Vakantie Stelvio beklimmen
Toevallig vorige week zondag hetzelfde rondje gemaakt vanuit de camping in Mals. Totaal 66 km. De afdaling via de Umbrailpass is erg rustig, zelfs op zondag. Onverharde stuk is goed te doen. Bovenste gedeelte van de afdaling is technisch met vele haarspelden. Naarmate je weer in de bossen komt kun je weer wat snelheid maken en zijn de stukken ook wat langer. Super tocht. Tijdens de beklimming veel motoren, zeker in het weekend maar goed te doen.
-
elefantino
- Forum-lid
Dat is dus duidelijk, wat mij betreft dalen we af via de Umbrailpass. Nu m'n fietsmaatje nog overtuigen. 
Ook ik ga in augustus naar Italie op vakantie en één dag zal in het teken staan van het beklimmen van de Stelvio. Omdat ik één dag ga, moet ik een keuze maken om te rijden. Of ik ga de Stelvio vanaf Bormio beklimmen, naar beneden via de Umbrailpass en dan bij Prato weer omhoog, of ik begin in Ponte di Legno en beklim de Gavia en daarna de Stelvio vanaf Bormio. Omdat mijn gezin die dag mee gaat, hoef ik niet in te zitten over eindigen op de startplaats.
De laatste route heeft mijn voorkeur, omdat ik dan twee giganten in één klap vang, maar ik mis dan wel de beklimming van de Stelvio vanaf Prato. Is dat zo erg de moeite waard om de Gavia te laten schieten of zeggen jullie, doe de Gavia en de Stelvio maar "even"?
Nog een andere vraag, is er voor mijn gezin wat te beleven in de buurt van Bormio, behalve dan met een slakkengang achter me aan te rijden?
De laatste route heeft mijn voorkeur, omdat ik dan twee giganten in één klap vang, maar ik mis dan wel de beklimming van de Stelvio vanaf Prato. Is dat zo erg de moeite waard om de Gavia te laten schieten of zeggen jullie, doe de Gavia en de Stelvio maar "even"?
Nog een andere vraag, is er voor mijn gezin wat te beleven in de buurt van Bormio, behalve dan met een slakkengang achter me aan te rijden?
elefantino schreef:Dat is dus duidelijk, wat mij betreft dalen we af via de Umbrailpass. Nu m'n fietsmaatje nog overtuigen.
Opzich is de afdaling via de Umbrail pas goed te doen. Je moet alleen weten dat een heel stuk hebt met stenen en kiezels en waar dat begint anders is het niet echt relaxed.
Wij wisten het niet van dat onverharde stuk en zagen een paar motorrijders staan bij de overgang inderdaad ergens bij een bruggetje. Dus toen we dichterbij kwamen zagen we het ook... onverharde weg???? Ach het is ook weer niet zo heel erg.
Het eerste stuk van de Stelviodaalt heerlijk af. Dat tussen stuk met "Naturstrasse" moet je even goed in de remmen maar als dat weer geweest is heb je een mooie afdaling voor de boeg. Het is er wel heerlijk rustig.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
elefantino
- Forum-lid
Gaat het om 1 aaneengesloten stuk onverhard? Ik zie namelijk twee bruggetjes op de kaart en na beide bruggetjes lijkt de weg onverhard.mrcoffee schreef:elefantino schreef:Dat is dus duidelijk, wat mij betreft dalen we af via de Umbrailpass. Nu m'n fietsmaatje nog overtuigen.
Opzich is de afdaling via de Umbrail pas goed te doen. Je moet alleen weten dat een heel stuk hebt met stenen en kiezels en waar dat begint anders is het niet echt relaxed.
Wij wisten het niet van dat onverharde stuk en zagen een paar motorrijders staan bij de overgang inderdaad ergens bij een bruggetje. Dus toen we dichterbij kwamen zagen we het ook... onverharde weg???? Ach het is ook weer niet zo heel erg.
