Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietstochten van "Le Grimpeur"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38250
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 mei 2015 03:37

Mooi verslag weer!

Enne......
http://www.griffephotos.com/index.php?f ... rd=eb70840
We stonden met windstil weer boven ;). Zondag was ff heel ander weer.
Heeft idd stevig gewaaid, maar toch alle dagen goed kunnen fietsen en aan zwembad gelegen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 mei 2015 08:10

Hé, leuk nu ook eens 'het gezicht' bij de naam te zien ;) ! Ik was al bang dat je verblijf door de Mistral toch een beetje 'verstoord' zou zijn, maar dat is gelukkig niet het geval geweest :) .
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8525
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2015 09:45

Er is de afgelopen dagen niet constant veel wind geweest, maar in het algemeen waaide het toch wel flink. Ik denk dat Daniël die ene dag omhoog gegaan is, dat het op de Ventoux minder waaide dan er omheen. Dat kan dus ook nog.
Vorige week reed een ander forumlid de Ventoux af en kreeg toch te maken met een aardige smak van de wind, zodat hij toch maar niet met volle vaart naar beneden is gegaan.
Maar Le Grimpeur, jullie kunnen de caravan reisgereed gaan maken, vanaf morgen wordt het, volgens de weerdeskundigen een stuk rustiger. Maar dat had je natuurlijk ook al lang gezien.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38250
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 mei 2015 11:18

Donderdag bij aankomst: enorme storm, zou niet fietsbaar zijn geweest. Uit de wind wel aangename temperatuur.
Vrijdag; rondje Gorges de la Nesque-Sault-Chalet Reynard-Bedoin gedaan. Alleen op de vlakte bij Sault behoorlijk wind, maar verder prima fiets- en terrasweer. Vanaf uur of 3 wel weer fors aantrekkende wind, maar uit de wind bij zwembad prima toeven.
Zaterdag: Bedoin, Sarrians, Col Suzette, Malaucene, Bedoin gereden. Aardig windje (3-4) en na koffie in Malaucene leuke meewind naar huis. Wederom heerlijk bij zwembad gezeten.
Zondag: zowel in dal als op de top vrijwel hele dag windstil. 25-26gr, later wel wat bewolkt (met behoud van temperatuur). Afdalen was ff stukje fris (8-9gr), maar ook die was windstil dus echt een feestje om te doen.

Met beetje goed nadenken, weerbericht goed volgen en op tijd vertrekken kon je echt uitstekend fietsen en relaxen. Heerlijk lang weekend gehad!
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8525
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2015 11:32

Ligt er wel aan welk weerbericht je volgt en of het dan ook het weerbericht is dat op dat moment klopt.
We volgen er diverse, maar om te zeggen dat er één weerbericht is dat altijd klopt. Nee, niet echt.
weeronline geeft altijd teveel wind aan, weer.nl zit nogal lag in zijn temperaturen. Meteo France gaat aardig, maar ook lang niet altijd goed. Wunderground klopte jaren geleden veel beter. Dus ach, meestal kun je wel fietsen, maar net de boodschappen op de fiets gedaan en ik kan zeggen er staat een puist wind.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38250
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 mei 2015 11:53

Er werd gisteravond ook gewaarschuwd voor harde Mistral.....
Meteo France zit er vaak het meest dichtbij en verder is het een kwestie van de lijn vissen uit de verschillende berichten. Als alle aanbieders aangeven dat het zondag sowiso de rustigste dag wordt is de kans groot dat..... ;)
Hier in NL klopt het ook vaker niet dan wel als het gaat om windvoorspelling, dus stel je maar in op veel wind, kan het alleen meevallen :). (en sowiso is het daar stuk beter te pruimen dan die 14gr en 4-5bft die hier de hele week weer gaat waaien)
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8525
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2015 12:02

Zelfs als de mistral waait is het hier prima te doen. Je kunt altijd wel ergens uit de wind zitten, met fietsen valt dat niet altijd mee. Ten oosten van de Ventoux is de wind meestal wel heel veel minder, en daar is ook genoeg te fietsen. En het zonnetje schijnt "bijna altijd".
Maar jullie hebben het wel getroffen, vorige week was het redelijk weer, maar af en toe niet echt warm.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38250
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 mei 2015 12:11

