Waarmee kan ik middenblad FSA Gossamer 39t vervangen?
-
hansiefiets
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 mar 2015 16:28
Ik heb mijn ketting en cassette vervangen en vanmiddag een rondje gedaan, maar op het middenblad slaat de ketting nog steeds over. Deze zal dus ook vervangen moeten worden. Ik heb een FSA Gossamer. Waarmee is deze compatibel en is het zo dat het mixen met andere merken tandbladen sowieso geen goed idee is? Ik zie de 39t nergens op internet, maar het lijkt me geen probleem om met 38t te vervangen toch?
Heb nog een probleem. Alle boutjes van het kleinste blad zitten moervast... Heb al met een hamer op de inbus lopen tikken, maar dat hielp nog niet.
Heb nog een probleem. Alle boutjes van het kleinste blad zitten moervast... Heb al met een hamer op de inbus lopen tikken, maar dat hielp nog niet.
38t zal zeker goed combineren, 39t is toch ook overal te krijgen FSA combineert goed met andere merken.
Alu-boutjes zeker? WD geprobeerd? Doorboren en voorzichtig vijlen.
Alu-boutjes zeker? WD geprobeerd? Doorboren en voorzichtig vijlen.
Ik kan wel 39t bladen vinden maar die zijn allemaal voor compact. Kan je dus je middenblad van een triple vervangen door een compact binnenblad (wel met BCD 130 uiteraard)
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user
Happy Karoo(3) user
Compact is 110mm boutcirkel. Zomaar lukraak gegoogled: http://www.wiggle.nl/fsa-pro-3438t-kett ... racefiets/
39t vind je ook. Even wat moeite doen. Je hebt een middenblad nodig, geen binnenblad. Anders bij TA kijken, serie Alizé.
39t vind je ook. Even wat moeite doen. Je hebt een middenblad nodig, geen binnenblad. Anders bij TA kijken, serie Alizé.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Idd....moet zeker passen. BCD is bepalend voor je keuze.klimmer schreef: Anders bij TA kijken, serie Alizé.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Nee, want een 'compact' blad heeft geen bcd van 130mm.Echo schreef:Ik kan wel 39t bladen vinden maar die zijn allemaal voor compact. Kan je dus je middenblad van een triple vervangen door een compact binnenblad (wel met BCD 130 uiteraard)
Verder wat al gezegd is: je moet een middenblad hebben, geen binnenblad, dit ivm de schakelhulpjes.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Hier is tie al: https://www.bike-components.de/en/FSA/K ... is-p35681/
nog een suggestie: http://www.bike24.de/p1175.html
nog een suggestie: http://www.bike24.de/p1175.html
Ja dat van die stijghulpjes schoot me gisteravond (in bed
) ook nog te binnent, BCD wist ik 130 ook (staat erop he) maar geen idee dat compact alleen 110 was. Prima, weer wat geleerd. Niet dat ze aan vervanging toe zijn, maar wel handig voor in de toekomst. En sommige kettingbladen vind ik ook gewoon mooier dan FSA, maar dan is de keus een stuk beperkter dus.
Bedankt voor de verhelderende antwoorden.
Bedankt voor de verhelderende antwoorden.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user
Happy Karoo(3) user
-
hansiefiets
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 mar 2015 16:28
Dus kan ik concluderen dat in ieder geval alle bladen met 130 BCD en 5 armen en 39t zouden moeten passen?
Vanwege het schakelen is niet ieder tandje hetzelfde. Natuurlijk heeft het blad een binnen en buitenzijde, maar maakt het verder uit hoe ik het blad erop zet? M.a.w. kan het zo zijn dat ik eigenlijk het blad 1/5 slag of 2/5 slagen moet draaien om juist te bevestigen? Ik kan me hierin ook goed voorstellen dat een shimano blad net anders schakelt dan FSA en daarom eigenlijk niet compatibel zijn.
Idd aluminium boutjes. WD40 met een verlengstuk aan mijn inbus sleutel voor grotere arm ga ik proberen.
Vanwege het schakelen is niet ieder tandje hetzelfde. Natuurlijk heeft het blad een binnen en buitenzijde, maar maakt het verder uit hoe ik het blad erop zet? M.a.w. kan het zo zijn dat ik eigenlijk het blad 1/5 slag of 2/5 slagen moet draaien om juist te bevestigen? Ik kan me hierin ook goed voorstellen dat een shimano blad net anders schakelt dan FSA en daarom eigenlijk niet compatibel zijn.
Idd aluminium boutjes. WD40 met een verlengstuk aan mijn inbus sleutel voor grotere arm ga ik proberen.
@hansiefiets: Ja, het maakt uit hoe je het blad monteert. Als het goed is staat er op het blad een merkteken dat achter de crankarm moet vallen. Anders werken de schakelhulpen niet optimaal. Shimano heeft de tanden anders op het kettingblad staan, dan bijv. TA. Een combinatie van die twee heeft tot gevolg een grotere afstand tussen de twee bladen. In dat geval neem je beide bladen van hetzelfde merk. FSA heeft niet dit probleem.
@Echo: Kijk eens goed naar je crankstel: dan zul je zien dat een boutcirkel van 110mm (of kleiner) nodig is om bladen met 33t en 34t te kunnen monteren. Immers, een blad met 36t is al kleiner dan 130mm diameter. Meten is weten!
@Echo: Kijk eens goed naar je crankstel: dan zul je zien dat een boutcirkel van 110mm (of kleiner) nodig is om bladen met 33t en 34t te kunnen monteren. Immers, een blad met 36t is al kleiner dan 130mm diameter. Meten is weten!
-
hansiefiets
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 mar 2015 16:28
De boutjes heb ik losgekregen met een buis als verlengstuk op mijn inbus sleutel.
Dit zou het goede kettingblad moeten zijn toch?
http://www.extraparts.nl/fc-FSA39t
Dit zou het goede kettingblad moeten zijn toch?
http://www.extraparts.nl/fc-FSA39t
Er staat wel niet dat het voor de middelste positie is, maar wel dat er schakelhulpen op zitten. Zou dus moeten werken.