Advies Nieuwe racefiets kopen
-
Swedish Chef
- Forum-lid
Gewoon doen, even bellen kan gewoon in het Nederlands, zoeken ze ook nog een Nederlands sprekende adviseur. Zou er wel ruim van te voren al zijn en gaan kijken naar wat er allemaal te koop is.
Denk er wel aan dat als je niet zo handig met de fiets bent, Rose wel een eindje rijden kan zijn om je fiets heen te brengen. En je ook bij de lokale fietszaak vaak nog wel een bedrag van de prijs afkrijgt.
Misschien ook handig om 2/3 fietszaken te bezoeken, zodat je toch wat beter fietsen in het echt kan vergelijken (misschien ook qua looks), en om advies kan vragen.
Daarnaast denk ik dat schijfremmen inderdaad de toekomst zijn, alleen zou ik ze nu nog niet kopen, omdat het nog niet echt de standaard is op racefietsen (denk dat dit binnen een jaar of 3/4 anders is). En verschillende fabrikanten dus nog verschillende standaarden gebruiken, waarmee ze nog aan het uittesten zijn. Sowieso is het wachten op de invoering van schijfremmen in het profpeloton, daarna zal het waarschijnlijk hard gaan.
Misschien ook handig om 2/3 fietszaken te bezoeken, zodat je toch wat beter fietsen in het echt kan vergelijken (misschien ook qua looks), en om advies kan vragen.
Daarnaast denk ik dat schijfremmen inderdaad de toekomst zijn, alleen zou ik ze nu nog niet kopen, omdat het nog niet echt de standaard is op racefietsen (denk dat dit binnen een jaar of 3/4 anders is). En verschillende fabrikanten dus nog verschillende standaarden gebruiken, waarmee ze nog aan het uittesten zijn. Sowieso is het wachten op de invoering van schijfremmen in het profpeloton, daarna zal het waarschijnlijk hard gaan.
Ik ben langs de lokale fm geweest, Daar heb ik de fietsen merida en scott bekeken. Ik was wel geïnteresseerd voor merida scultura 400, hij zou een leuke prijsje laten maken. Hij liet me opmeten door een jongen, die niet precies wist hoe het moest, dus die heeft het ook niet goed gedaan. En ik heb er moeite mee, om opnieuw daar naartoe te gaan, voor nieuw meting. Rose vind ik ook heel mooi.
Praktijk is toch dat je over algemeen iets beter geholpen wordt met een fiets van de lokale fietsenmaker dan van een fiets van Rose. Veel fietsenzaken hebben het druk, en dan maken ze voor een eigen klant toch net iets eerder tijd en zullen ze minder snel de volle prijs rekenen. Ook staan ze eerder open voor adviezen.loos schreef:Wat een suggestieve opmerking.Manieren schreef:Denk er wel aan dat als je niet zo handig met de fiets bent, Rose wel een eindje rijden kan zijn om je fiets heen te brengen.
Waarom zou een lokale fietsenmaker je niet willen helpen?
Iedere fietsenmaker die met zijn tijd meegaat doet dat gewoon.
Daarnaast passen ze gratis nog wat aan bij langs gaan, als de houding niet helemaal fijn is of de instellingen niet helemaal juist zijn. En als er echt iets kapot is moet je toch bij Rose zijn.
Fietsenzaak waar je wordt opgemeten door iemand die niet weet hoe het moet, zou ik ook niet echt meer vertrouwen in hebben. Uiteindelijk ook geen juiste gegevens uitgekomen?
Daar zou ik dan ook niet heel veel vertrouwen meer in hebbenrugen schreef:Binnenbenenlengte heeft ie niet goed gemeten, namelijk 84,5cm, daarna heb ik thuis zelf de bb lengte gemeten en het is 88cm. Daarbij heb ik, denk ik, niet veel druk gebruikt, dus het zou nog iets langer kunnen zijn.
