Of ook; je moet die beklimmingen daarom niet altijd oprijden aan je maximum kunnen.... (wat je goed bovenkomen noemt
Grofweg rijdt een compact 20à25 lichter dan de gewone...
Fiets Magazine nr. 01-2026 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Daar kun je (zelf) aan rekenen. Wat is het verschil tussen 34v/28a en 36v/34a?Fietsmaatje schreef: ↑27 mar 2023 11:53 Vorig jaar AGR gefietst. Af en toe toch nog wel lastig.
-voor 36
-achter 11-28t (achteraf bleek dat hij op het laatst niet hoger schakelde dan de 26).
Dit jaar wil ik iets meer marge hebben. Ik fiets graag met een hoge cadans.
Zouden jullie een compact 34 monteren of een 32/34 achter?
(er zit een medium kooi op)
Ik ben op dit moment voor een fiets (Eddy Merckx MXL uit '92/'93, ST 64 c-c) eenzelfde combinatie voor de aandrijving aan het overwegen. Daarvoor heb ik al een bijna complete SRAM Force/Red 22 groep, met Red 10 speed cranks, Red 11 speed kettingbladen (52-36, BCD 110) en Red Power Chain 22 ketting. Het 36T voorblad wil ik vervangen door een 39T omdat ik de fiets in principe alleen op vlakke wegen en kleine heuveltjes ga gebruiken. In combinatie daarmee denk ik dat een 14-28 cassette meer dan voldoende zal zijn als ik denk aan het zwaarste (52x14) en lichtste (39x28) verzet. (Voor al het andere heb ik zonodig een andere fiets met een 53-40-30 triple en 12-25 of eventueel 12-27 cassette). Maar voordat ik de definitieve keuze maak heb ik een aantal vragen:walter- schreef: ↑14 nov 2020 11:57 [...] En met een 14-28 cassette kan je weer gaan gebruik maken van de 52t.
Voor mij was een cassette beginnend met 14t een verademing. Kleinere sprongen tussen de versnellingen die ik veel gebruik. En in combinatie met 39-52 ideaal (ik denk dat ik zowat even zwak ben als jij) zolang het niet stijl bergop gaat [...]
Oke, dank voor jouw reactie. Dat voorblad van Stronglight had ik ook gezien idd. Als het allemaal even goed werkt dan ga ik die nemen want hij is ook een van de goedkoopste.walter- schreef: ↑16 okt 2023 22:48 Eddy-Merckx-MX-Leader-Road-Bike-1990s-5_1080x.jpgIn mijn ervaring werken al die merken van kettingbladen goed samen.
Maar eventueel heb je hier een bcd 110 sram 39t voorblad;
https://www.bike-components.de/en/Stron ... CD-p60938/
Edit; oeps dat is geen sram maar een stronglight. Die stronglights heb ik zeker gebruikt maar dan een r5t of zelfs een 55t. Ik kijk nog eens of ik een echt 39t vind van sram.
Of de 14t past; ik heb in het jeugdwielrennen nog geen frame tegengekomen waarin de 14t niet past. 16t en 18t wel al een gezien waar het nips was of gewoon niet.
Neem eens een foto; probleem hen je als de achterbrug zeer snel naar binnen gaat of zeer breed is.
Op zich zou je van met je 11speed cassette kunnen kijken hoe hoog de 14t van de cassette komt. Van de 14t naar binnen of horizontaal extrapoleren tot boven de 11t; en zien of je dan al tegen de achterbrug aankomt.
Van het beetje foto's dat ik zo snel terug vind van een Merckx MXL zou het me echt wel verbazen dat een 14t als eerste een probleem is. Die achterbrug blijft mooi breed in het begin.
Thanks voor de headsup, maar deze crank heeft geen hidden bolt want het is een SRAM Red 10 speed crank. Volgens mij zit dat hidden bolt bij de SRAM 22 cranks. Ik heb daar nl. ook een van (Force 22) en daar zie ik dat "verborgen" bolt, achter de crankarm. Binnenkort komt die laaste crankset trouwens te koop omdat het een 172.5 mm crank arm heeft en ik liever de 175 mm crankset gebruik.walter- schreef: ↑16 okt 2023 23:02 Nog even doorgezocht; ik denk idd niet dat een echt sram 39t bcd 110mm bestaat; ik zou je de stronglights aanraden; die worden om z'n minst als sram compatible benoemt. Wel even opletten; bij sram heb je crank met een hadden bolt; 1 van de 5 bouten zit verstop achter de crankarm en heeft geen normale boutmoer. Waarbij ik even niet meer weer hoe je dat altijd goed oplost.