Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vervolg keuzes.......

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 14 jul 2014 10:40

jimmycr schreef: 50 procent van die profs heeft rugklachten door een onnatuurlijke zit van een racefiets .

Ik zie heel mensen een racefiets kopen met een geometrie die geschikt is om te koersen .

hou daar rekening mee .
Ik kan me niet echt voorstellen dat je profwielrenner wordt als je niet tegen een diepe zit op een racefiets kan. Zoiets van; laat ik eens lekker een beroep kiezen waarbij ik mezelf de hele dag fijn kan kwellen? Zo wordt men waarschijnlijk ook geen imker als men allergisch is voor bijensteken...soms zit er logica in de wereld.

Overigens, ik heb ook wel eens Pilatus geprobeerd maar ik krijg er juist pijn van in mijn nek.

Maar buiten dat; als ik ooit eens geld heb voor een nieuwe fiets dan zou ik best willen weten wat voor mij de ideale fiets zou zijn. Misschien wel gewoon de fiets waar ik nu al op rij. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 14 jul 2014 19:47

Die mens wint de Vuelta op een fiets met spacertoren.
ivm die Cannondale op vorige pagina: nu is het te laat, maar ik heb al gemerkt dat het een stuk beter voelt als de stuurpen meer naar beneden wijst, en wat hoger (met een spacer eronder) op de vorkbuis staat. Als ik met een stuurpen rij die zo omhoog staat als de jouwe, stuurt het niet lekker. Verder ga ik er niets meer over zeggen, want er zijn teveel variabelen en persoonlijke voorkeuren in het spel mbt geometrie.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 14 jul 2014 20:25

de zwarten schreef:Die mens wint de Vuelta op een fiets met spacertoren.
ivm die Cannondale op vorige pagina: nu is het te laat, maar ik heb al gemerkt dat het een stuk beter voelt als de stuurpen meer naar beneden wijst, en wat hoger (met een spacer eronder) op de vorkbuis staat. Als ik met een stuurpen rij die zo omhoog staat als de jouwe, stuurt het niet lekker. Verder ga ik er niets meer over zeggen, want er zijn teveel variabelen en persoonlijke voorkeuren in het spel mbt geometrie.
Snap even niet wat je bedoeld?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 15 jul 2014 11:51

Reactie op vorige post ivm diep zitten van wielrenners.
Reactie ivm Cannondale op post daarvoor ivm afgezaagde vorkbuis, waardoor het niet meer mogelijk is om te variëren met andere hoek van stuurpen (stuurt mijns inziens beter).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 15 jul 2014 12:07

Ik vraag me af wat daarvan het verschil is??

En nogmaals Soap, niemand kan voor jou de ideale geo vinden, je moet zoeken vergelijken, tesen en zelf ondervinden wat je fijn vind.

De een vind spagettie heerlijk en de ander walgt ervan, zo is dat net als met fietsen.

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 15 jul 2014 13:08

En toch blijf ik zien dat het niet een eenduidig antwoord geeft.

Ik zie zelf ervaren, maar lees ook dat het wel degelijk te vinden is een passende plaat van een frame dat zou moeten voldoen aan wat goed is voor die maten. Natuurlijk daarna met het welbekende sausje van eigen smaak. (Want welke wielrenner lust nu geen pasta :lol: )

Maar niemand die dus kan roepen? "Hey Soap, met die geo zou xxx frame misschien wel heel passend zijn?" ;)
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

jimmycr
Forum-lid

jimmycr 15 jul 2014 13:44

Je heb een paar richtlijnen maar het zijn maar richtlijnen .
Ik heb nu veel spacer op mijn fiets maar mijn lenigheid is ook veel minder .
Eddy Merckx " de grootste" sleutelde zelf tijdens de koers aan zijn houding .

Dat over die core versteviging van profwielrenners is wel waar .

http://nos.nl/artikel/562683-vos-eind-o ... t-mes.html

Of het nu pilates,yoga of krachtoefeningen heet ,het blijft interessant of je lichaam lening te houden .

