Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

hansiscus
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2008 13:05

hansiscus 21 mar 2015 01:41

Balaya schreef: Nu gooit men die mid-compact crankstellen standaard op de racefietsen bij Canyon met 52t en 36t. Die 36t is naar mijn mening te klein voor het vlakke polderland en te groot voor het hooggebergte. Het buitenblad met 52t is ook te veel van het goede voor mij. Als ik een mid-compact kocht dan zou ik twee of drie extra bladen moeten bijkopen, namelijk een 34t, 39t en 50t.
Tja, ook ik ben nog aan het stoeien met de 52-36. Voor het vlakke is de 36 inderdaad best wel nutteloos, en ik heb deze vervangen door een 42t binnenblad. Ouderwets 52-42 dus, zoals ik ook gewend was voorheen met 9 speed Ultegra Triple 52-42-30. Alleen Shimano raadt het volstrekt af om te combineren met andere bladen en heb ondervonden dat dat ook een echte reden heeft en niet alleen marketing is. Op en heuveltje terugschakelen naar het 42t binnenblad gaf bij mij een vastloper, ketting tussen de twee bladen. Dus nu maar weer terug naar 52-36 en scheve kettinglijnen...
En inderdaad, met en 36t binnenblad heb je voor het hooggebergte al snel een cassette nodig met grote kransjes. Wat was er nou mis met de triple behalve een aangepraat imagoprobleem?

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 21 mar 2015 06:25

Vreemd een ander binnenblad (39- 42) zou toch gewoon probleemloos moeten werken. Heb sinds ik compact rij nooit anders gedaan. Dat is toch bij 4 fietsen met Sram en Campa het geval en nooit problemen met schkelen ondervonden.
No pain no gain, no guts no glory!

tsjongejonge
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mar 2009 20:41

tsjongejonge 21 mar 2015 08:22

Ik maak sinds enkele weken ook gebruik van de 52-36 combinatie. In het voorjaar met de harde wind bevalt deze combinatie mij goed. De 36 komt goed van pas tegen de wind omdat ik dan de cassette breder benut tegenover de standaard 39. Wanneer de windkracht minder is zou ik de 39 nog wel eens kunnen missen.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 21 mar 2015 08:27

Ja, wat is nu exact de reden en oorzaak van het niet kunnen/mogen combineren van de verschillende kettingbladen?
Ik rijd overigens zonder problemen (tot nu toe)met 6800 combi 39-50. Hiervoor ook altijd met FSA kunnen combineren.

Ooit iets gehoord over een bepaalde bolling o.i.d. van de verschillende bladen.....Wie heeft het antwoord?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 21 mar 2015 10:56

Het hoort niet specifiek in het canyon topic, maar de reden is dat bij shimano bij de duurdere varianten het grote blad enigszins schuin is vormgegeven waardoor de ketting, meer dan bij andere merken, precies naar het passende naastliggende kleine blad wordt geleid. Bij de 11 spd is dat minder specifiek dan bij de 10 spd. Als dat schuine kantje is afgestemd op een 34 blad, zoals bij 10 spd, (bijv. 6700) en je gebruikt een 42 zal de ketting naar een lager niveau worden geleid dan passend en kan klem komen te zitten tussen de bladen.

Hoe groter het binnenblad hoe groter de afstand tussen de bladen (aan de bovenkant van het kleine blad) en hoe groter de kans dat de ketting daar tussen klem komt te zitten. Als je een 10 spd compact hebt met een 34 zal een 36 al een stuk beter gaan dan een 39, laat staan een 42. Bij de 11 spd (bijv 6800 zou een 39 volgens mij ook gewoon moeten werken.

thedutchmaster
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jun 2009 01:09

thedutchmaster 21 mar 2015 12:59

Sinds eind februari ook eigenaar van een Canyon Ultimate CF SL.
Wat een fijne machine!!

Een meer gedetailleerd verslag van aankoop en gebruikerservaring volgt nog...

Hierbij enkele foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 21 mar 2015 13:02

Net even snel een foto gemaakt. Op dit moment nog met mijn R3's maar er is en stukje 38mm carbon onderweg. Zal hem een stuk beter staan. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Morgen is het wel weer voor een testrit. :D

hansiscus
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2008 13:05

hansiscus 21 mar 2015 15:24

jsparie schreef:Het hoort niet specifiek in het canyon topic, maar de reden is dat bij shimano bij de duurdere varianten het grote blad enigszins schuin is vormgegeven waardoor de ketting, meer dan bij andere merken, precies naar het passende naastliggende kleine blad wordt geleid. Bij de 11 spd is dat minder specifiek dan bij de 10 spd. Als dat schuine kantje is afgestemd op een 34 blad, zoals bij 10 spd, (bijv. 6700) en je gebruikt een 42 zal de ketting naar een lager niveau worden geleid dan passend en kan klem komen te zitten tussen de bladen.

Hoe groter het binnenblad hoe groter de afstand tussen de bladen (aan de bovenkant van het kleine blad) en hoe groter de kans dat de ketting daar tussen klem komt te zitten. Als je een 10 spd compact hebt met een 34 zal een 36 al een stuk beter gaan dan een 39, laat staan een 42. Bij de 11 spd (bijv 6800 zou een 39 volgens mij ook gewoon moeten werken.
Inderdaad off-topic, en inderdaad het klopt met de schuin vormgegeven buitenbladen. Ik ga nog 39t uitproberen met m'n 52 bladen anders naar de standaard 53/39 voor de polder.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 21 mar 2015 15:58

thedutchmaster schreef:Sinds eind februari ook eigenaar van een Canyon Ultimate CF SL.
Wat een fijne machine!!

Een meer gedetailleerd verslag van aankoop en gebruikerservaring volgt nog...

Hierbij enkele foto's.

Mooie fiets zeg, mag je best wat meer foto's van plaatsen...
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

TSEG
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2015 11:25

TSEG 21 mar 2015 16:35

Alleen frame besteld en opgebouwd.Afbeelding[/img]Afbeelding

sprint100
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:17

sprint100 21 mar 2015 16:44

Ik zeg geslaagd TSEG!!

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 21 mar 2015 21:35

Kogel is door de kerk.
Vandaag besteld Canyon Ultimate CF SL 9.0 SL in carbon fiber black - yellow.
Gelukkig op voorraad en zou dus snel binnen kunnen zijn (:-).

Wielset wordt binnenkort besteld bij WheelTec en wordt zeer waarschijnlijk (weer) een setje H+Son SL42.

Kanniewachtenopeenritjenu!!

Plaats reactie