Het E-Bike topic
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
De wet voor de E-Bike is in beide landen gelijk. Hiervoor is een verzekering wel verplicht net als het dragen van een bromfietshelm.
Verder >>
http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... -bike.html
Verder >>
http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... -bike.html
Vaag verhaaltje, maar de geciteerde wetteksten lijken mij overduidelijk:
Maar zo'n Spesh Turbo moet dan een bromfiets klassen B zijn, omdat 'ie harder gaat dan 25 km/uur, vandaar het kentekenplaatje.
Ofwel een electrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/u lijkt mij een rijwiel, dus geen kenteken, helm of speciale verzekering vereist.De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.”
Maar zo'n Spesh Turbo moet dan een bromfiets klassen B zijn, omdat 'ie harder gaat dan 25 km/uur, vandaar het kentekenplaatje.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Harder dan 25 km/u vergt een geel (=brommer) kentekenplaatje. Blauw is voor snorfietsen, die formeel niet harder mogen (/kunnen) dan 25 km/u.scepticus schreef:Maar zo'n Spesh Turbo moet dan een bromfiets klassen B zijn, omdat 'ie harder gaat dan 25 km/uur, vandaar het kentekenplaatje.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Leuk Ebike filmpje
Laatst gewijzigd door NicoNB op 15 aug 2013 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Zou het dan geen goed idee zijn om eens goed met je vrouw te overleggen wat zij eigenlijk zou willen voordat je een bak geld aan zo'n e-bike/bromfiets uit gaat geven? Erg jammer als jullie er na 3x achter komen dat ze het helemaal niets vindt en de dure e-bike/bromfiets staat te verstoffen in de schuur...brekson schreef:Ja , ik beken, de idee komt van mij. M'n vrouw staat er iets sceptischer tegenover
(Sorry dat dit geen rechtstreeks antwoord is op je vraag maar als je zoiets op een forum post moet je ook weten dat er kritische geluiden kunnen komen)
Een intro over mijzelf en daarna antwoord op de vraag. Een anderhalve maand geleden na een zoektocht over gestapt naar een E-bike (Blue Label van Reise en Muller met een Bosch middenmotor) en wel een hi-Speed 45km. De reden van aanschaf was een snelle manier voor woonwerk verkeer.
En iedereen kent het breekmomentje wel, als je naar je werk gaat of van je werk komt en nog 25 km moet fietsen op tijdstippen als, 5:00 uur in de ochtend of 23:00 uur in de avond en er is wind en verticale slagregen. De E-bike met een ondersteuning tot 25 km was geen optie, daar ik al op de gewone fiets al 28 tot 30 km fietst. Nu is er keuze van 45km E-bike, deze paste precies in het plaatje. Met windkracht 4 à 5 Beaufort, regen of geen regen, toch relax met 30 à 32km kan fietsen is super. Normaal viel ik terug naar zo'n 20km en een behoorlijk inspanning en snot voor de ogen.
Dan de snelheid van 45km, die ga je halen als je deze windkracht in de rug hebt en dan moet je een behoorlijk inzet leveren en staat ook het zweet op de rug. Daarbij word de actieradius met deze snelheid in de hoogste trapondersteuning naar 30km gereduceerd. Ook moet je de ruimte hebben om deze snelheid te halen. Gemiddeld haal ik nu met deze fiets een snelheid van 35km over een afstand van 25 met daarvan 21km polderfietspadden en 4km stad waarin je absoluut niets hebt aan deze snelheid
Resumé; ideale fiets, ook zonder trapondersteuning ( 25 tot 30km). Deze fiets heeft 4 standen, de actieradius Eco 120km, Tour 80km, Sport 45km en Turbo 32km.
@ Brekson op de vraag van 80km fietsen met een snelheid van 30km/35km per uur wordt een uitdaging. In de Eco gaat het lukken maar met een inspanning. Met de Tour is dat de vraag. Het bij houden van een racefiets met de opgegeven snelheid is zeker mogelijk met minimale inspanning, maar de actieradius van 80km moet je bijstellen. Acculader meenemen een restaurantje zoeken en 2 1/2 uur de accu laden.
Wat mij verbaasd bij het lezen van deze topiq, dat de vraag die gesteld wordt niet na behoren wordt beantwoord. Ook met verbazing lees in vooroordelen, beweringen en aanname's van mensen die nog geen meter op 45km E-bike hebben gecruised. Ik zie het zo er zijn auto's die 250km kunnen maar dat nergens kunnen rijden, behalve op stukken Autobahn. Maar dat wil niet zeggen dat zo'n auto levensgevaarlijk is. Het is heerlijk cruisen in zo'n auto. En dat er bestuurders zijn die een snel "voertuig" besturen en zich asociaal gedragen, wil niet zeggen dat iedere bestuurder van een dergelijk "voertuig" zo is!
