Afstelling fietspositie MTB vs racefiets
Ik heb mijn racefiets goed op mijn geometrie afgesteld, maar vraag me af of ik deze waardes zo moet overnemen op een mountainbike.
Of moet ik de zadelhoogte lager hebben als een racefiets?
En de afstand naar het stuur?
De reden dat ik de vraag stel is als alles hetzelfde is, ik makkelijk de fiets kan afstellen in ieder geval voor een begin setting, maar als bv op een MTB het zadel al (veel) lager zou moeten, kan ik beter daar mee beginnen.
Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar kon het antwoord niet vinden.
Of moet ik de zadelhoogte lager hebben als een racefiets?
En de afstand naar het stuur?
De reden dat ik de vraag stel is als alles hetzelfde is, ik makkelijk de fiets kan afstellen in ieder geval voor een begin setting, maar als bv op een MTB het zadel al (veel) lager zou moeten, kan ik beter daar mee beginnen.
Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar kon het antwoord niet vinden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Lijkt me dat je dit niet hetzelfde afstelt. Ook al ben ik geen mountainbiker (behalve sporadisch een keer). Maar je houding is toch compleet verschillend? De geometrie van de fiets is in de basis toch ook compleet verschillend? Dan kan het toch nooit zo zijn dat je afstelling gelijk is?
Zelfs een crossfiets, die al erg lijkt op een wegracer, stel je wat korter af, met een tikje meer rechtop houding.
Ik denk dat hoogte zadel niet heel anders zal zijn, wellicht tikje lager dan op de racer om makkelijker staand door kuilen te gaan. Maar teveel lager zal je niet lekker op fietsen.
Zelfs een crossfiets, die al erg lijkt op een wegracer, stel je wat korter af, met een tikje meer rechtop houding.
Ik denk dat hoogte zadel niet heel anders zal zijn, wellicht tikje lager dan op de racer om makkelijker staand door kuilen te gaan. Maar teveel lager zal je niet lekker op fietsen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik heb bij MTB en racefiets zadelhoogte en setback gelijk.
Dat is de manier waarop je voor een groot deel je kracht levert.
Daarnaast is mijn zadelpunt stuur 4 cm langer op de MTB bij een stuurbreedte van 70cm, dit is ongeveer de vuistregel, kan een cm verschillen natuurlijk. Daarnaast is mijn drop bij de MTB 4cm minder, maar dat hangt erg af van het soort fiets.
Dat is de manier waarop je voor een groot deel je kracht levert.
Daarnaast is mijn zadelpunt stuur 4 cm langer op de MTB bij een stuurbreedte van 70cm, dit is ongeveer de vuistregel, kan een cm verschillen natuurlijk. Daarnaast is mijn drop bij de MTB 4cm minder, maar dat hangt erg af van het soort fiets.
Ben een leek, maar lijkt me dat afstand zadel/trapas hetzelfde blijft ( eventueel correctie bij andere pedaalarmlengte?).
Er is nu eenmaal maar 1 "ideale" afstelling om effectiefst te trappen, of dat nu MTB of race is.
Rest lijkt me in te stellen naar wens : lijkt me dat je op een racer wat aerodynamischer wilt zitten en mogelijk op een MTB iets meer rechterop ???
Er is nu eenmaal maar 1 "ideale" afstelling om effectiefst te trappen, of dat nu MTB of race is.
Rest lijkt me in te stellen naar wens : lijkt me dat je op een racer wat aerodynamischer wilt zitten en mogelijk op een MTB iets meer rechterop ???