Wij hebben idd paar jaar geleden een lange ronde 'achterlangs' de Ventoux gemaakt; prachtig rustig gebied!! Ik heb mijzelf dit weekend beloofd nog een keer terug te gaan met de ATB's en wandelschoenen. Dan beleef je het gebied weer heel anders.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8525
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2015 19:51

Ik heb zelf geen ATB. Mijn man wel. hij is al een tijdje bezig om wat leuks te vinden aan routes, maar hij vindt het tegenvallen. Maar toegegeven, hij is een 60+er. Grote drop-offs en bij de uitgezette routes gebeurt het regelmatig dat er flink steile hellingen zijn met losse stenen. Maar misschien heeft dat voor anderen weer zijn charme omdat je dat in Nederland (nagenoeg) niet tegenkomt.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 mei 2015 20:01

Niet dat ik wil zeuren hoor, maar deze discussies horen toch eigenlijk niet in dit topic (Fietstochten van "Le Grimpeur") thuis, dus graag wel 'on topic' blijven ;).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 mei 2015 12:31

Door de noordelijke Côte Chalonnaise

Na mijn rit van Eerste Pinksterdag had ik wel zo'n beetje door hoe het hier gesteld is met de wegen. Tenminste, dat dacht ik. Daarom heb ik voor mijn volgende rit, die van donderdag 28 mei, maar weer zelf een route uitgezet. Het werd een trip van zo'n 100 km door de noordelijke Côte Chalonnaise, het gebied tussen Chagny en Chalon-sur-Saône. Daarbij zou weinig fout kunnen gaan. Tenminste, dat dacht ik. Ik heb zoveel mogelijk kleine wegen over de côtes uitgezocht, in een route waarbij ik ook een paar dorpjes die ik beslist aan wilde doen zijn opgenomen. De weersvooruitzichten voor deze donderdag waren goed: 's ochtends zonnig met 21 graden C en een ZW wind van 3 m/s (ca. 2 Bft) en 's middags licht bewolkt, zelfde temperatuur en een tot 3 Bft aantrekkende wind. 't Kan slechter ;). Dan zou dus kort-kort wat de kleding betreft de beste keuze zijn. Tenminste, dat dacht ik.

Net als op mijn vorige rit, ben ik nu ook weer vanuit Chagny eerst naar Rémigny gereden. Als je aan het begin van dit dorpje niet de hoofdweg aanhoudt, maar linksaf gaat, fiets je langs het oude en meest interessante gedeelte van Rémigny. Je passeert dan o.a. het mooie, oude, al uit de 11e eeuw stammende kerkje.
Er staat nog steeds een frisse wind. De gehele week gaf de météo aan dat er vandaag wat minder wind zou zijn, maar op de dag zelf blijkt er dan toch juist meer wind verwacht te worden. Niet dat het nu zo'n hele lastige wind is, maar het is al de hele week een behoorlijk frisse wind, die vaak toch wat onaangenaam aanvoelt.

Het fraaie oude kerkje in Rémigny:
(Foto is een dag eerder gemaakt, dus niet gaan 'zeuren' over de klok ;))

Afbeelding

Tussen Rémigny en het gehucht Valotte is een V-splitsing en daar ben ik linksaf gegaan. Ik wist dat ik mijn route zo uit had gezet, doch als ik op de track van mijn GPS-computer zou hebben gereden, was ik te laat geweest met het afslaan, omdat het net leek alsof het pijltje op de display wat na ijlde :roll:. Enfin, ik ben hier begonnen aan een leuke klim richting Bouzeron. Al meteen lees ik op de display 8 procent, wat al snel 9 procent wordt (34x23). Toe maar, ik ben nog niet eens 'warmgedraaid' en moet toch al 'aan de bak' ;). Bovenin vlakt het gelukkig weer wat af tot 'normale' stijgingspercentages en bereik ik het dorpje Nantoux. Daar stuit ik op de eerste Route barrée van de dag. Dat ik die hier tegen zou komen, wist ik, omdat ik hier gisteren met Madame Le Grimpeur in de auto heb rondgetoerd. Door die afzetting mis een klein lusje door het dorpje en kan ik dus meteen aan de afdaling beginnen. Er komt een andere racefietser omhoog. Veel zal ik er vandaag niet tegenkomen. Terwijl ik dit verslag zit te typen, hoor ik in de verte de koekoek ook al weer :).

