Bij impact verspreiden de krachten zich door de hele helm, daarom is een helm na een val vaak in meerdere stukken gebroken, en niet alleen vervormd op de plaats van impact. In eerste instantie is vervorming van materiaal belangrijk om krachten te verminderen. Minstens zo belangrijk is het spreiden van de krachten over een groter oppervlak om de kans op breuken in het bot van de schedel te verminderen. Puntvormige krachten zijn immers veel destructiever dan krachten verspreid over een groter oppervlak. Om het oppervlak te maximaliseren is het van belang dat de helm één stijf geheel vormt. Breken van het materiaal geeft dan ook niet in eerste instantie de beste bescherming, er is weliswaar veel energie nodig voor het realiseren van een breuk, maar de spreiding van krachten vermindert sterk omdat slechts een deel van de helm kan bijdragen aan de verdere afwikkeling.
Wat valt er te zeggen over de breuk in de helm van TS? Niet veel ben ik bang. Er is een klein beetje materiaal dat niet meer bijdraagt aan de stijfheid van de helm. Er blijft overigens op de bewuste plek nog een aanzienlijke hoeveelheid materiaal over. Een val op het achterhoofd kan mogelijk ongunstig uitpakken. Polystyreen heeft een vrij lage treksterkte, de plastic laag houdt het polystyreen bij elkaar. Als deze laag los komt van het polystyreen zal de helm op die plek waarschijnlijk eerder scheuren.
Alleen een destructieve test kan uitwijzen of de eigenschappen sterk nadelig zijn veranderd, maar daar heeft TS niet zo veel aan

