Tubeless
Afgelopen zaterdag dynaplug nodig vlak voor Lands End bij Den Helder, ligt daar grind/rotzooi langs kust.
Achterband was eigenlijk al aan vervanging toe met ruim 6000km.
Canvas nog niet zichtbaar maar werd wel beetje vlak (Schwalbe Pro One 28mm)
's avonds dus maar nieuwe band erop.
Volgende dag rondje andersom en vlak na Lands End spoot latex eruit...
Toen ik stopte zag ik flink plasje latex en 2 dynaplugs nodig voordat ik band weer op druk kon krijgen.
Was net niet op zelfde plek, al stond ik volgens mij wel op zelfde plek te pompen.
Die band dus maandag maar weer vervangen met nog geen 200km....
Ja die zou ik vanuit binnen kunnen plakken, maar ik schuif hem wel door naar m'n vader die nog met binnenbanden rijd.
(Of gewoon tijdje doorrijden met plugs, maar aangezien ik volgende week naar Frankrijk ga heb ik geen zin in band die niet 100% is.)
Zo heb je maanden geen plugs nodig en dan opeens 2 dagen op rij.
Achterband was eigenlijk al aan vervanging toe met ruim 6000km.
Canvas nog niet zichtbaar maar werd wel beetje vlak (Schwalbe Pro One 28mm)
's avonds dus maar nieuwe band erop.
Volgende dag rondje andersom en vlak na Lands End spoot latex eruit...
Toen ik stopte zag ik flink plasje latex en 2 dynaplugs nodig voordat ik band weer op druk kon krijgen.
Was net niet op zelfde plek, al stond ik volgens mij wel op zelfde plek te pompen.
Die band dus maandag maar weer vervangen met nog geen 200km....
Ja die zou ik vanuit binnen kunnen plakken, maar ik schuif hem wel door naar m'n vader die nog met binnenbanden rijd.
(Of gewoon tijdje doorrijden met plugs, maar aangezien ik volgende week naar Frankrijk ga heb ik geen zin in band die niet 100% is.)
Zo heb je maanden geen plugs nodig en dan opeens 2 dagen op rij.
Was het echt een gat door meuk op de weg? 200km is echt niks. Ik heb zelf trouwens 1 Pro One TLE gehad die tijdens het monteren al de geest gaf. Wilde hem laten ploppen op de velg, maar hij wilde niet echt. Bij ong 6-7 bar vond de wang het goed geweest en zat er een scheur in. Heb van Schwalbe wel een nieuwe band gehad.
Interessant artikel over het gebruik van tubeless banden en de terugkeer naar hooked rims in de Tour de France 2025.
https://www.bikeradar.com/features/tech ... ce=Adestra
https://www.bikeradar.com/features/tech ... ce=Adestra
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Het is goed om naar het geheel te kijken wat nu beter gebeurt. Ik snap best dat hooked weer terug komt, al heb ik zelf geen problemen ondervonden met hookless, wel houd ik altijd de regel binnenbreedte velg + 5mm is de minimun netto breedte van de band, wat de fabrikant ook afgeeft minder dan 5mm monteer ik niet!
Er wordt gesuggereerd dat de UCI met regels daarover gaat komen, ook al omdat bijna alle prof ploegen in de Tour met hooked rims rijden.wasbeer2006 schreef: ↑18 jul 2025 13:52 Het is goed om naar het geheel te kijken wat nu beter gebeurt. Ik snap best dat hooked weer terug komt, al heb ik zelf geen problemen ondervonden met hookless, wel houd ik altijd de regel binnenbreedte velg + 5mm is de minimun netto breedte van de band, wat de fabrikant ook afgeeft minder dan 5mm monteer ik niet!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Sinds kort tubeless gaan rijden afgelopen zondag lek gereden met een groot gat, 2 nieuwe gp5000 bandjes gekocht omdat ik ook met skinwall mooi vond... je raad het al eerste rit lek. Gelukkig door sealant het gaatje wel gedicht. Mijn vraag is moet ik verder met het gaatje nog wat?
https://ibb.co/zTbyzCJ1
Als het gaatje door de latex is gedicht gewoon door rijden, dat is tubeless rijden.!RaceJZ schreef: ↑29 jul 2025 17:07 Sinds kort tubeless gaan rijden afgelopen zondag lek gereden met een groot gat, 2 nieuwe gp5000 bandjes gekocht omdat ik ook met skinwall mooi vond... je raad het al eerste rit lek. Gelukkig door sealant het gaatje wel gedicht. Mijn vraag is moet ik verder met het gaatje nog wat?