Na de afdaling volgt al meteen de klim naar het volgende dorpje, Bouzeron. In deze klim ook weer stukken van 8 en 9 procent! Ja, je kunt hier prima trainen. Vanuit Bouzeron, waar we gisteren nog samen van een café gourmand hebben genoten, fiets ik over de C2 en de C7 tussen de wijngaarden richting Agneux (bij Rully). Dit weggetje, want meer is 't niet, maakt deel uit van een van de vele wijnroutes die je hier kunt rijden. Overal staan grote borden die je vertellen in welk gebied, of welke appelation je je bevindt.

In de bocht van de C2/C7 tussen de wijngaarden van Bouzeron:

Afbeelding

In Agneux volg ik het doorgaande weggetje en krijg ik direct de waarschuwing You left the track te zien. Dat zal vandaag niet de enige keer zijn :x. Wat heb ik dan gemist? Omkeren dan maar. In de dorpjes zijn vaak drie-, vier- of vijfsprongen en moet je veel 'draaien en keren'. De 'kaart' op de display van m'n Rox 10.0 gaat dan ook draaien, om zich aan mijn veranderende rijrichting aan te passen. Dat kost even tijd en daardoor is het soms lastig om snel te zien waar je af moet slaan. Dat geldt zeker in deze streek, waar meestal geen bordjes staan die je vertellen waar al die weggetjes heen gaan. Ik blijk hier in Agneux dus een wat 'mager' weggetje ingetekend te hebben: hobbelig, slecht asfalt en veel gruis. Ja dat krijg je als je denkt dat je 't wel kunt, maar de omgeving helemaal niet kent :mrgreen:. Gelukkig kom ik na ongeveer een kilometer op de C1 en heb ik dus eigenlijk gewoon de 'verkeerde' afslag ingetekend. Maar ja, weet dat maar eens ;). In Rully moet ik ergens rechtsaf volgens de track, doch dat is volgens het bord aan het begin een doodlopend steegje. Ik rijd nog een keer heen en weer en zie dat ik hier toch ècht nergens rechtsaf kan. Dan maar intuïtief verder. Ik kom bij de cave van Paul en Marie Jacqueson en vind mijn route weer terug. Vanaf het terrein voor deze cave zie je het Château de Rully al prachtig liggen en dit is ook meteen een van de betere punten om er een foto van te maken (wel even flink inzoomen ;)). Even later fiets ik langs de muur van het kasteel en zie ik alleen het bovenste deel.

Het imposante Château de Rully:

Afbeelding

Over de C1 fiets ik nu richting 't gehucht Albigny en zou dan verder naar Aluze moeten rijden. Doch, naar later blijkt, ben ik bij Albigny tegen de door mij geplande rijrichting in gaan rijden. Niet goed opgelet of zo :oops:? Ik heb namelijk een route in de vorm van een soort '8' uitgezet en bij Aubigny zit daar een weggedeelte in waar ik twee keer over moet, éénmaal op de heenweg en nog een keer op de terugweg. Enfin, ik ben hier linksaf de C6 op gereden, richting Mercurey. Ook hier weer veel wijngaarden van de Côte Chalonnaise, in dit geval waarschijnlijk van de Appelation Mercurey.

