precies; is de fiets op de foto afgesteld zoals de tekening ?Soap schreef:
Maar zou nog wel, als dat is wat je bedoeld , de bikefitting kunnen vergelijken met de aankoop meting
Vervolg keuzes.......
Zoals uit de discussie al blijkt is er niet één ideale maat/geometrie voor iedereen. Wat is eigenlijk het probleem ? Waar heb je last van dat je zo fanatiek aan het meten bent? Niets mis mee, maar is het vanuit de twee uitgebreide metingen die je nu als basis hebt niet gewoon een kwestie van proberen? Zadel wat hoger of lager, stuur wat hoger of lager etc? Zo op het oog lijkt het vanuit de basis die je in het begin had niet zo dat er echt iets mis is dat niet met een spacertje meer of minder of de zadelpen wat hoger of lager etc op te lossen is.
Mocht je om optische redenen zoals je aangeeft het zadel niet verder willen laten zakken, maar toch lager willen zitten, dan zijn kortere cranks nog een optie. De laatste berichten die ik hier over gelezen geven aan dat de lengte veel minder invloed op prestaties heeft dan voorheen werd gedacht. Als je de huidige crankset verkoopt is de netto investering beperkt.
Mocht je om optische redenen zoals je aangeeft het zadel niet verder willen laten zakken, maar toch lager willen zitten, dan zijn kortere cranks nog een optie. De laatste berichten die ik hier over gelezen geven aan dat de lengte veel minder invloed op prestaties heeft dan voorheen werd gedacht. Als je de huidige crankset verkoopt is de netto investering beperkt.
Ja er zijn toch zowel fysiek op het frame als optisch zaken die gewoon naar mijn smaak niet in orde zijn. Dat kwam ook uit de meting en dat zie ik zelf ook aan de fiets. Ook de opmerkingen na aankoop van het forum deden mij toch twijfelen over de juistheid van dit frame voor mij.
Natuurlijk kan ik nog gaan aanpassen aan het huidige frame, maar dat maakt het er allemaal niet echt mooier op naar mijn mening. Andere frames als een Tarmac, AR5 of S2/3 zouden veel beter kunnen gaan passen zowel fysiek als ook nog eens mooi blijven ogen.
Kan ik nu niet meer fietsen op de CAAD? Natuurlijk wel en dat doe ik ook.
Is dit wat zonde van de investering in de CAAD? Ja natuurlijk, die moet ik met wat verlies verkopen.
Ga ik hopelijk daarna fijner en gelukkiger op de fiets zitten? Ja dat denk ik zeker
Natuurlijk kan ik nog gaan aanpassen aan het huidige frame, maar dat maakt het er allemaal niet echt mooier op naar mijn mening. Andere frames als een Tarmac, AR5 of S2/3 zouden veel beter kunnen gaan passen zowel fysiek als ook nog eens mooi blijven ogen.
Kan ik nu niet meer fietsen op de CAAD? Natuurlijk wel en dat doe ik ook.
Is dit wat zonde van de investering in de CAAD? Ja natuurlijk, die moet ik met wat verlies verkopen.
Ga ik hopelijk daarna fijner en gelukkiger op de fiets zitten? Ja dat denk ik zeker
Kleine update van de status van mijn zoektocht:
Overweeg momenteel 3 fietsen, waarvan ik denk dat deze beter gaan passen en ook mooier gaan ogen dan mijn caad10. Allemaal in een 56 maat en allemaal van de 2015 versies volgens mij. Geen absolute must, mooi 2014 exemplaar mag ook wel en een zgan occasion ook.
Nu de voors en tegens van deze fietsen eens uit puzzelen.
Neig momenteel naar de Felt AR3
Als derde optie heb ik de Tarmac. Volgens mij wel algemeen bekend als zeer goede fiets en kan je geen miskoop aan doen. Nu ben ik enkel wel sceptisch over Specialized als merk als ik de verhalen lees over de nogal "take it or leave it" mentaliteit. Maar dat is nogal subjectief.
Wie kan nog wat roepen? Ideeën in andere frames? Tips wat betreft waar te kopen? Mooie deals? Ik overweeg inruil of verkoop van mijn caad10. Zit ik een beetje logisch qua gedachten?
Alvast weer dank voor het lezen en de eventuele tips! (Heb van verscheidene op pm al super veel hulp gehad, dank!
)



Overweeg momenteel 3 fietsen, waarvan ik denk dat deze beter gaan passen en ook mooier gaan ogen dan mijn caad10. Allemaal in een 56 maat en allemaal van de 2015 versies volgens mij. Geen absolute must, mooi 2014 exemplaar mag ook wel en een zgan occasion ook.
