Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vervolg keuzes.......

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43543
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 jul 2014 12:45

jimmycr schreef:Lada en Audi werden in twee verschillende fabrieken gemaakt !!!
je vergelijk twee verschillende productie processen met elkaar.


Praktisch alle frames worden in een en dezelfde fabriek gemaakt .

Er zullen zeken verschillen zijn in mallen en uitsparingen .

je kan het best vergelijke met Renault en Dacia : steek dezelfde motorblok in .
de een is wat soberder maar als je ziet dat dacia hoog scoort in betrouwbaarheid ....

http://www.retaildetail.be/nl/belgie/b- ... ver-garage

Als even veder lees : Dacia betrouwbaarste merk .

imago en uitstraling is alles tegenwoordig .
EEEEEERST lezen, dan reageren.
Ik schreef dat je een Lada in een Audi fabriek LATEN zetten..... Niet dat dat de praktijk is.

En om die Dacia even door te trekken. Stap in een Clio met het zelfde motorblok of een Megane en vergelijk de rijeigenschappen. Antwoord hoef ik je niet te vertellen.
Het verschil in mal en uitsparingen zoals jij het noemt is nu juist het verschil. Die maken een allrouder, een wedstrijdknaller, een ParijsRoubaix comfi racer. Staat vrijwel los van de productielocatie.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 10 jul 2014 12:53

MarkVeenstra schreef:
Soap schreef: Nee zoek ook niet de exacte wetenschap hoor, maar er is dus wel zoiets.
Volgens mij blijkt uit alle bovenstaande antwoorden nou net dat die exacte wetenschap niet bestaat. Behalve misschien van jimmycr, maar die lost zijn fysieke mankementen op door zijn lijf aan te passen (is niet slecht om een sterk lijf te kweken, begrijp me niet verkeerd). Tegelijkertijd doet hij voor elke aankoop een nieuwe fietsmeting..., behalve als jimmycr nog in de groei is, is dit een beetje overbodig.
Voor de duidelijkheid, mijn schuld, met "zoiets" bedoelde ik dat er in de basis wel een frame geometrie waar je eigenlijk je basis op moet leggen. Niet zo zeer de harde cijfertjes verder, maar wel dat je dan zult moeten leuren met je geometrie totdat je dat frame vind ;)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 10 jul 2014 18:36

Er is een perfecte geometrie, maar die is:
1. Hoogstpersoonlijk
2. Afhankelijk van het doel
3. Niet onveranderlijk

Als je naar het tourpeleton kijkt bijvoorbeeld zien de mannen allemaal net anders op de fiets. En als ze gaan tijdrijden weer anders, en klimmen...etc. Maar voor ieder van die disciplines hebben ze een fiets met de voor hun "perfecte geometrie"
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

jimmycr
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:29

jimmycr 11 jul 2014 10:41

klimski schreef:Er is een perfecte geometrie, maar die is:
1. Hoogstpersoonlijk
2. Afhankelijk van het doel
3. Niet onveranderlijk

Als je naar het tourpeleton kijkt bijvoorbeeld zien de mannen allemaal net anders op de fiets. En als ze gaan tijdrijden weer anders, en klimmen...etc. Maar voor ieder van die disciplines hebben ze een fiets met de voor hun "perfecte geometrie"
Je maak hier het punt dat ik al lang wil maken .
men koop dure race fietsen maar zit en niet aerodynamisch op .
50 procent van die profs heeft rugklachten door een onnatuurlijke zit van een racefiets .

Ik zie heel mensen een racefiets kopen met een geometrie die geschikt is om te koersen .

hou daar rekening mee .

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 jul 2014 12:25

Je weet eigenlijk pas na een paar fietsen wat een goede geo is voor jou. Een fijne fiets, een minder fijne fiets, een hele goed en eens een fiets die je helemaal niks vind. Pas dan weet je wat goed is en wat niet goed.

Gelijk je eerste fiets met een perfecte geo kopen is dus heel veel geluk hebben.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 11 jul 2014 17:26

Dat is dan wel een dure les toch? Je zou verwachten met de huidige kennis en kunde dat je vooraf wel een aardig % zou moeten kunnen halen op een fijne (passende) fiets.

