Ik ben gister met mijn nieuwe fiets op het achterwiel van een meisje geklapt dat uit de bosjes kwam met haar MTB. Gelukkig had zij niks en is er behalve een bartape beschadiging en een scheurtje in mijn zadel niks mis met mijn fiets! Echter ik heb de radius kop (aan de buitenkant van de ellenboog) gebroken. Dokter zij 8 weken niet fietsen en dat ga ik dan ook maar doen, maar ik lees ook horror verhalen van mensen die minstens 4 maanden niet fietsen! Heeft er iemand hier ervaring met deze breuk?
Michel
Radiaal kopje (ellenboog) gebroken, iemand anders ervaring?
Bedoel je dit:

Dat kopje dat er voor zorgt dat je onder andere je pols kunt draaien. Die heb ik toen ik 14 was gebroken. Normaal gesproken komt dat wel weer goed. Bij mij bleek alleen na 3 weken dat het kopje de verkeerde kant op geschoten was. Is toen vastgezet met een pin erdoorheen. Vervolgens 5 maanden fysiotherapie, waarvoor ik eerst iedere dag naar het ziekenhuis moest. Bleek na 5 maanden dat het bot überhaupt niet was aangegroeid. Weer geopereerd waarbij een stukje bot uit m'n bekken is gehaald en in m'n elleboog is gezet. Hierna wederom ongeveer een half jaar fysio. Jaar later weer geopereerd om het plaatje en de schroeven te verwijderen. En hierna wederom fysio. Dit is nu iets van 12 jaar geleden, volledig strekken van m'n linkerarm kan ik niet meer en m'n pols draaien lukt ook amper. Maar hier heb ik eigenlijk nooit problemen mee.
Maar in jou geval zal het vast meevallen
Beterschap!

Dat kopje dat er voor zorgt dat je onder andere je pols kunt draaien. Die heb ik toen ik 14 was gebroken. Normaal gesproken komt dat wel weer goed. Bij mij bleek alleen na 3 weken dat het kopje de verkeerde kant op geschoten was. Is toen vastgezet met een pin erdoorheen. Vervolgens 5 maanden fysiotherapie, waarvoor ik eerst iedere dag naar het ziekenhuis moest. Bleek na 5 maanden dat het bot überhaupt niet was aangegroeid. Weer geopereerd waarbij een stukje bot uit m'n bekken is gehaald en in m'n elleboog is gezet. Hierna wederom ongeveer een half jaar fysio. Jaar later weer geopereerd om het plaatje en de schroeven te verwijderen. En hierna wederom fysio. Dit is nu iets van 12 jaar geleden, volledig strekken van m'n linkerarm kan ik niet meer en m'n pols draaien lukt ook amper. Maar hier heb ik eigenlijk nooit problemen mee.
Maar in jou geval zal het vast meevallen
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3
allereerst sterkte!
Toen ik 13 was heb ik iets in mijn elleboog gebroken (vraag me niet wat) omdat ik op school uit de ringen was gevallen.
Bij mij hebben ze het kunnen rechtzetten, en na 6 weken gips en wat oefeningen (half jaar?) was ik er weer vanaf.
Ik moet wel zeggen dat ik meer deed dan van de dokter moest, en dat dat uiteindelijk waarschijnlijk het herstel (zeker van de spieren) heeft bevorderd.
Wel heb ik nog steeds een bobbel op/naast mijn gewricht en kan ik er niet met mijn volle gewicht aan hangen, dan "wringt" er iets.
Succes met herstellen
edit:
oja, fietsen deed ik toen nog niet, behalve op mijn schoolfiets, maar dat ging prima met gips.
Toen ik 13 was heb ik iets in mijn elleboog gebroken (vraag me niet wat) omdat ik op school uit de ringen was gevallen.
Bij mij hebben ze het kunnen rechtzetten, en na 6 weken gips en wat oefeningen (half jaar?) was ik er weer vanaf.
