Het grote domme vragen topic
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Het hangt er een beetje vanaf waar je gaat rijden. Lange rechte Vlakke polderwegen, Limburgse heuvels met draaien en keren of echte bergen?
Adversity is the Catalyst of Change
Hoe kom je trouwens aan zo'n oude band?
Heb je dan zo'n grote renstal dat er fietsen bijna stil staan en dus de banden zo lang meegaan?
Mijn renstal is bescheiden, ik heb de laatste jaren nog niet zo'n oude gescheurde band gezien.
Heb je dan zo'n grote renstal dat er fietsen bijna stil staan en dus de banden zo lang meegaan?
Mijn renstal is bescheiden, ik heb de laatste jaren nog niet zo'n oude gescheurde band gezien.
Band is denk ik 4 jaar oud. Heeft eerst 9000km als voorband gediend en daarna in de schuur gehangen als reserveband. Ben vorig jaar even werkloos geweest en nu bezig als zzp er dus heb even een tijdje zuinig geleefd dus kon deze nog wel gebruiken toen de vorige achterband op was. Heb voor nu skinwall en achter deze 
Ik ben echt geen geometrie kenner. Kan je 3cm verschil in stack opvangen met bv 3 cm spacers.
Los van de vraag of dat mooi is
Of heeft een lagere stack ook effect op de handling?
Los van de vraag of dat mooi is
Of heeft een lagere stack ook effect op de handling?
- borgmonster
- Forum-lid
Omdat de vork niet 90 graden verticaal is zal het stuur iets dichterbij staan bij hogere stack. Maar dat zal met 3 cm spacers niet werkelijk merkbaar zijn.
Een langere of kortere voorbouw heeft wel duidelijk effect op de handling, maar dat vroeg je niet.
Een langere of kortere voorbouw heeft wel duidelijk effect op de handling, maar dat vroeg je niet.
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF
De reach van de fiets die ik op het oog heb is quasi identiek aan m'n Orbea. De stack scheelt 2,4 cm.
Voor de rest best vergelijkbaar, scheelt max 3mm hier en daar.
Merci.
Voor de rest best vergelijkbaar, scheelt max 3mm hier en daar.
Merci.
Zwaardere wielen zijn stabieler, ceteris paribus.
Ik zou wel eens willen fietsen met van die superlichte wielen met carbon spaken. Een lichte en aero fiets, met heel lichte hoge wielen (zeg maar 55m en 1200gr), bladed spaken en een lichte berijder -> dat lijkt me niet lekker rijden zelfs bij middelmatige wind.
Ik zou wel eens willen fietsen met van die superlichte wielen met carbon spaken. Een lichte en aero fiets, met heel lichte hoge wielen (zeg maar 55m en 1200gr), bladed spaken en een lichte berijder -> dat lijkt me niet lekker rijden zelfs bij middelmatige wind.

-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Mwaa gewicht maakt niet uit. Ligt veel meer aan de fiets en aero van de wielen.
Ik heb nu 60mm achter en voor 50mm van 1300 gram en een vrij grof aero frame Scott Foil, dit is de fiets met de minste zijwind gevoeligheid, veel minder dan mijn eerste velgrem Foil met 45mm reynolds wielen. Mijn huidige wielen zijn wel wave dat scheelt wel veel.
Je moet het mooi vinden, maar de zijwind gevoeligheid komt met name van het voorwiel, steek een lager voorwiel. Achter kan je best met 80 of 100mm gaan rijden als je voor maar max 50 doet valt de zijnwind gevoeligheid echt mee.
Mijn vorige 55mm voorwiel wisselde ik nog wel eens bij harde wind met de het vorige model foil Mijn huidige wave 50mm nooit meer. De wind komt er ook veel geleidelijker in. In de 55mm kon die echt inslaan.
Ik heb nu 60mm achter en voor 50mm van 1300 gram en een vrij grof aero frame Scott Foil, dit is de fiets met de minste zijwind gevoeligheid, veel minder dan mijn eerste velgrem Foil met 45mm reynolds wielen. Mijn huidige wielen zijn wel wave dat scheelt wel veel.
Je moet het mooi vinden, maar de zijwind gevoeligheid komt met name van het voorwiel, steek een lager voorwiel. Achter kan je best met 80 of 100mm gaan rijden als je voor maar max 50 doet valt de zijnwind gevoeligheid echt mee.
Mijn vorige 55mm voorwiel wisselde ik nog wel eens bij harde wind met de het vorige model foil Mijn huidige wave 50mm nooit meer. De wind komt er ook veel geleidelijker in. In de 55mm kon die echt inslaan.