Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets

Vieuw
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2015 11:31

Vieuw 14 mei 2015 12:21

Hoi forum leden,

Aangezien ik veel sporten niet kan doen (instabiele knie) en fietsen me goed af gaat wil ik als sport gaan 'wielrennen'.

Ik ben van plan om in normale weken (ik studeer nog) 1 a 2 uur te gaan fietsen, en van de zomer als ik meer tijd heb wat vaker per week en grotere ritten te gaan fietsen. Nu ben ik echter de afgelopen dagen op zoek gegaan naar wat de markt aanbied qua fietsen, en ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb hier op het forum al flink wat threads door gelezen en als ik het goed begrijp moet je voor een fatsoenlijke fiets minstens een Shimano Tiagra set hebben, en heb je pas een fatsoenlijke fiets, die een tijd mee gaat, vanaf 700/800 euro?
Maar wat is bijvoorbeeld het grote verschil tussen een Tiagra set en een claris/sora?

Wat is de echte meerwaarde van een fiets van 700/800 i.p.v. 500? Ik ben toch een student dus dan is 300 euro meer al gauw veel geld. Vandaar dat ik eerst wel iets voor rond de 500 euro dacht te kunnen kopen. Maar ik wil toch wel een fatsoenlijke fiets, en niet een die ik na 1 jaar al weg kan doen. Vandaar ook dat ik vooral naar nieuwe fietsen kijk en niet naar marktplaats. Daarbij zou ik dan al helemaal niet goed weten waar ik naar moet kijken.

Hopelijk kunnen jullie mij wat wijzer maken, alvast bedankt!

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 14 mei 2015 12:53

Hoewel ik geen ervaring heb met goedkope groepen heb ik de volgende vermoedens. 1 een groot verschil is het gewicht. Het is de vraag hoe belangrijk je dat vindt. Het tweede grote verschil is schakelsouplesse. De voor- en nadelen hiervan zijn het meest voelbaar in de sprint en tijdens het schakelen berg-op. Ben je van plan onder deze omstandigheden je concurenten te verslaan door soepele schakelacties? Wat ik niet weet maar me wel kan voorstellen is dat goedkopere groepen meer fröbeltijd vragen om ze goed afgesteld te laten blijven.
Niet onbelangrijk is het gegeven dat Claris 8-speed is. Je mist weliswaar wat kransjes maar dat is vrij onbelangrijk. Een vreselijk groot voordeel is de veel lagere prijs van kettingen en cassettes. Als je een beetje fietst heb je elk jaar een ketting nodig. Door mijn levensstijl geef ik veel geld uit aan dit soort dingen en de kosten voor mijn 8-sp doen me altijd vertederd glimlachen. Als je erg serieus gaat fietsen zal je een chiquere groep willen maar ik denk niet dat een goedkope groep iets is waar je spijt van krijgt. Bij normaal gebruik gaat elke groep makkelijk 10 jaar mee.http://www.cyclingweekly.co.uk/product- ... pset-33350
Waar men het - in dit verband - zelden over heeft betreft de remmen. Ik ben vast raar maar ik vind het kwaliteitsverschil bij remmen veel significanter dan het verschil in schakelen. Als remmen niet bevallen zijn ze relatief goedkoop te vervangen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16345
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2015 13:10

Afstellen van een 8 speed groep komt een stuk minder nauwkeurig dan 11 speed af dat nu een oude Dura Ace groep is of Claris maakt niks uit. Alleen als de onderdelen versleten zijn wordt het lastiger.

De goedkope groepen schakelen minder soepel, zijn zwaarder en slijten sneller. Het grootse nadeel van Claris vind ik dat je meestal met de meest gunstige vertandingen nog steeds een 11-28 cassette hebt terwijl er een 12-23 HG50 cassette leverbaar is. Ga je toch voor Claris dan zou ik wel die 15 euro uitgeven en die erbij kopen (en natuurlijk het gereedschap om een cassette te vervangen). Die andere Cassette kun je dan gebruiken voor als je een keer de bergen in gaat.
Campagnolo Ultra Dork

Vieuw
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2015 11:31

Vieuw 14 mei 2015 14:24

@Sloeren
Het gewicht vind ik op zich geen probleem. Het wordt mijn eerste racefiets dus een vergelijking heb ik niet. En ik zal vooral alleen gaan fietsen, rond Breda, dus sprints zullen het niet echt worden en ook geen bergen :p.

Dat de kosten lager zijn is wel een pluspunt! En heel serieus zal het niet worden. Het gaat mij er vooral om dat ik beweging heb en toch wat sport. Dus die 1 uur per week en in de zomer breid ik het dan wat uit voor de lol en zullen de ritten wat langer en groter worden. Dus dan zou een Claris/Sora voldoende moeten zijn?

@Ernie
Ik heb 0.0 ervaring met dit soort dingen, dus wat kan je precies afstellen aan de versnellingen? En die cassettes zeggen me eigenlijk ook niks.

Cube2000
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 apr 2014 16:53
Locatie: Nederland

Cube2000 14 mei 2015 15:01

Als je tweedehands gaat kijken hoef je niet met Sora of Claris te rijden. Voor 500€ moet je minstens wel een fiets met Tiagra kunnen kopen.
Cannondale

Jbplap
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mar 2015 18:06

Jbplap 14 mei 2015 15:12

Voor dat bedrag zou ik idd lekker 2e hands kopen,
niet alleen koop je dan meer waar voor je geld.
Restwaarde is ook veel beter.