Nu spreek je jejezelf toch wel enigszins tegen.Manieren schreef: Praktijk is toch dat je over algemeen iets beter geholpen wordt met een fiets van de lokale fietsenmaker dan van een fiets van Rose. Veel fietsenzaken hebben het druk, en dan maken ze voor een eigen klant toch net iets eerder tijd en zullen ze minder snel de volle prijs rekenen. Ook staan ze eerder open voor adviezen.
Daarnaast passen ze gratis nog wat aan bij langs gaan, als de houding niet helemaal fijn is of de instellingen niet helemaal juist zijn. En als er echt iets kapot is moet je toch bij Rose zijn.
Natuurlijk is er onderscheid tussen eigen klanten en anderen, maar een via internet bestelde fiets heeft daar niets mee te maken.
Een LBS die daar een waas van voor zijn ogen krijgt is defensief, stelt zichzelf en niet de klant centraal, is niet met zijn tijd meegegaan en heeft dus blijkbaar geen toegevoegde waarde.
v.w.b. houding: bij Rose tot 4 weken na aankoop gratis de stuurpen en het zadel wisselen, per post.
Ook hebben ze 5 jaar crash replacement garantie, en dat hebben er maar weinig.
Alleen als het frame kapot is, moet je bij Rose zijn.
De service is beter dan van veel fietsenmakers durf ik te beweren (bezit zelf een Rose MTB (naast 2 Cervelo's), en ben met twee vrienden naar Bocholt geweest, wat in een aankoop naar tevredenheid (en 1 crash replacement) geresulteerd heeft)
Wij hebben inmiddels 4 fietsen van Rose. Uitstekende fietsen alsook de service en garantie van Rose.
Ik doe alle onderhoud en herstellingen zelf. Gaat iets stuk binnen de garantieperiode stuur ik het gewoon op, dit is steeds vlekkeloos verlopen.
Als je niets van fietstechniek kent en het ook niet wil leren, dan koop je best bij plaatselijke fm.
Mijn ervaring is dat meeste fm's terughoudend zijn voor fietsen die zij niet verkocht hebben en vooral tav van prijsbrekers zoals webshops.
Ik doe alle onderhoud en herstellingen zelf. Gaat iets stuk binnen de garantieperiode stuur ik het gewoon op, dit is steeds vlekkeloos verlopen.
Als je niets van fietstechniek kent en het ook niet wil leren, dan koop je best bij plaatselijke fm.
Mijn ervaring is dat meeste fm's terughoudend zijn voor fietsen die zij niet verkocht hebben en vooral tav van prijsbrekers zoals webshops.
-
mickelzzon
- Forum-lid
Webshops prijsbrekers? Ja, losse onderdelen zijn vrijwel altijd goedkoper maar vrijwel alle webshops hanteren gewoon de catalogusprijs voor fietsen van de fabrikant. Bij een lokale dozenschuivende FM kun je nog weleens een deal maken met accessoires maar die doen ook steeds lastiger. Mogelijk dat buitenlandse webshops minder last hebben van het corrupte klimaat in Nederland maar dat betwijfel ik. Het is me kort geleden nog wel gelukt om buiten het seizoen online nog een leuke korting te krijgen maar nu binnen het seizoen wordt de deur gewoon dicht getrokken en vind men dat ze reeds scherpe prijzen hanteren, de catalogus prijs wordt als scherp uitgelegd.gene schreef:Wij hebben inmiddels 4 fietsen van Rose. Uitstekende fietsen alsook de service en garantie van Rose.
Een vriend van mij heeft een kleine fietswinkel en die verteld mij over de druk die er op bedrijven wordt uitgevoerd door fabrikanten om niet onder de adviesprijs te verkopen op straffe van uitsluiting. Fabrikanten leggen zelfs op wanneer FM's overjarige fietsen goedkoper mogen verkopen. Nope, hier in NL heerst niet het juiste klimaat voor de consument om, net als met witgoed, met een beetje shoppen geld in de zak te houden.