Het eerste stuk van de Stelviodaalt heerlijk af. Dat tussen stuk met "Naturstrasse" moet je even goed in de remmen maar als dat weer geweest is heb je een mooie afdaling voor de boeg. Het is er wel heerlijk rustig.
Ik meen me te herrineren dat het een bruggetje naar links was met gelijk erachter een bocht naar rechts. Daarna is het iets van 3 km "Naturstrasse".elefantino schreef:Gaat het om 1 aaneengesloten stuk onverhard? Ik zie namelijk twee bruggetjes op de kaart en na beide bruggetjes lijkt de weg onverhard.
-edit:
Heb een youtube filmpje gevonden met helmcam! Op ca 5:00 rijdt hij het onverharde deel op.
http://www.youtube.com/watch?v=GqPQmSxQxGI
Ik denk Dat Tony Martin en Chris Froome hier moord en brand zouden schreeuwen
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
elefantino
- Forum-lid
Dat is dus na het tweede bruggetje, daar zie ik althans een scherpe bocht naar rechts direct na het bruggetje.mrcoffee schreef:Ik meen me te herrineren dat het een bruggetje naar links was met gelijk erachter een bocht naar rechts. Daarna is het iets van 3 km "Naturstrasse".elefantino schreef:Gaat het om 1 aaneengesloten stuk onverhard? Ik zie namelijk twee bruggetjes op de kaart en na beide bruggetjes lijkt de weg onverhard.
-edit:
Heb een youtube filmpje gevonden met helmcam! Op ca 5:00 rijdt hij het onverharde deel op.
http://www.youtube.com/watch?v=GqPQmSxQxGI
Ik denk Dat Tony Martin en Chris Froome hier moord en brand zouden schreeuwen
Dit is trouwens na het eerste bruggetje. Hoet zou je de staat van dit wegdek dan omschrijven:
https://ssl.panoramio.com/photo/64692716
@brownie,
Als ik de keus had, zou ik de Gavia en Stelvio doen. En dat vooral omdat ik beide bergen al van de andere kanten beklommen heb. De Prato kant is daarentegen wel heeeel erg spectaculair. De laatste 10 km is lijkt de weg wel tegen de berghelling aangeplakt te zijn. Kun je er niet 2 daagjes van maken. De Gavvia en Stelvio met volgauto en de Stelvio (2 kanten) zonder begeleiding.
Als ik de keus had, zou ik de Gavia en Stelvio doen. En dat vooral omdat ik beide bergen al van de andere kanten beklommen heb. De Prato kant is daarentegen wel heeeel erg spectaculair. De laatste 10 km is lijkt de weg wel tegen de berghelling aangeplakt te zijn. Kun je er niet 2 daagjes van maken. De Gavvia en Stelvio met volgauto en de Stelvio (2 kanten) zonder begeleiding.
Live fast; die young. mijn blog
De Gavia is wel érg mooi. Veel rustiger dan de Stelvio. Natuurlijk is de Stelvio vanaf Prato wel erg spectaculair, maar het verschil vanuit Bormio is wellicht niet zó groot om jezelf de Gavia te ontzeggen.
Mijn mening is dat de Stelvio qua weg spectaculairder is maar de Gavia qua rust en uitzichten nog net wat mooier is. De Gavia heeft ook nog wat steilere stroken voor je in petto...
Bedenk wel dat de weg over de Gavia na een breder begin erg smal wordt. Of achteropkomend verkeer zo blij zal zijn met een "volgauto" op een slakkegangetje achter je is maar de vraag. Op de Stelvio heb je dat probleem eigenlijk ook, maar daar is het ook nog eens veel drukker met autoverkeer.
Mijn mening is dat de Stelvio qua weg spectaculairder is maar de Gavia qua rust en uitzichten nog net wat mooier is. De Gavia heeft ook nog wat steilere stroken voor je in petto...
Bedenk wel dat de weg over de Gavia na een breder begin erg smal wordt. Of achteropkomend verkeer zo blij zal zijn met een "volgauto" op een slakkegangetje achter je is maar de vraag. Op de Stelvio heb je dat probleem eigenlijk ook, maar daar is het ook nog eens veel drukker met autoverkeer.