- Felt AR3
- Cervelo S3
- Specialized Tarmac Elite
Nu de voors en tegens van deze fietsen eens uit puzzelen.
Neig momenteel naar de Felt AR3
- +
- Naar mijn weten beste prijs te vinden van de 3 opties.
- januari leverbaar
- Zie je niet vaak en maakt hem wel wat unieker.
- Shimano Ultegra 11sp
- Looks vind ik erg gaaf! (Maar dat vind ik van S3 en Tarmac ook zeker)
- - Relatief zwaar
- Lijkt zeer gericht op aero en het voordeel op het vlakken. Cervelo en Tarmac allrounder?
- Nergens even te proberen of in het echt te bewonderen.
- Matige wielen
Als derde optie heb ik de Tarmac. Volgens mij wel algemeen bekend als zeer goede fiets en kan je geen miskoop aan doen. Nu ben ik enkel wel sceptisch over Specialized als merk als ik de verhalen lees over de nogal "take it or leave it" mentaliteit. Maar dat is nogal subjectief.
Wie kan nog wat roepen? Ideeën in andere frames? Tips wat betreft waar te kopen? Mooie deals? Ik overweeg inruil of verkoop van mijn caad10. Zit ik een beetje logisch qua gedachten?
Alvast weer dank voor het lezen en de eventuele tips! (Heb van verscheidene op pm al super veel hulp gehad, dank!



AR: stack: 567 reach 392
Tarmac: stack 564 reach 395
S3: stack 580 reach 387
Caad10: stack 560 reach 394
De S3 is alleen hoger en zelfs korter dan de andere fietsen, inclusief de huidige Caad10 maar omdat er minder spacers nodig zijn wordt dit grotendeels gecompenseerd.
Als ik puur naar de geometrie kijk zou de Tarmac het beste passen, deze is het langste en het meest sloping. De balhoofdbuis is al 4mm langer dus met 1,5 a 2cm extra spacers t.o.v de Caad10, dat is nog steeds geen mega spacertoren.
De AR komt daar heel dicht in de buurt qua maten maar je hebt dan toch al 2cm minder zadelpen zichtbaar. Bij de S3 durf ik het niet precies te zeggen hoe dat uitkomt maar ik gok op vergelijkbaar met de AR of wat meer (zadelpen zichtbaar). Misschien kan een forumlid in bezit van een S3 zo vriendelijk zijn om de center-top maat op te meten en hier te posten of anders kun je even een dealer bellen.
Ik zou eens beginnen met het maken van een testrit op een Tarmac, de meeste concept en elite stores hebben een 56 als testfiets. Je kunt die fietsen vaak gewoon een dag reserveren en mee doen wat je wilt (als het maar heel blijft
). Je kunt hem dus ook in je woonkamer zetten met het zadel op de juiste hoogte en er een uur of wat naar gaan zitten kijken vanuit je luie stoel. Je kunt zeggen wat je wilt over Specialized maar dat hebben ze toch wel super geregeld.
Tarmac: stack 564 reach 395
S3: stack 580 reach 387
Caad10: stack 560 reach 394
De S3 is alleen hoger en zelfs korter dan de andere fietsen, inclusief de huidige Caad10 maar omdat er minder spacers nodig zijn wordt dit grotendeels gecompenseerd.
Als ik puur naar de geometrie kijk zou de Tarmac het beste passen, deze is het langste en het meest sloping. De balhoofdbuis is al 4mm langer dus met 1,5 a 2cm extra spacers t.o.v de Caad10, dat is nog steeds geen mega spacertoren.
De AR komt daar heel dicht in de buurt qua maten maar je hebt dan toch al 2cm minder zadelpen zichtbaar. Bij de S3 durf ik het niet precies te zeggen hoe dat uitkomt maar ik gok op vergelijkbaar met de AR of wat meer (zadelpen zichtbaar). Misschien kan een forumlid in bezit van een S3 zo vriendelijk zijn om de center-top maat op te meten en hier te posten of anders kun je even een dealer bellen.
Ik zou eens beginnen met het maken van een testrit op een Tarmac, de meeste concept en elite stores hebben een 56 als testfiets. Je kunt die fietsen vaak gewoon een dag reserveren en mee doen wat je wilt (als het maar heel blijft
Campagnolo Ultra Dork
en dan kom je zelf bij een stack van 605 uit bij de Cervelo58 ?
Sorry, verkeerd begrepen. 