En iedereen kent het breekmomentje wel, als je naar je werk gaat of van je werk komt en nog 25 km moet fietsen op tijdstippen als, 5:00 uur in de ochtend of 23:00 uur in de avond en er is wind en verticale slagregen. De E-bike met een ondersteuning tot 25 km was geen optie, daar ik al op de gewone fiets al 28 tot 30 km fietst. Nu is er keuze van 45km E-bike, deze paste precies in het plaatje. Met windkracht 4 à 5 Beaufort, regen of geen regen, toch relax met 30 à 32km kan fietsen is super. Normaal viel ik terug naar zo'n 20km en een behoorlijk inspanning en snot voor de ogen.
Dan de snelheid van 45km, die ga je halen als je deze windkracht in de rug hebt en dan moet je een behoorlijk inzet leveren en staat ook het zweet op de rug. Daarbij word de actieradius met deze snelheid in de hoogste trapondersteuning naar 30km gereduceerd. Ook moet je de ruimte hebben om deze snelheid te halen. Gemiddeld haal ik nu met deze fiets een snelheid van 35km over een afstand van 25 met daarvan 21km polderfietspadden en 4km stad waarin je absoluut niets hebt aan deze snelheid
Resumé; ideale fiets, ook zonder trapondersteuning ( 25 tot 30km). Deze fiets heeft 4 standen, de actieradius Eco 120km, Tour 80km, Sport 45km en Turbo 32km.
@ Brekson op de vraag van 80km fietsen met een snelheid van 30km/35km per uur wordt een uitdaging. In de Eco gaat het lukken maar met een inspanning. Met de Tour is dat de vraag. Het bij houden van een racefiets met de opgegeven snelheid is zeker mogelijk met minimale inspanning, maar de actieradius van 80km moet je bijstellen. Acculader meenemen een restaurantje zoeken en 2 1/2 uur de accu laden.
Wat mij verbaasd bij het lezen van deze topiq, dat de vraag die gesteld wordt niet na behoren wordt beantwoord. Ook met verbazing lees in vooroordelen, beweringen en aanname's van mensen die nog geen meter op 45km E-bike hebben gecruised. Ik zie het zo er zijn auto's die 250km kunnen maar dat nergens kunnen rijden, behalve op stukken Autobahn. Maar dat wil niet zeggen dat zo'n auto levensgevaarlijk is. Het is heerlijk cruisen in zo'n auto. En dat er bestuurders zijn die een snel "voertuig" besturen en zich asociaal gedragen, wil niet zeggen dat iedere bestuurder van een dergelijk "voertuig" zo is!
@StelMaAn : mmoie uiteenzetting. Mooi dat jij je draai vind op deze fiets
En idd , het is niet dat je 45 kan , je dit daadwerkelijk altijd moet
Er is ondertussen al iemand bij mij in't dorp gespot waarvan wordt beweert dat hij na een operatie toch met zijn vrienden wilde verder fietsen tegen 30 a 33km-u ( beter dan thuis lopen kniezen niet ? )
Hij heeft zelfs al een extra batterij bij voor het geval het nodig is , lijkt me een goed oplossing
Ik wacht tot het volgende voorjaar , mss dat het aanbod groter is , en de wetgeving hieromtrent duidelijker
Ik kruip binnen enkele weken toch in het bos
En idd , het is niet dat je 45 kan , je dit daadwerkelijk altijd moet
Er is ondertussen al iemand bij mij in't dorp gespot waarvan wordt beweert dat hij na een operatie toch met zijn vrienden wilde verder fietsen tegen 30 a 33km-u ( beter dan thuis lopen kniezen niet ? )
Hij heeft zelfs al een extra batterij bij voor het geval het nodig is , lijkt me een goed oplossing
Ik wacht tot het volgende voorjaar , mss dat het aanbod groter is , en de wetgeving hieromtrent duidelijker
Ik kruip binnen enkele weken toch in het bos
Sworks Venge
Ik mag toch hopen dat het ding als bromfiets geregistreerd en verzekerd is, en dat StelMaAn een geschikte helm draagt.Ernie C. schreef:Ideale fiets, totdat je een ongeval veroorzaakt en de verzekering niets uit wil keren...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39931
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
+1
Less is bore
Vreemd genoeg heeft Riese & muller het klaargespeeld om via een maas in de wet die fietsen als snorfiets gekeurd te krijgen. Harder dan 25 per uur rijden is dus niet toegestaan.
En een snorfiets mag niet harder dan 30km/h kunnen rijden.
Als je harder rijdt dan 30 is het een opgevoerde snorfiets en in alle brommer/snorfietsverzekingen staat volgens mij een clausule dat er niet wordt uitgekeerd als het voertuig is opgevoerd.
Ik zou in ieder geval niet als proefkonijn willen dienen voor de eerste rechtszaak die hier over gaat plaatsvinden, laat staan dat ik mijn vrouw hiervoor zou gebruiken.
En een snorfiets mag niet harder dan 30km/h kunnen rijden.
Als je harder rijdt dan 30 is het een opgevoerde snorfiets en in alle brommer/snorfietsverzekingen staat volgens mij een clausule dat er niet wordt uitgekeerd als het voertuig is opgevoerd.
Ik zou in ieder geval niet als proefkonijn willen dienen voor de eerste rechtszaak die hier over gaat plaatsvinden, laat staan dat ik mijn vrouw hiervoor zou gebruiken.
Campagnolo Ultra Dork