Ik moet wel zeggen dat ik meer deed dan van de dokter moest, en dat dat uiteindelijk waarschijnlijk het herstel (zeker van de spieren) heeft bevorderd.
Wel heb ik nog steeds een bobbel op/naast mijn gewricht en kan ik er niet met mijn volle gewicht aan hangen, dan "wringt" er iets.
Succes met herstellen
edit:
oja, fietsen deed ik toen nog niet, behalve op mijn schoolfiets, maar dat ging prima met gips.
-
marcvmegroot
- Forum-lid
Normale behandeling van een radiuskopje fraktuur zonder verplaatsing is heden tendaage in Nederland als volgt.
Bij extreme pijn 1 week gipsspalk.
Bij pijn (niet hoger dan 5 op een schaal van 10 ) en dit is gelukkig bij de meeste mensen het geval 1 week drukverband.
Na 1 week retour polikliniek, gips of verband eraf en oefenen.
Retour na 2 weken om te kijken of fysiotherapie noodzakelijk is..Meestal niet meer omdat dan reeds volledige funktie van pols en elleboog aanwezig is.
Chirurg bij ons in het ziekenhuis heeft gewoon doorgewerkt zonder gips of verband...
Normaal geneest het restloos.
marc
Bij extreme pijn 1 week gipsspalk.
Bij pijn (niet hoger dan 5 op een schaal van 10 ) en dit is gelukkig bij de meeste mensen het geval 1 week drukverband.
Na 1 week retour polikliniek, gips of verband eraf en oefenen.
Retour na 2 weken om te kijken of fysiotherapie noodzakelijk is..Meestal niet meer omdat dan reeds volledige funktie van pols en elleboog aanwezig is.
Chirurg bij ons in het ziekenhuis heeft gewoon doorgewerkt zonder gips of verband...
Normaal geneest het restloos.
marc
people are strange when you\'re a stranger
Zelfde breuk gehad 18 maand geleden door koprol met de fiets (vriend had een bekkenbreuk in dezelde crash). Radiaal breuk met verplaatsing. Pinnetje erin, een dag of 5 later 2 weken gips, dan 6-7 weken revalidatie met draagverband en dagelijks mobiliteit oefenen door de voorarm zowel zijdelings als op en neerwaarts te bewegen. Geen fysio nodig gehad.
Belangrijk voor een volledig herstel is zo snel als mogelijk de mobiliteitsoefeningen te beginnen. In het begin is dit crazy pijnlijk maar het betert echt van dag tot dag en bevordert het volledige herstel .
Na 1 week zat ik al op de spinbike of trainer en dit voor de volgende 7-8 weken. Je verliest echt niet te veel fitness maar wel uithouding.
Spoedig herstel.
Belangrijk voor een volledig herstel is zo snel als mogelijk de mobiliteitsoefeningen te beginnen. In het begin is dit crazy pijnlijk maar het betert echt van dag tot dag en bevordert het volledige herstel .
Na 1 week zat ik al op de spinbike of trainer en dit voor de volgende 7-8 weken. Je verliest echt niet te veel fitness maar wel uithouding.
Spoedig herstel.
heb dit kopje 25 maart dit jaar ook gebroken .
mede door een konijn die in mijn wiel was gelopen met gevolg ik over de kop .
heb 10 dagen in een open gips gelegen .
daarna kreeg ik eens soort plastic gips die ik met een ritssluiting kon uitdoen .
ik mocht deze gips uit doen voor oefeningen of voor op de rollen te rijden .
na 3 weken deze gips ( in totaal 4 weken ) was ik er van verlost .
ik had geen pijn meer en 10 beurten kine hebben dus niet meer veel geholpen .
nu zitten we bijna 2 maand later dat ik uit de gips ben .
heb mijn heel goede conditie terug beet en 2 weken geleden mijn eerste koers gewonnen als eerstejaars belofte .