De Côte Chalonnaise bij Mercurey:

Afbeelding

In Mercurey gaat het met de navigatie ook weer beetje verkeerd. Op de track zie ik een soort 'Z' en moet ik meteen na een verkeerslicht rechtsaf het stadje in. Als ik echter voor het verkeerslicht sta te wachten, is het pijltje op de route al weer voorbij de afslag :roll:. Omdat ik eigenlijk ook geen zin heb om door het centrum van 't stadje te fietsen, pak ik op gevoel maar een route buitenom en kom ik na een stevig klimmetje weer op de juiste route. D.w.z. ik krijg nu telkens de waarschuwing Wrong direction te zien. Nu ik eenmaal in tegen richting aan 't fietsen ben, laat ik dat maar zo. Wat maakt het uiteindelijk uit? Ik heb de geplande route ook niet goed in mijn hoofd zitten en heb mijn handen al vol aan het vasthouden van de track. Het is veel 'draaien en keren', 't lijkt de AGR (voor niet-kenners: Amstel Gold Race) wel. Ik kom ook helemaal niet in een prettig fietsritme. Al dat 'op en af' fietsen (veel schakelen dus), draaien en keren, proberen de route niet te verliezen, foto's maken, omkeren als ik te laat ben met een afslag nemen, het wordt zo wel een beetje 'rommelig' :x.

In Saint-Martin-sous-Montaigu stuit ik weer eens op een wegafsluiting en moet ik om het dorpje heen, waarna ik, eenmaal terug in het dorpje, al weer wat moeite heb om de route terug te vinden (natuurlijk weer op een viersprong). Je fietst hier van 't ene verlaten boerendorpje naar het andere. Mooi is het hier wel en ook heerlijk rustig, nauwelijks verkeer. Een enkele auto of het een of andere landbouwwerktuig voor in de wijngaarden (zo'n soort 'spin' op hoge poten ;)), daar blijft het wel zo'n beetje bij. Ik kom door de mooie Vallée des Vaux en krijg 'de schrik van mijn leven' als er weer 'onheil' voorspeld wordt voor de passage door Jambles :lol:. Ik hoop maar dat dit alleen geldt voor de poids lourds (vrachtauto's).

Er worden Travaux (wegwerkzaamheden) in Jambles aangekondigd:

Afbeelding

Nu ik toch van de fiets ben gestapt om een foto te maken, eet ik ook maar meteen iets en geniet ik van het landschap voor mij. Hier in 't zonnetje is het echt aangenaam, zelfs warm, maar op de fiets is het vaak toch een stukje frisser.

Langs de C4 naar Jambles:

Afbeelding

In Jambles heb ik gelukkig geen last van de wegwerkzaamheden, die zijn aan de andere kant van 't dorpje. Als ik op de D170 het dorpje verlaat, geeft de Rox aan dat ik links omhoog de Montée de la Croix op moet. Dat doe ik dan maar. Een steile weg, waar het ook weer tot 9 procent komt. Als ik weer daal, kom ik gewoon op de D170 terug en heb ik dus alleen maar een parallelweggetje ingetekend ;). Ik blijf nu de D170 volgen en fiets bij Le Désert over de hier tot vierbaans snelweg omgebouwde N80. Daar is het wel druk, vooral met vrachtverkeer, maar daar behoef ik gelukkig niet te fietsen :D. Door de aard van het parcours, is het een beetje lastig om op de fiets te eten en dus pauzeer ik in Moroges bij een picknickbankje, waar ik, op een zakje met gelletjes na , mijn totale proviand naar binnen werk.

Na deze korte pauze fiets ik veder via Vingelles naar St-Désert. Alhoewel ik achteraf zie (door de geplande en de gereden route met elkaar te vergelijke) dat ik op de juiste weg zat, ben ik op een gegeven moment toch weer teruggereden naar Vingelles en Moroges :?. Ik heb er nu zo'n 50 km op zitten en eigenlijk wel genoeg van al dat draaien en keren door die gehuchtjes en dorpjes :oops:. Dus besluit ik om de 'boel om te gooien' en eindelijk eens te gaan 'fietsen' :mrgreen:. Als ik nu de D69 gewoon ga volgen en daarna naar 't noorden ga, kom ik uiteindelijk toch op het wel geplande 'staartje' van mijn route terecht. Er valt ook nog genoeg te klimmen, maar dat zullen zo te zien wat minder venijnige, maar langlopende klimmetjes zijn. Zo hoop ik een beetje in een ritme te komen. Ik meen mij zo'n 'ingreep' wel te kunnen permitteren, want er valt sowieso nog genoeg te zien hier in de Côte Chalonnaise.

