt af van:
a) het materiaal dat je hebt (modern vs. vintage)
b) de handigheid van jezelf als persoon
Hier kan dus weinig zinnigs over gezegd worden mits je iets meer verteld over je fiets en je persoonlijke, technische kennis.
Toen ik, als beginnend fietser, enkele weken geleden begon aan het opbouwen van mijn eerste fiets, heb ik veel gekeken naar https://www.youtube.com/channel/UCaAK2F ... bAUVZsvDYQ
Zoek even naar "Bottom Bracket"
a) het materiaal dat je hebt (modern vs. vintage)
b) de handigheid van jezelf als persoon
Hier kan dus weinig zinnigs over gezegd worden mits je iets meer verteld over je fiets en je persoonlijke, technische kennis.
Toen ik, als beginnend fietser, enkele weken geleden begon aan het opbouwen van mijn eerste fiets, heb ik veel gekeken naar https://www.youtube.com/channel/UCaAK2F ... bAUVZsvDYQ
Zoek even naar "Bottom Bracket"
Als je geen basiskennis (daar lijkt het toch wel op) noch het gereedschap hebt, dan kun twee dingen doen: 1. ervaring opdoen. Kost je wel wat tijd (en geld), wil je verder fietsen: 2. wielerspecialist die van wanten weet.
zowiezo gereedschap nodig.
maar als je het niet kan is de fietsenmaker beter.
die hoort waarschijnlijk aan de tik meteen wat het is .
kogellagertjes vallen niet zomaar uit je trapas tenzij het goed mis is .
maar als je het niet kan is de fietsenmaker beter.
die hoort waarschijnlijk aan de tik meteen wat het is .
kogellagertjes vallen niet zomaar uit je trapas tenzij het goed mis is .