Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vervolg keuzes.......

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 04 dec 2014 10:16

Wou me hier eigenlijk niet in mengen, maar toch zou ik vooral even opheldering vragen bij degene die de meting heeft gedaan.
De afstand zadelpunt stuur moet 25 mm langer worden, terwijl je zadel totaal zo'n 45 mm naar voren komt (offset+ zadelpositie), terwijl je ook nog eens 22 mm verder achter je bracket moet komen te zitten, dit gaat volgens mij nooit lukken allemaal samen en ook met een ander frame gaat dit niet lukken. Denk dat er ergens een benaming of getal fout staat.
Ach, ik zeg ook maar wat

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 dec 2014 10:41

Volgens mij is die zadelpositie een absolute x-y coordinaat, dus daar zit de offset bij in. Waarbij de uitleg van jurrian nog aangeeft dat de pasfiets geen setback heeft, dus de x-y pos. zadelrail van de pasfiets is geen advies waarde, maar meer een uitkomst.
Bij een nieuwe fiets bepaal je opnieuw die x-y positie (afhankelijk van zadelpen wel/geen setback, en van hoek zitbuis). En dan ga je vanuit die nieuwe positie weer afstellen. --> afstand zadelpunt, BB zetten en afstand zadelpunt tot stuur zetten.

Dus volgens mij wil je in dit geval een fiets waarbij je je zadel 22mm verder achter je bracket kan krijgen. Als je je zadelrail in het midden van je zadelpen wilt hebben zul je daarvoor dus sowieso een iets luiere (kleinere) zitbuishoek moeten nemen. Neem je dezelfde hoek als nu, zul je het moeten doen met settback en schuiven van zadel naar achteren.
Vervolgens moet t stack van de fiets dan zo zijn dat de afstand zadel-stuur gematched wordt (of met behulp van juiste stuurpenlengte).

Met dus de kantekening dat het allemaal niet op de mm. nauwkeurig komt. (of die 22mm nou 20 of 25mm wordt, zal niet zoveel uitmaken, maar 40 of 60mm achter je bottombracket uitkomen ga je wel voelen -- minder belasting op kniegewricht).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2014 13:45

Volgens mij moet je vooral kijken naar de waarden stuur x/y en zadelrail x/y (zou er het midden van de zadelrail worden bedoeld?). Je ziet dan dat het stuur 2mm naar voren moet t.o.v. het bracket en het zadel 20mm naar achter. Aangezien een 2mm langere stuurpen niet bestaat wordt de hele afstand uit de zadelpositie gehaald.

Voor de stuurpositie kun je -met de stack en reach waarden van de frames waar je interesse in hebt bij de hand- gebruik maken van de stem calculators op internet om de te kijken of het mooi uitkomt. De zadelpositie moet eigenlijk altijd wel lukken, desnoods met een pen met meer setback.

Een luiere zitbuishoek zal vaak niet veel helpen omdat de bovenbuis dan meestal niet langer wordt en zodoende de reach vaak kleiner. Je komt dan weer in de problemen met de positie van je stuur.
Campagnolo Ultra Dork

IWC
Forum-lid

IWC 04 dec 2014 21:54

als je zelf niet zo'n sleutelaar bent;

geef bikefitting tekening en fiets aan een fietsenmaker en laat deze de maten van de tekening instellen

naar mijn idee moeten de maten van de tekening probleemloos in te stellen zijn op een 56 cm cannondale, hoewel een 54 beter zou zijn

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2014 22:28

Een 54 is sowieso te kort. Bij een 56 Caad/Supersix is de zitbuis te lang en bij een Synapse de stack te hoog.
Campagnolo Ultra Dork

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 04 dec 2014 23:10

Via pb ook al wat fijne terugkoppeling en tips gehad, super.
Ga zeker de meting meenemen of zelf uitpuzzelen als ik de nieuwe fiets heb gevonden die op papier gaat passen ;)

Ben geen sleutelaar, maar wil zeker wel proberen er zelf beter in te worden en de cijfertjes beter begrijpen en omzetten naar gevoel er voor.

Lijstje wat lijkt te gaan passen: felt ar3, felt z, spec tarmac, cervelo s.....aanvullingen mogen ;) :mrgreen:
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 05 dec 2014 16:05

Let wel op de andere variant die al eerder hier genoemd is. Heb geen zin om het helemaal na te kijken, maar volgens mij hebben de fetl en Specialized een relatief grote drop (door korte balhoofdbuis), waardoor je met heel veel spacers zou moeten rijden, de Cervelo heeft uit mijn hoofd veel minder drop. Zeker gezien de opmerkingen nav je test volgens mij ook iets om eens goed naar te kijken.
Ach, ik zeg ook maar wat

IWC
Forum-lid

IWC 06 dec 2014 07:44

in hoeverre correspondeert de instelling op de foto nu met de bikefitting tekening ?

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 06 dec 2014 15:41

IWC schreef:in hoeverre correspondeert de instelling op de foto nu met de bikefitting tekening ?
Kun je specifieker zijn, welke foto bedoel je en welke tekening ;)
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 06 dec 2014 15:43

ophetkantje schreef:Let wel op de andere variant die al eerder hier genoemd is. Heb geen zin om het helemaal na te kijken, maar volgens mij hebben de fetl en Specialized een relatief grote drop (door korte balhoofdbuis), waardoor je met heel veel spacers zou moeten rijden, de Cervelo heeft uit mijn hoofd veel minder drop. Zeker gezien de opmerkingen nav je test volgens mij ook iets om eens goed naar te kijken.
Inderdaad wel een goede om rekening mee te houden, nu hoop ik met de tijd wel weer wat flexibiliteit en kracht terug te krijgen, zodat die drop wel weer wat verder kan.
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

IWC
Forum-lid

IWC 06 dec 2014 18:43

Soap schreef:Dan wil ik jullie eens uitdagingen wat nou het "perfecte" frame zou zijn met mijn maten.
Wat zouden jullie mij aanraden? Zonder inderdaad allerlei (uiteraard)

Beeldvorming: Ik heb korte benen, lange romp figuur. :lol:
Sportieve houding is prima, maar het hoeft geen prof drop te zijn e.d.
Lenigheid is gemiddeld.
Heb ondertussen wel de fiets al aangepast wat betreft spacers bijvoorbeeld.
Daar zit nog maar een kleiner topcap op en maar 1 kleine spacer.
Ook de stuurpen is verlengd op aanraden FM. (130)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd of hier wat uit komt :D
deze tekening en deze foto

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 07 dec 2014 16:26

Dit was bij de aankoop de meting en de fiets zoals toen afgesteld.
De fiets is nu al wat aangepast met zadel, stand en hoogte. Ook de pedalen zijn nu beter afgesteld.

Stuur, hoogte en grepen nog niet. Dat laat ik afhangen van of ik de fiets houd of ga verkopen.

Maar zou nog wel, als dat is wat je bedoeld , de bikefitting kunnen vergelijken met de aankoop meting ;)
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Plaats reactie