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Opzich mee eens, behalve dat je op een atb vaker staat en vaker over hobbelig terrein de fiets onder je door moet kunnen laten bewegen. Dasrom dacht ik dat je atb wel eens een tikje lager zou mogen staan. Al is t maar 1 of 2 cmted038 schreef:Ben een leek, maar lijkt me dat afstand zadel/trapas hetzelfde blijft ( eventueel correctie bij andere pedaalarmlengte?).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Wat hierboven staat klopt wel: de zadelhoogte op de mtb meestal ietsje lager omdat je af en toe snel moet kunnen afstappen en opspringen. Daarnaast klim je met je mtb toch ietsje anders dan op de racefiets, wat weer de setback kan beïnvloeden (wat meer naar voren). Stuurhoogte is persoonlijk en de lengte van je stuurpen is afhankelijk van je stuur (stuurlengte , backsweep, rise...)
Dit heeft natuurlijk allemaal betrekking tot het 'echte' mountainbiken en minder tot het fietsen met je mountainbike door de velden. (Ik weet niet wat het inzetbereik bij jouw is).
Dit heeft natuurlijk allemaal betrekking tot het 'echte' mountainbiken en minder tot het fietsen met je mountainbike door de velden. (Ik weet niet wat het inzetbereik bij jouw is).
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dat is persoonlijk en ook afhankelijk van welke MTB dicipline. Ik ken MTB,ers die het zadel ietsje lager zetten, voorla in lastig terrein. Daarom is de dropper seatpost ook in opmars op een XC MTB.
Ik vind het zelf niet prettig, maar het is persoonlijk.
En als je denkt dat je zadelstand raar is hebben we altijd de olympisch kampioen nog
http://www.pinkbike.com/news/nove-mesto ... -pits.html
Ik vind het zelf niet prettig, maar het is persoonlijk.
En als je denkt dat je zadelstand raar is hebben we altijd de olympisch kampioen nog
http://www.pinkbike.com/news/nove-mesto ... -pits.html
Even dit topic opfrissen. Ik ben in de markt voor een nieuwe MTB (29'er). CX gebruik, de zit mag best racy zijn. Als ik het goed begrijp dan is het gebruikelijk dat je MTB een iets langere reach heeft (Hoeveel? En waarom?). Wat gebeurt er dan met je stack? Iets hoger? (Hoeveel?). En de stuurpen? Het lijkt erop dat veel MTB pennen wat korter zijn. Klopt dat? Is dit om te compenseren voor de langere reach van het frame?
Tenslotte een specifiekere vraag, misschien weet iemand dit: mijn racer is een cannondale supersix (56, 11 cm stuurpen, 11 cm drop), ga ik een Canyon Grand Canyon (M) passend krijgen?
Tenslotte een specifiekere vraag, misschien weet iemand dit: mijn racer is een cannondale supersix (56, 11 cm stuurpen, 11 cm drop), ga ik een Canyon Grand Canyon (M) passend krijgen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat of, en waarschijnlijker, directer te kunnen sturen.53x11 schreef:Het lijkt erop dat veel MTB pennen wat korter zijn. Klopt dat? Is dit om te compenseren voor de langere reach van het frame?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Vul op site canyon even de gegevens in als je gaat bestellen(specifiek per model) dan kan je dat zien. Dus naar bestelformulier gaan en dan bij framemaat de tool gebruiken. Lijkt mij dé methode53x11 schreef: Tenslotte een specifiekere vraag, misschien weet iemand dit: mijn racer is een cannondale supersix (56, 11 cm stuurpen, 11 cm drop), ga ik een Canyon Grand Canyon (M) passend krijgen?
Allard
Niet echt eigenlijk. Ik kan prima op basis van de geometrie tabellen bepalen of ik op de MTB exact dezelfde zit kan bereiken als op de racefiets. Daar heb ik dat tooltje niet eens voor nodig.
De vraag is echter of dit ook de optimale zit is op de MTB, of dat ik beter aanpassingen kan maken aan reach en stack om een vergelijkbare zit te creëren, maar dan eentje die optimaal is voor de MTB.
De vraag is echter of dit ook de optimale zit is op de MTB, of dat ik beter aanpassingen kan maken aan reach en stack om een vergelijkbare zit te creëren, maar dan eentje die optimaal is voor de MTB.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?