Ik heb dat filmpje eens bekeken welke jimmycr deelde, maar dat is wel een mooie aanpak.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 11 jul 2014 17:55

Antwoord is nee. Als we het met auto's vergelijken, een Golf, A3, Astra, 1-serie, 308, etc. dan kun je stellen dat 98% hier wel fatsoenlijk in kan zitten. Stoel kan omhoog, omlaag, naar voren naar achteren, kantelen, stuur omhoog, omlaag, naar je toe en van je af. Zo zie ik dat ook met geometrie. Het lijkt allemaal op elkaar en als je per merk dezelfde maat aanhoudt kun je altijd vergelijkbaar zitten met fijnafstelling.

Note is wel dat je (net zoals met auto's) rekening houdt met het type. Van een reguliere Golf (Cube Agree) naar een X5 (Roubaix/Synapse) of een F430 (Trek Madone H1 geo).

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 jul 2014 22:00

Ik heb het over de geometrie, dus ook stack, reach, balhoofdhoek, langere chainstay enz enz.
Passend op je fiets kan altijd, maar of hij dan 100% lekker fietst?

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 13 jul 2014 14:59

Dat is ook zo met auto's, in deze klasse hebben ze ook allemaal nét een andere wielbasis, zitpositie, stuureigenschappen etc. In mijn ogen is geometrie hét meest overrated onderwerp van het gehele forum.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 14 jul 2014 09:13

Stuntman Mike schreef:Dat is ook zo met auto's, in deze klasse hebben ze ook allemaal nét een andere wielbasis, zitpositie, stuureigenschappen etc. In mijn ogen is geometrie hét meest overrated onderwerp van het gehele forum.
Nou ja een van de redenen waarom ik dit eens wilde vragen, feit of fabel. Of iets er tussen in.

Ben nu wat maandjes onderweg en ben nog steeds wat aan het vogelen met de juiste zit.
Soms wat last van m'n knie, dan weer rug of dan weer schouders. Deel wennen natuurlijk, maar mijn gevoel zegt ook dat de afstelling gewoon beter kan. Ga toch eens kijken voor een uitgebreide meting en afstelling bij een specialist, tips? :?:

Of toch, zoals ik begon, zijn er betere fietsen (lees frame geometrie) te vinden die passen bij je natuurlijke maten en specifieke wensen?
(Wat betekent huidge fiets verkopen en andere zoeken ;) )
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 14 jul 2014 09:29

Volgens mij bestaat het wel. Natuurlijk kun je alles corrigeren. Een veel te hoge of lage stuurbuis met spacers en 17° stuurpen. Een veel te korte of lange bovenbuis met een kortere of langere stuurpen. Een veel te hoge of lage zitbuis door het zadel bijna op de buis of juist idioot hoog te zetten. Maar dat alles past de rijeigenschappen aan. Dat voel je héél erg goed als je met 70kmh een afdaling ingaat of flink bochtige parcourtjes rijdt. Rechtuit in de polder valt het misschien wel mee.

Het kosmetische aspect is ook interessant. Als het niet .past en je hebt een gedrocht gefabriceerd om eea te compenseren, dan ziet het er niet uit en je wordt steeds geconfronteerd met de wetenschap dat het eigenlijk niet klopt. Slecht voor de moraal!

Er zit echt wel behoorlijk verschil in de frames van verschillende fabrikanten bij dezelfde maat. Met name bovenbuislengte en stuurbuishoogte. Als we dan toch zoveel geld ervoor uitgeven dan liever iets dat goed bij je past.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 14 jul 2014 09:47

Dan wil ik jullie eens uitdagingen wat nou het "perfecte" frame zou zijn met mijn maten.
Wat zouden jullie mij aanraden? Zonder inderdaad allerlei (uiteraard)

Beeldvorming: Ik heb korte benen, lange romp figuur. :lol:
Sportieve houding is prima, maar het hoeft geen prof drop te zijn e.d.
Lenigheid is gemiddeld.
Heb ondertussen wel de fiets al aangepast wat betreft spacers bijvoorbeeld.
Daar zit nog maar een kleiner topcap op en maar 1 kleine spacer.
Ook de stuurpen is verlengd op aanraden FM. (130)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd of hier wat uit komt :D
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Plaats reactie