Scheur in carbonframe?
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Bedankt, heb al contact met Italworks.
Ik heb net de uitslag gekregen. Volgens de FM is het wel een scheur, nu nog oppervlakkig, vandaar ook dat het moeilijk te zien is. Wilier moet nu het laatste oordeel vellen, dat mag tegenwoordig via foto's en op die van mij is het duidelijk te zien. Echter is Wilier gesloten tot 1 september. Dus moet ik zolang wachten.
Ik mag gelukkig gewoon doorfietsen
. Hij zal me niet afbreken, als ik wel heel erg gekraak hoor wordt het terug lopen
Nu afwachten wat het voorstel wordt qua nieuw frame.
Ik mag gelukkig gewoon doorfietsen
Nu afwachten wat het voorstel wordt qua nieuw frame.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Sluit wel even een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering af en zorg dat de diverse gaten in verzekering gedekt zijn.JPAR schreef:Ik mag gelukkig gewoon doorfietsen. Hij zal me niet afbreken, als ik wel heel erg gekraak hoor wordt het terug lopen
![]()
Je gaf laatst al aan dat je zadelpen scheef stond en na een 'ploink' weer terug in de normale positie stond. Dat duidt op ernstige inwendige schade en de FM zou je juist aan moeten raden geen centimeter meer op deze fiets te rijden.
Een carbonframe haalt zijn sterkte uit het verband dat er in het frame zit. De constructie is beschadigd en feitelijk is niet vast te stellen is hoe groot of klein de schade is. Daarom zou je juist niet meer op deze fiets moeten rijden.
In zekere zin kun je het vergelijken met wiel met enkele gebroken spaken waarbij niet duidelijk is hoe veilig de andere spaken nog zijn. Niemand zou er met zo'n wiel in zijn racefiets op uitgaan, waarom zou je het risico dan wel nemen met een frame met inwendige schade waarvan niet vast te stellen is hoe ernstig het frame verzwakt is?
+1 Ik begrijp de 'logica' ook niet zo goed. Er is klaarblijkelijk iets goed fout (blijft een mooie opmerking dat 'goed fout' ) met dat frame op de staande buis. Voor hetzelfde geld bezwijkt de verbinding bovenbuis/staande buis tijdens fietsen en zit je in het beste geval met een gebroken buis in je achterste of bovenbeen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Denk je dat het zo erg zal zijn? Ik heb daar namelijk ook naar gevraagd en hij zei dat dat geen kwaad kon. Ik vraag anders mijn eigen FM wel even. Hij was nu bij een ander filiaal van hun, waar ze de garantieafhandelingen doen.Nicosch schreef:Sluit wel even een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering af en zorg dat de diverse gaten in verzekering gedekt zijn.![]()
Je gaf laatst al aan dat je zadelpen scheef stond en na een 'ploink' weer terug in de normale positie stond. Dat duidt op ernstige inwendige schade en de FM zou je juist aan moeten raden geen centimeter meer op deze fiets te rijden.
Een carbonframe haalt zijn sterkte uit het verband dat er in het frame zit. De constructie is beschadigd en feitelijk is niet vast te stellen is hoe groot of klein de schade is. Daarom zou je juist niet meer op deze fiets moeten rijden.
In zekere zin kun je het vergelijken met wiel met enkele gebroken spaken waarbij niet duidelijk is hoe veilig de andere spaken nog zijn. Niemand zou er met zo'n wiel in zijn racefiets op uitgaan, waarom zou je het risico dan wel nemen met een frame met inwendige schade waarvan niet vast te stellen is hoe ernstig het frame verzwakt is?
Wat werk betreft, ik zit helaas zonder op het moment, daarom wil ik ook graag kunnen fietsen
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Ik ken jouw FM niet maar dit klinkt niet als iemand die bekent is met de eigenschappen van carbon. Het klinkt als iemand die nog uit de tijd van de PB stalen frames komt.JPAR schreef:Denk je dat het zo erg zal zijn? Ik heb daar namelijk ook naar gevraagd en hij zei dat dat geen kwaad kon. Ik vraag anders mijn eigen FM wel even. Hij was nu bij een ander filiaal van hun, waar ze de garantieafhandelingen doen.
