Ik ben tegen een helmplicht, hoewel ik zelf op de racefiets altijd een helm draag. Op de stadsfiets niet, ik ben namelijk geen Duitser.

Fiets Magazine nr. 6-2025 (incl. de Grand Depart special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Het gaat er bij niet om hoe de helm er voor "stadfiets" gebruik al dan niet uitziet. Ik zie meer een aantal praktische bezwaren bijvoorbeeld. Ik ga ergens op bezoek met de fiets en kom vervolgens binnen met een bezwete kop en mijn haar door de war dan voel je je niet echt lekker. Ik ga even shoppen of naar de kroeg dan heb ik geen zin om de hele tijd met mijn helm rond te lopen.simen schreef:Of je een helm moet verplichten is een discussie op zich.
Helmontwerpers zouden een hele slag kunnen maken door eens voor specifieke doelgroepen eigen helmen te ontwerpen.
En dan bedoel ik niet van die zuurstokkleurige van sporthelmen afgeleide kinderhelmpjes.
Nee laat er eens de creativiteit van een ontwerper van een groot kledingmerk op los.
Dat zal de acceptatie allicht vergroten.
Een fietshelm hoeft niet op een sporthelm te lijken omdat sporters ze als eersten gebruikten.
Baseball caps en capucons aan je sweater zijn ook gebracht en breed geaccepteerd ,nog wel zonder noodzaak en al helemaal niet verplicht door de overheid.
Dit zijn interessante gegevens. Misschien is het een idee om een ingezonden brief te sturen met deze resultaten aan de Fietsersbond, voor in de Vogelvrije Fietser (zie http://www.vogelvrijefietser.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Weten ze gelijk de meesten van ons er tegenaan kijken.marcvmegroot schreef:Een helm helpt. Heb het twee keer zelf mogen meemaken dat hij schedelletsel heeft voorkomen, en daarmee ook hersenletsel.
De praktijk in ons ziekenhuis (Spoedeisende hulp) heeft duidelijk aan dat er minder hersen en schedelletsel is na een ongeval met de fiets. (dat wordt bijgehouden).
Dus die fietsersbond kan wat mij betreft alles opnieuw doen en een onderzoek doen zoals het hoort. Ook de cijfertjes die je niet bevallen meenemen.
Ik geloof ze helemaal niet.
Uit eigen ervaring en praktijk: DRAAG ALTIJD EEN HELM
Wat men volgens mij hier probeert te zeggen is dat de groep fietsers op de weg zonder helm en met helm even groot is. De groep die in het ziekenhuis beland is evenredig verdeeld over wel en geen helm dragers. Met andere woorden: het dragen van een helm heeft geen effect op de aantallen die in het ziekenhuis belanden. Ze hebben het wel erg ongelukkig uitgedrukt.plantagenet schreef:Dit bewijst het toch al !!!! Er rijden meer mountainbikers en wielrenners mét helm dan zonder helm. Dus als de groepen even groot zijn, betekent dit dat de renners met helm relatief minder vaak letsel oplopen....of zie ik het nu verkeerd?
De vraag is waar ze deze gegevens vandaan halen? Conclusies over wat je op de weg waarneemt zijn absoluut onbetrouwbaar. Er is niets zo subjectief als menselijke waarneming. De vraag is of de cijfers uit deze onderzoeken beter zijn?Focus schreef:Dat is ook mijn idee. De wielrenners en mountainbikers die ik zonder helm zie staan niet in vergelijking tot degene die wél een helm dragen.