Dus het zal hopelijk al bij al wel meevallen voor jou .
zal er juist aanliggen of het een mooie breuk was en of het goed aan elkaar groeit.
veel beterschap
mvg joren
mede door een konijn die in mijn wiel was gelopen met gevolg ik over de kop .
heb 10 dagen in een open gips gelegen .
daarna kreeg ik eens soort plastic gips die ik met een ritssluiting kon uitdoen .
ik mocht deze gips uit doen voor oefeningen of voor op de rollen te rijden .
na 3 weken deze gips ( in totaal 4 weken ) was ik er van verlost .
ik had geen pijn meer en 10 beurten kine hebben dus niet meer veel geholpen .
nu zitten we bijna 2 maand later dat ik uit de gips ben .
heb mijn heel goede conditie terug beet en 2 weken geleden mijn eerste koers gewonnen als eerstejaars belofte .
Dus het zal hopelijk al bij al wel meevallen voor jou .
zal er juist aanliggen of het een mooie breuk was en of het goed aan elkaar groeit.
veel beterschap
mvg joren
Als het nu augustus word, is het voor mij twee jaar geleden dat ik het gebroken heb gehad. Toen het brak ben ik e rniet aan geopereerd, men vond dat niet nodig. Bij die val brak ik ook mijn heup, alle aandacht ging uit naar die heup, maar toen de heup alweer lang klaar was zat ik nog met die elleboog. Na bijna twee jaar nu en 1 operatie verder, functioneerd de elleboog redelijk, maar ook niet meer dan dat, onder het fietsen heb ik er vaak last van moet dan even schudden met men arm en dan gaat het wel weer, beter als hij nu is zal het nooit meer worden. Net wat iemand al zei straks heel veel oefenen, doet ernorm pijn in het begin, maar zakt later wel, oefen je niet veel zal er een kromming blijven van de elleboog.
Hallo,
Allereerst succes bij de revalidatie!
November 2007 heb ik ook het radiale kopje van mijn rechterarm gebroken wel in verschillende (7)stukjes.
Ik ging over de kop door al te enthousiast remmen met m'n ATB.
Alles operatief met schroeven aan elkaar gemaakt met een T-plaatje en 3 schroeven.
De eerste 10 dagen een gipsspalk, daarna drie weken gips en daarna niets.
Veel rust en dagelijks fysiotherapie was de remedie.
Alles bij elkaar toch ongeveer 4 maanden niet kunnen fietsen.
Na een jaar is het plaatje (en de bijbehorende schroeven uiteraard) verwijderd omdat het belemmerend was bij het strekken en draaien van de arm en erg veel pijn gaf.
Ik heb nu nog steeds constant veel pijn in het wondgebied en kan mijn arm nog steeds niet helemaal strekken (ong. 90%) en draaien (95%).
Goede raad: ga in de weer met een goede fysiotherapeut en blijf oefenen. Probeer de juiste balans tussen oefenen en rust te vinden, als je je arm niet goed kunt draaien en strekken is dat best wel een beperking.
gr. Rolo
Allereerst succes bij de revalidatie!
November 2007 heb ik ook het radiale kopje van mijn rechterarm gebroken wel in verschillende (7)stukjes.
Ik ging over de kop door al te enthousiast remmen met m'n ATB.
Alles operatief met schroeven aan elkaar gemaakt met een T-plaatje en 3 schroeven.
De eerste 10 dagen een gipsspalk, daarna drie weken gips en daarna niets.
Veel rust en dagelijks fysiotherapie was de remedie.
Alles bij elkaar toch ongeveer 4 maanden niet kunnen fietsen.
Na een jaar is het plaatje (en de bijbehorende schroeven uiteraard) verwijderd omdat het belemmerend was bij het strekken en draaien van de arm en erg veel pijn gaf.
Ik heb nu nog steeds constant veel pijn in het wondgebied en kan mijn arm nog steeds niet helemaal strekken (ong. 90%) en draaien (95%).
Goede raad: ga in de weer met een goede fysiotherapeut en blijf oefenen. Probeer de juiste balans tussen oefenen en rust te vinden, als je je arm niet goed kunt draaien en strekken is dat best wel een beperking.
gr. Rolo