Dankjewel voor je antwoord, weet ik genoegOrlok schreef: ↑29 jul 2025 18:30Als het gaatje door de latex is gedicht gewoon door rijden, dat is tubeless rijden.!RaceJZ schreef: ↑29 jul 2025 17:07 Sinds kort tubeless gaan rijden afgelopen zondag lek gereden met een groot gat, 2 nieuwe gp5000 bandjes gekocht omdat ik ook met skinwall mooi vond... je raad het al eerste rit lek. Gelukkig door sealant het gaatje wel gedicht. Mijn vraag is moet ik verder met het gaatje nog wat?
-
Swedish Chef
- Forum-lid
Ik pomp de band altijd goed op (zeg een bar meer dan waarop ik rijd) en kijk dan of het houdt bij de wat de hogere druk en er geen sealant uitkomt. Komt er wel wat uit dan plak ik van de binnenkant.RaceJZ schreef: ↑29 jul 2025 17:07 Sinds kort tubeless gaan rijden afgelopen zondag lek gereden met een groot gat, 2 nieuwe gp5000 bandjes gekocht omdat ik ook met skinwall mooi vond... je raad het al eerste rit lek. Gelukkig door sealant het gaatje wel gedicht. Mijn vraag is moet ik verder met het gaatje nog wat?
Dit doe ik zo omdat ik gemerkt heb dat op slecht wegdek een lekje wel weer eens open is gesprongen door het gestuiter.
Goedemorgen,
Ik heb gisteren mijn banden tubeless gemaakt. Het voorwiel was eenvoudig en is nog steeds op druk. Het achterwiel is een ander verhaal. Er blijft lucht lekken bij het ventiel. Ik het ventiel handvast gedraaid, maar deze blijft losjes zitten. Ik kan het ventiel dus lichtjes bewegen en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Weet iemand hoe dit zou komen? Moet ik de boel nóg vaster draaien of zal er iets met het tape rondom het ventielgat zijn? Zo op het oog kan ik niet zien dat het daar heel slecht is. Ik vind het vooral dat ik het ventiel lichtjes kan blijven bewegen, ook al zet ik hem goed vast.
Ik heb gisteren mijn banden tubeless gemaakt. Het voorwiel was eenvoudig en is nog steeds op druk. Het achterwiel is een ander verhaal. Er blijft lucht lekken bij het ventiel. Ik het ventiel handvast gedraaid, maar deze blijft losjes zitten. Ik kan het ventiel dus lichtjes bewegen en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Weet iemand hoe dit zou komen? Moet ik de boel nóg vaster draaien of zal er iets met het tape rondom het ventielgat zijn? Zo op het oog kan ik niet zien dat het daar heel slecht is. Ik vind het vooral dat ik het ventiel lichtjes kan blijven bewegen, ook al zet ik hem goed vast.
-
scottpch64
- Forum-lid
Nog vaster proberen te zetten.
Wat ik doe wanneer ik het ventiel plaats, is met de achterkant van een schroevendraaier op het ventiel drukken terwijl ik het ringetje aandraai.
Dan komt ie goed vast te zitten en is ook nodig wanneer je het binnenventiel eruit wil draaien, anders draait het hele ventiel mee...
Wat ik doe wanneer ik het ventiel plaats, is met de achterkant van een schroevendraaier op het ventiel drukken terwijl ik het ringetje aandraai.
Dan komt ie goed vast te zitten en is ook nodig wanneer je het binnenventiel eruit wil draaien, anders draait het hele ventiel mee...