Ik denk dat ik het idd bij mijn originele plan hou. En wie weet, gaat het wel zo goed, dat ik de Gavia en twee keer de Stelvio doe. 
Het is overigens niet de bedoeling dat de volgauto continu bij me blijft, dus als jullie nog tips hebben voor vermaak in de buurt, ik houd me aanbevolen.
Het is overigens niet de bedoeling dat de volgauto continu bij me blijft, dus als jullie nog tips hebben voor vermaak in de buurt, ik houd me aanbevolen.
-
elefantino
- Forum-lid
Afgelopen maandag ben ik de Stelvio dus opgereden. Na een warme nacht in het hotel in Silandro rijden we (m'n fietsmaatje en ik) met de auto naar Oris, een dorpje dat 7 km van Prato ligt, zodat we de eerste 7 km min of meer vlak kunnen rijden om enigszins op te warmen. Het weer lijkt goed, weinig wolken en een graad of 20 (om 9 uur). De vlakke aanloop naar Prato verloopt voorspoedig. In Prato begint de klim. Uiteraard hebben we afgesproken om eigen tempo te rijden, wat betekent dat ik m'n fietsmaatje snel hoop te lossen (we schelen 18 kg in mijn voordeel). De eerste paar km's zijn niet steil, maar toch loopt het niet lekker. Nadat ik m'n fietsmaatje vrij snel had gelost in de eerste kilometer, zit hij na een km of 5 ineens weer vlak achter me. Hoewel het hier maximaal 6 a 7% is, voelt het veel steiler. Vreemd genoeg begint het pas lekker te lopen als het na een km of 8 richting de 8% gaat. Ik haal wat mensen in, altijd goed voor de moraal, en kom in m'n ritme. Na een km of 10 kom ik een Nederlands stel tegen met wie ik aan de praat raak. Hoewel het hier 7 a 8% is, klim ik heerlijk. Door het praten met anderen ga je niet malen in je hoofd (waarom is dammen niet mijn hobby, bijvoorbeeld
) en maak je ongemerkt hoogtemeters. Iets voorbij de 12 km laat ik ze achter en begin aan de tweede helft van de klim. Het komt niet meer beneden de 8% vanaf nu, maar het briljante uitzicht maakt alles goed. De drukte met motorrijders valt mee, hoewel er af en toe een idioot tussen zit. Tot 5 km voor de top klim ik heerlijk. Het enige wat me tegenvalt is dat het nauwelijks lijkt af te koelen. De laatste 5 km zijn erg zwaar. Mijn 30/25 lijkt eigenlijk iets te zwaar en het wordt schaamteloos harken. Na precies twee uur klimmen kom ik boven en het eerste wat ik ruik en zie zijn braadworsten. Normaal gesproken erg lekker, maar niet na twee uur klimmen. Op de top is het zeker een graad of 20 en ik kom vrij snel weer bij m'n positieven. Na met wat andere mensen gesproken te hebben, zie ik eerst het Nederlandse stel dat ik onderweg tegenkwam bovenkomen en vervolgens mijn fietsmaatje. Snel een paar foto's gemaakt en afgedaald richting Prato (we durfden de Umbrailpass toch niet aan). De afdaling gaat heerlijk, het lijkt iets rustiger te zijn met verkeer inmiddels. Onderweg nog wat mooie foto's gemaakt en een motorrijder geholpen die was omgevallen in een haarspeldbocht en z'n motor niet meer overeind kreeg. Vanaf Prato zijn de laatste (vlakke) 7 km naar de auto erg zwaar. Het is inmiddels boven de 30 graden en de benen willen niet echt meer, ik ben dus blij als we bij de auto zijn. Al met al de mooiste klim die ik ooit gedaan heb. Hij was iets zwaarder dan ik verwacht had, mede door de warmte. De uitzichten hebben echter alles vergoed.