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 04 aug 2014 13:10

Kan iemand mij helpen met het kiezen/lezen welke geo beter zou passen (voor huur fiets op Mallorca) bij mijn gemeten maten. (Ben echt matig in het lezen ervan......)

http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... lang=nl_NL
of
http://www.cervelo.com/media/docs/R5-52 ... 7f01-0.pdf

Afbeelding
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 04 aug 2014 13:30

Het makkelijkst is het als je achter de stack/reach van de huurfietsen kunt komen (liefst gemeten tot bovenkant stuur, resp. 612 en 505 in jouw plaatje). Als dat lastig is, kijk dan in ieder geval naar balhoofdbuis lengte en bovenbuislengte (liefst in combi met stuurpenlengte) . Die maken het grootste verschil, finetunen kun je met zadelpositie.

@de zwarten: Voor de geometrie maakt het natuurlijk geen moer uit of je een stapel spacers hebt en een pen die naar beneden wijst, of geen spacers en een pen die iets omhoog wijst (Soap lijkt trouwens een normaal gemonteerde Deda pen te hebben - 6 graden ofzo -, die door de balhoofdhoek van een graad of 73 een graad of 11 omhoog wijst). Voor de stijfheid van het geheel wellicht wel, maar dan lijkt me de optie zonder spacers toch de stijfste.

Wat betreft je openingsvraag: er zijn teveel variabelen om op basis van een aantal lichaamsmaten tot een optimale afstelling te komen. Ervaring speelt een heel belangrijke rol. Een beginnende fietser doet er goed aan zijn framemaat zo te kiezen dat hij kwa zadelhoogte, stuurhoogte en stuurpenlengte nog enige cm's beide kanten op kan (dus geen ISP's, kort afgezaagde vorkbuizen, mega spacertorens, ultrakorte stuurpennen etc)

Ikzelf heb op basis van de afstelling van mijn oude fiets een frame gekozen waarbij ik een minimaal aantal spacers nodig zou hebben, waarbij mijn zadelpen nog over een acceptabele afstand uit het frame zou steken en waarbij ik een stuurpen van 10-12 cm nodig zou hebben. Ik heb gebruik gemaakt van een op het net gevonden spreadsheet waarmee je heel handig stack en reach (ook t/m stuur) obv framematen kon berekenen. Vindplaats ben ik helaas ff kwijt, mss dat iemand anders dat wel weet.
Uiteindelijk heb ik een exacte kopie gecreeerd van de afstelling van mijn oude fiets. Dat ik kwa zadelhoogte nauwelijks meer lager kan, en kwa stuurhoogte helemaal niets meer kan stellen vind ik niet erg, aangezien ik al 10 jaar tevreden ben met deze afstelling.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 04 aug 2014 13:54

Ik blijf geometrie een overgewaardeerd onderwerp vinden. Zeker ook met betrekking tot bijvoorbeeld huurfietsen. Laatst op vakantie een racer gehuurd. Zadel op de juiste hoogte, stuur iets om laag en gaan. Een zware, lange rit met veel hm gemaakt op een fiets met een totaal andere zithouding.

Nou dat heb ik toch gemerkt!? Not... Heerlijk gefietst zonder problemen.

@ Soap
Gewoon de mooiste of best afgemonteerde van de 2 kiezen... ;)
Btw, waar huur je zulke mooie fietsen?

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 04 aug 2014 14:31

Hier: http://www.velosportmallorca.com/Radver ... typ_s.html

Of Type D, iets goedkoper en Di2 (Staat nog oud merk op, in de tekst staat dat het vanaf Aprik Stevens is geworden.)
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

materialist
Forum-lid

materialist 04 aug 2014 14:32

53x11 schreef: Ik heb gebruik gemaakt van een op het net gevonden spreadsheet waarmee je heel handig stack en reach (ook t/m stuur) obv framematen kon berekenen. Vindplaats ben ik helaas ff kwijt, mss dat iemand anders dat wel weet.
.
bedoel je deze:

http://www.mediafire.com/download/5xnxn ... nglish.zip

Plaats reactie