Anders dan ijzer, dat bij overbelasting langzaam doorbuigt zodat de gebruiker al snel ziet dat er iets niet goed gaat, is dat bij moderne materialen zoals alu en carbon waarbij op de limiet en soms erover geconstrueerd word.
Bij deze high tech materialen zit er veel minder marge in het frame, het materiaal kan het van het een op het andere moment begeven.
Moderne high tech frames halen hun sterkte en stabiliteit uit het geheel. Zodra er iets aan de constructie verzwakt wordt, zoals de Engelstaligen dat zo mooi noemen, de structural integrity aangetast. Oftewel de integriteit van het frame is niet meer te garanderen.
Ik snap best dat je nu wil fietsen maar vraag je eens af of je dit risico wil lopen?
Zelf heb ik ook net een alu frame bij de FM liggen. Kleine haarscheurtjes in de staande achtervork (klein wonder dat ik ze opmerkte). Garantie of niet, ik ga er nooit meer op fietsen en zal er desnoods zelf voor zorgen dat het frame vernietigd word.
Ja ik kan er best nog op fietsen maar als de achterbrug het ineens begeeft tijdens het fietsen dan wil ik niet weten wat er kan gebeuren, zeker niet op een drukke weg.
[sarcasme on]JPAR schreef:Wat werk betreft, ik zit helaas zonder op het moment, daarom wil ik ook graag kunnen fietsen. Maar als iemand wat leuks in de aanbieding heeft houd ik me uiteraard altijd aanbevolen
Och, als je toch zonder werk zit kan je prima een tijdje revalideren, breng je ook nuttig je tijd door op de fiets van de revalidatie arts.
[sarcasme off]
Je moet het natuurlijk zelf weten maar als ik jou was zou ik maar even rustig 1 september afwachten en eventueel kijken of je niet hier of daar een fiets kunt lenen.
Ik had nu ook iemand aan de telefoon die het zelf niet afgehandeld had. Hij gaf aan dat het een scheur in het oppervlakkige carbon was en dat ik daarom er nog wel op kon fietsen. Morgen of maandag neem ik wel even contact op met mijn eigen om te horen wat hij zegt. En ik vraag meteen wel om een "leenfiets". Heb er een raar gevoel bij.
Oja, en sarcasme, daar hou ik wel van. Is mij ook niet vreemd!
Oja, en sarcasme, daar hou ik wel van. Is mij ook niet vreemd!
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Mijn vrouw heeft de fiets net even meegenomen toen ze er langs reed. Ze werd geholpen door iemand die verder niets van het probleem af wist. Toen ze vertelde dat ik er gewoon op mag fietsen was hij zeer verbaasd. Hij heeft ook nog even gekeken en nu was de scheur duidelijk te zien. Het carbon lag er nu wel weer op. Toen hij druk zette op de zadelpen schoot hij terug en zag je en voelde je er niks meer van. Hij raadde het ook af om er op te fietsen. Lijkt mij dus duidelijk: Ze regelen maar even een inruilfiets ofzo voor me!
Tanx voor jullie advies en raad Nicosch, Zorroi, Johoop en de rest.
Tanx voor jullie advies en raad Nicosch, Zorroi, Johoop en de rest.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
cornehagenaars
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 sep 2011 17:04
Stuur eens een mailtje met foto's naar carbonreparatie.nl Ben daar al 2 keer geweest. Topservice en binnen 1 á 2 weken terug, professioneel gerepareerd!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik laat het inderdaad lekker oplossen door de FM aangezien ik er nog garantie op heb, dus een nieuw frame krijg. Althans, daar ga ik vanuit.amclassic-fan schreef:En waarom zou de TS dit doen, laat lekker de FM de garantie gewoon afhandelen met Wilier!
Mocht ik geen garantie meer hebben dan is het uiteraard een goede optie om te kijken voor reparatie.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