2e hands in die laagste cat is geen vraag naar, dus verkopen is ook veel moeilijker

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16345
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2015 15:23

Het afstellen van de versnellingen is vooral van belang als je het onderhoud zelf gaat doen. Als je hier voor kiest kom je er vanzelf achter wat dat inhoud. Anders is dit zorg voor de fietsenmaker. Maar in principe is het met 8 speed dus makkelijker zelf te doen.

Bij een 11-28 cassette heeft het kleinste kransje 11 tanden en het het grootse 28. De verdeling is als volgt:
11-13-15-17-19-21-24-28. Je hebt dus minimaal 2 tanden verschil als je naar een andere versnelling schakelt. Voor een Racefiets op vlak terrein is dat verre van ideaal. Bij de 12-23 is het 12-13-14-15-17-19-21-23, dat zit dus een stuk dichter bij elkaar zodat je veel efficiënter kunt trappen.

Op een 2de handse schrijf je inderdaad niet veel af maar er zijn (gelukkig :twisted: ) ook mensen die niet genoeg kennis hebben en liever voor nieuw met garantie gaan.

Claris heb ik zelf geen ervaring mee trouwens maar de laatste Sora groep schakelt heel behoorlijk en ziet er niet slecht uit. Ik zou dan ook een fiets met Sora 2014 (3500) gaan.
Tiagra is leuk maar als over een paar maanden de nieuwe groep in de winkel ligt heb je toch spijt dat je niet even gewacht hebt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 14 mei 2015 17:16

De groep is dus nooit het probleem. Afstellen is echt door iedereen makkelijk te leren.
Een tweede handsfiets is (voor een leek) eigenlijk altijd een slecht plan.
Als je iemand met verstand van zaken zo ver kunt krijgen mee te gaan om naar een 2de hands te kijken is het natuurlijk een ander verhaal. Ook iemand met ervaring kan iets over het hoofd zien natuurlijk. Gooi hier nog even de fiets(en) op die je op het oog hebt. Er zijn wel ook echt slechte fietsen in deze prijscategorie.

TrebborC
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 mar 2015 09:04

TrebborC 14 mei 2015 19:45

Ik zou voor dit bedrag zeker eens op MP kijken, ik heb daar paar maanden geleden een Sensa Trentino met de shimano 5700 105 groep gekocht voor 525, was alleen op de tacx gebruikt en dus in top staat. Staan echt goed veel fietsen en komen elke dag tientallen nieuwe op houd marktplaats dus goed in de gaten voor een aantal dagen en vergeet niet dat er vaak nog over de prijs te onderhandelen valt! ;)

Vieuw
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2015 11:31

Vieuw 14 mei 2015 19:48

Ja ik heb het niet zo met 2e hands. Dan betaal ik liever nog wat meer. Ik heb zelf helemaal geen verstand van de systemen en ik weet dus ook niet of een fiets mechanisch in een goede staat is en verder ken ik dus ook niemand. Dus dat is eigenlijk een no go.

Ah oké helemaal duidelijk wat die cassettes betreft! Die tip onthoud ik zeker, bedankt.

Ik heb een beetje zitten zoeken, en is een model uit 2014 vaak met de Sora 3500? Ik zie altijd alleen Sora staan en dan niet het type.

Dat afstellen moet dan wel lukken als het makkelijk te leren is ^^.

Ik heb momenteel deze 2 modellen 'op t oog'.

Een met Clarens: https://www.12gobiking.nl/racefietsen/s ... ma-24-2015

Een met Sora: https://www.12gobiking.nl/racefietsen/f ... ro-40-2014

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 14 mei 2015 20:14

Bij die zelfde winkel:
https://www.12gobiking.nl/racefietsen/m ... 90com-2014
Met als grote voordeel een carbon voorvork.
Wel heeft de merida een ander soort frame. Je zit iets rechter op.
Moeten we je nog helpen bij de geometrie of was de keuze voor de Sensa en de Focus - wat dat betreft - een bewuste?
De fietsen die jij had uitgezocht waren triple. Is dat wat je wilt?

Vieuw
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2015 11:31

Vieuw 14 mei 2015 20:21

Wat is het voordeel van een carbon voorvork? Sterker en lichter? Al moet ik wel zeggen dat die fiets er ook erg mooi uit ziet.

Het enige waar ik tot nu toe eigenlijk naar heb gekeken zijn fietsen met een Claris/Sora systeem met een nog te betalen prijs. Dus de geometrie was niet bewust :).

Ik ben hier echt een ontzettende leek in, dus triple zegt me niks. EDIT: Ik heb het even opgezocht wat het is. Ik ben niet van plan om de heuvels in te gaan, is een triple dan een nadeel of kan je daarmee op vlakke gebieden ook prima uit de voeten? Ik weet eigenlijk alleen dat ik een fatsoenlijke beginners fiets wil om lekker rond op te gaan fietsen. Ik had nooit gedacht dat er zoveel bij zou komen kijken.
Laatst gewijzigd door Vieuw op 14 mei 2015 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie