Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vervolg keuzes.......

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 08 dec 2014 09:52

Soap schreef:
Maar zou nog wel, als dat is wat je bedoeld , de bikefitting kunnen vergelijken met de aankoop meting ;)
precies; is de fiets op de foto afgesteld zoals de tekening ?

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 08 dec 2014 10:11

Die foto en maten zijn dus van de intiele aankoop in 2013 bij Bikezone en niet van de bikefitting van vorige week bij Bikepassion.

Dus nee, de foto is niet recent en zonder aanpassingen van de bikefitting van bikepassion.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 08 dec 2014 23:21

Zoals uit de discussie al blijkt is er niet één ideale maat/geometrie voor iedereen. Wat is eigenlijk het probleem ? Waar heb je last van dat je zo fanatiek aan het meten bent? Niets mis mee, maar is het vanuit de twee uitgebreide metingen die je nu als basis hebt niet gewoon een kwestie van proberen? Zadel wat hoger of lager, stuur wat hoger of lager etc? Zo op het oog lijkt het vanuit de basis die je in het begin had niet zo dat er echt iets mis is dat niet met een spacertje meer of minder of de zadelpen wat hoger of lager etc op te lossen is.

Mocht je om optische redenen zoals je aangeeft het zadel niet verder willen laten zakken, maar toch lager willen zitten, dan zijn kortere cranks nog een optie. De laatste berichten die ik hier over gelezen geven aan dat de lengte veel minder invloed op prestaties heeft dan voorheen werd gedacht. Als je de huidige crankset verkoopt is de netto investering beperkt.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 09 dec 2014 08:59

Ja er zijn toch zowel fysiek op het frame als optisch zaken die gewoon naar mijn smaak niet in orde zijn. Dat kwam ook uit de meting en dat zie ik zelf ook aan de fiets. Ook de opmerkingen na aankoop van het forum deden mij toch twijfelen over de juistheid van dit frame voor mij.

Natuurlijk kan ik nog gaan aanpassen aan het huidige frame, maar dat maakt het er allemaal niet echt mooier op naar mijn mening. Andere frames als een Tarmac, AR5 of S2/3 zouden veel beter kunnen gaan passen zowel fysiek als ook nog eens mooi blijven ogen.

Kan ik nu niet meer fietsen op de CAAD? Natuurlijk wel en dat doe ik ook.
Is dit wat zonde van de investering in de CAAD? Ja natuurlijk, die moet ik met wat verlies verkopen.
Ga ik hopelijk daarna fijner en gelukkiger op de fiets zitten? Ja dat denk ik zeker :)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 15 dec 2014 14:52

Kleine update van de status van mijn zoektocht:

Overweeg momenteel 3 fietsen, waarvan ik denk dat deze beter gaan passen en ook mooier gaan ogen dan mijn caad10. Allemaal in een 56 maat en allemaal van de 2015 versies volgens mij. Geen absolute must, mooi 2014 exemplaar mag ook wel en een zgan occasion ook.

  • Felt AR3
  • Cervelo S3
  • Specialized Tarmac Elite


Nu de voors en tegens van deze fietsen eens uit puzzelen.

Neig momenteel naar de Felt AR3
  • +
  • Naar mijn weten beste prijs te vinden van de 3 opties.
  • januari leverbaar
  • Zie je niet vaak en maakt hem wel wat unieker.
  • Shimano Ultegra 11sp
  • Looks vind ik erg gaaf! (Maar dat vind ik van S3 en Tarmac ook zeker)

    -
  • Relatief zwaar
  • Lijkt zeer gericht op aero en het voordeel op het vlakken. Cervelo en Tarmac allrounder?
  • Nergens even te proberen of in het echt te bewonderen.
  • Matige wielen
Als tweede heb ik de Cervelo S3 staan, die kwam ik online tegen rond de 3K en was direct leverbaar. Ligt dan wel ruim 800 euro boven de Felt, maar wel wat betere Mavic wielen. Ook lijkt die geometrie als beste aan te sluiten.

Als derde optie heb ik de Tarmac. Volgens mij wel algemeen bekend als zeer goede fiets en kan je geen miskoop aan doen. Nu ben ik enkel wel sceptisch over Specialized als merk als ik de verhalen lees over de nogal "take it or leave it" mentaliteit. Maar dat is nogal subjectief.

Wie kan nog wat roepen? Ideeën in andere frames? Tips wat betreft waar te kopen? Mooie deals? Ik overweeg inruil of verkoop van mijn caad10. Zit ik een beetje logisch qua gedachten?

Alvast weer dank voor het lezen en de eventuele tips! (Heb van verscheidene op pm al super veel hulp gehad, dank! :D )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 15 dec 2014 20:22

hoe er rekening mee dat de Cervelo in 56 in feite een 58 cm frame is, vergelijk de stack-maat met die van de andere 56 ers

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 15 dec 2014 20:53

Alles n.a.v. de geometrie en de metingen ;)
Moet volgens mij prima passen, juist vanwege de korte zitbuis en langere reach.
Ook wat langere headtube dus scheelt spacers.

Afbeelding
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 18411
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 dec 2014 21:10

AR: stack: 567 reach 392
Tarmac: stack 564 reach 395
S3: stack 580 reach 387

Caad10: stack 560 reach 394

De S3 is alleen hoger en zelfs korter dan de andere fietsen, inclusief de huidige Caad10 maar omdat er minder spacers nodig zijn wordt dit grotendeels gecompenseerd.

Als ik puur naar de geometrie kijk zou de Tarmac het beste passen, deze is het langste en het meest sloping. De balhoofdbuis is al 4mm langer dus met 1,5 a 2cm extra spacers t.o.v de Caad10, dat is nog steeds geen mega spacertoren.

De AR komt daar heel dicht in de buurt qua maten maar je hebt dan toch al 2cm minder zadelpen zichtbaar. Bij de S3 durf ik het niet precies te zeggen hoe dat uitkomt maar ik gok op vergelijkbaar met de AR of wat meer (zadelpen zichtbaar). Misschien kan een forumlid in bezit van een S3 zo vriendelijk zijn om de center-top maat op te meten en hier te posten of anders kun je even een dealer bellen.

Ik zou eens beginnen met het maken van een testrit op een Tarmac, de meeste concept en elite stores hebben een 56 als testfiets. Je kunt die fietsen vaak gewoon een dag reserveren en mee doen wat je wilt (als het maar heel blijft ;) ). Je kunt hem dus ook in je woonkamer zetten met het zadel op de juiste hoogte en er een uur of wat naar gaan zitten kijken vanuit je luie stoel. Je kunt zeggen wat je wilt over Specialized maar dat hebben ze toch wel super geregeld.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 15 dec 2014 21:28

Thanks Ernie!
Maar dat is nav mijn huidge CAAD10, ik had als referentie mee gekregen na de fitting:

Stack: 567
Reach: 399
Zitbuis hoek max 73/73.5
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3317
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 dec 2014 21:34

en dan kom je zelf bij een stack van 605 uit bij de Cervelo58 ?

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 15 dec 2014 21:48

EmPeHa schreef:en dan kom je zelf bij een stack van 605 uit bij de Cervelo58 ?
Uh nee, heb niks over een maat 58 gezegd toch?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3317
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 dec 2014 21:51

Sorry, verkeerd begrepen. :oops:

Plaats reactie