In het gebied van de appellation Côte Chalonnaise:

Afbeelding


De hellingen van de Côte Chalonnaise ten noorden van de N80:

Afbeelding

Er passeert een racefietser die armstukken draagt, terwijl het midden op de dag is. Niet zo gek hoor, want zeker als je wat hoger fietst, voel je de frisse wind goed. Niet dat ik nu direct zit te bibberen, maar toch. Als ik na het fotograferen weer verder fiets, passeer ik opnieuw de N80. Al snel ga ik weer klimmen, een mooie, gelijkmatige klim richting Villeneuve-en-Montagne. Net voorbij dit 'bergdorpje' zit ik al weer op 480 meter en kan ik genieten van de prachtige vergezichten over de erg heuvelachtige Bourgogne. Genieten, genieten! Verder omhoog gaat het, tot ik bij l'Abergement de 500 m bereik. Bij de V-splitsing ter hoogte van Châtel-Moron krijg ik, welke van de twee wegen ik ook neem, weer eens de waarschuwing You left the track :?, maar na enig 'proberen' blijk ik toch links aan te moeten houden en zit ik weer 'op spoor', nog wel steeds in de verkeerde richting ;). Ik hoor weer eens een koekoek ;). Het wegdek is hier goed, dus behoef ik niet te veel te remmen in de leuke afdaling richting Morey en St-Bérain-sur-Dheune. Daar vind ik snel de D124 voor de 5 km lange klim naar ruim 460 meter en de kruising met de weg naar Charrecey. In het daarop volgende en mooi hoog gelegen dorpje Aluze, kom ik dan eindelijk op het laatste deel van de route zoals gepland. Ik heb inmiddels wel uitgerekend dat ik, omdat ik een stuk van de route heb overgeslagen, niet aan de 100 km zal komen :oops:. Zo heel erg is dat natuurlijk niet, wat ik heb voldoende 'klimtraining' kunnen doen, kijk op Strava maar eens naar het profiel van deze tocht!

Vanaf Aluze gaat het met 2 à 3 procent naar beneden, zodat het, met ook de wind nog in de rug, verder een 'makkie' is :D. In de verte zie ik de typisch gevormde toren van het kerkje van Chamilly al liggen en even later ben ik bij het vlak langs de weg gelegen Domaine du Château de Chamilly. Het loont de moeite om daar even te stoppen voor een extra plaatje (de onderste foto is een dag eerder genomen ;)).

Het wijndomein van de familie Desfontaine in Chamilly is gevestigd in dit 17e eeuwse château:

Afbeelding

Afbeelding

Na Chamilly passeer ik nog het dorpje Chassey-le-Camp en dan ben ik al bij de côte vlak voor Rémigny. Dit keer neem ik die helling maar op 't buitenblad. Ik ga nu niet door Rémigny, maar draai de Voie Verte op, de fietsroute langs het Canal du Centre. Daar passeer ik een paar landgenoten op hun E-bikes (waar kom je die nu niet tegen?) en bij het eerstvolgende bruggetje, sla ik dan maar af naar mijn standplaats. Daar aangekomen, ik zie dat ik krap de 90 km vol heb gemaakt. Ik heb door al dat klimmen en het beschreven 'gedoe' wel een belabberd gemiddelde van nog net geen 18 km/u. Maar telt dat, als je toch een mooie en best pittige fietstocht hebt kunnen maken? En madame? Madame heeft 's ochtends koffie gedronken in 't stadje en 's middags haar baantjes getrokken in het verwarmde buitenbad. Voor mij is de 'les' van deze trip dat ik een volgende keer moet proberen toch wat meer op de categorie van de in te tekenen wegen te letten en tijdens het fietsen bij het eventueel zichzelf kruisen van de route extra attent moet zijn ;).
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 29 mei 2015 17:45, 5 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27682
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mei 2015 12:32

Ik ben weer een trouwe lezer.... !

Ik kom weer aardig in de vakantiestemming. Nog iets meer dan een maand buffelen en dan is het zo ver..

Plaats reactie