Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

pino
Forum-lid HC

pino 28 mei 2025 22:54

Een Fiat 500 en een Panda zijn beide vierwielers.
De een is een auto, de ander een accessoire.
Niet zijken maar reiden !

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mei 2025 23:07

CampaYolo schreef: 28 mei 2025 13:40 Er zullen een hoop redenen zijn om elektrisch te fietsen en iedereen staat gelukkig vrij om zelf te kiezen op wat voor fiets hij/ zij stapt.
Ik veroordeel ook niemand. Geniet zoals je zelf wil.
Dat wil niet zeggen dat ik het altijd begrijp.
Met de racefiets een alpencol op rijden is voor mij een sportieve uitdaging.
Dit op een elektrische racefiets doen voelt voor mij als in de sportschool 100 kilo aan een halter hangen om dit vervolgens met een heftruck op te tillen.
...En dan achteraf in de spiegel met poging tot gebalde biceps de heftruck-tattoo op je bovenarm staan te bewonderen.

Een racefiets is een onpraktische fiets en onlogisch om een e-bike van te maken, zeker als het ook nog semi-stiekem moet. Vandaar dat ik het niks vind, maar ik ben volgens mij wel de laatste die het recht heeft om mensen met rare en onpraktische hobby's de les te lezen.
Campagnolo Ultra Dork

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 28 mei 2025 23:54

pino schreef: 28 mei 2025 22:40 Niemand bestrijdt hier het bestaansrecht van e-bikes.
E-racers en hun berijders daarentegen worden terecht belachelijk gemaakt.
Het stelletje dertigers die dezelfd e-bike rijden, hetzelfde windjack drage etc, dat is te belachelijk voor woorden. De twee (of drie) koppels van de derde leeftijd die op de drukste dag(en) de meets toeristische routes opzoeken met de e-bike. dat is te belachelijk voor woordn. Het stel 50+ers dat trots vertelt dat ze heel veel fietsen met de e-bike, dat is te belachelijk voor woorden (en zo zijn er nog diverse voorbeelden).
Niet belachelijk: mensen van hogere leeftijd die om een of andere reden niet meer met de racegroep mee kunnen en een elektrisch wiel in de racrt lepelen: prima. Kinderen die in heuvelachtig gebied wonden en dankzij de e-bike toch gewoon met de fiets naar school school gaan: dat is ook niet (zo heel erg) be;lachelijk. Een forens die de auto 50% van de tijd laat staan voor woon-werk, dankzij de e-bike, is ook een goed voorbeeld van positieve inbreng.

Ik krijg de schijt van mensen die vinden/denken dat rijden met een e-bike gewoon fietsen is, net als pubers die toch vooral een e-bike MOETEN voor 3km vlakke weg naar school. Of kakkertjes van 30/35 jaar die een e-bike kopen zodat "ze dan lekker op zondag kunnen gaan fietsen met een ander stel".

Het een is niet het ander, en het is vaak een glijdende schaal, afhankelijk van de setting.

Stel, je woont in Berg en Terblijt (Zuid-Limburg) en je puber zit op school in Maastricht. Dan is dat best wel wat hoogteverschil. dat wil de hedendaagse puber niet meer (ja, wij wel, vroeger) met een gewone fiets. Geef je dan een bus-abbo, of speel je zelf voor taxi, of doe je een e-bike? Ik wist het wel, van mij kregen ze een e-bike (zodra het pushen tot een normale fiets gefaald had).

E-racers heb ik niet zo'n moeite mee. Die lach ik gewoon keihard uit zodra ik ze voorbij ga. Mits het een persoon betreft die zoiets niet nodig heeft.
Dogma F

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mei 2025 00:01

Er zijn ook mensen met voldoende zelfspot om op/in een belachelijk voertuig plaats te nemen. Vaak zijn dit gelukkiger mensen dan mensen die over alles wat te zeuren hebben.
Campagnolo Ultra Dork

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 29 mei 2025 07:33

Ernie C. schreef: 29 mei 2025 00:01 Er zijn ook mensen met voldoende zelfspot om op/in een belachelijk voertuig plaats te nemen. Vaak zijn dit gelukkiger mensen dan mensen die over alles wat te zeuren hebben.
Inderdaad! Laat ieder zijn ding doen. De discussie of een e-bike, Landrover Defender, fatbike of een racer van 10.000 € nodig zijn is zinloos. Heb het vaak meegemaakt dat deelnemers aan toertochten en cyclo's lussen afsneden om een toptijd te registreren. Als de betrokkenen daar een goed gevoel bij krijgen: mooi toch!

Alleen die levensgevaarlijke en brandstofverslindende SUV's op straat hebben tegenover het 'genot' van de eigenaar toch wel wat negatieve bijwerkingen voor andere weggebruikers en het milieu.

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 29 mei 2025 11:02

Nadat ik alles hierboven gelezen heb gaan de meesten er van uit dat je gezond van lijf en leden op een fiets met hulpmotor stapt.
Nou laat ik jullie uit de droom helpen, mijn motivatie om een dergelijke fiets te willen gaan gebruiken is het gemis aan sociale kontakten. Al jaren rijd ik met mijn groepje rond en genieten we van het samen fietsen en halverwege genieten van een gezellige kop koffie en in een half uurtje alle wereldproblemen op te lossen :lol: .
Na fysieke gebreken ontbreekt het me net aan de laatste 3 á 5 procent aan kracht om te kunnen aanhaken. Om de groep niet al te veel te willen ontregelen en ook het sociale gebeuren niet te willen missen is dat de keuze die ik wil maken.
En of Keesz en de anderen die er net zo instaan dat nou wel of niet kunnen waarderen kan me kort door de bocht geen reet schelen. De ee racer (hetgeen voor mij staat voor extra energie :idea: ) is dan wel een uitkomst. Als ik alleen op stap ga, dat doe ik ook nog wekelijks, staat altijd mijn vertrouwde "oude" fiets klaar zonder ondersteuning, dat dan weer wel!
...

kees0251
Forum-lid

kees0251 29 mei 2025 11:39

Even ter info , ik heet Kees0251 en mijn tweelingbroer Keezx...
Verder vind ik het een prima geformuleerd en houtsnijdend verhaal waar ik echt niet over ga mekkeren....
ALS ik sociale contacten zou gaan missen wegens fysieke achteruitgang , zou ik mogelijk zelf ook zoiets gaan overwegen.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 29 mei 2025 12:28

Oppbogga schreef: 29 mei 2025 11:02 Nadat ik alles hierboven gelezen heb gaan de meesten er van uit dat je gezond van lijf en leden op een fiets met hulpmotor stapt.
Nou laat ik jullie uit de droom helpen, mijn motivatie om een dergelijke fiets te willen gaan gebruiken is het gemis aan sociale kontakten. Al jaren rijd ik met mijn groepje rond en genieten we van het samen fietsen en halverwege genieten van een gezellige kop koffie en in een half uurtje alle wereldproblemen op te lossen :lol: .
Na fysieke gebreken ontbreekt het me net aan de laatste 3 á 5 procent aan kracht om te kunnen aanhaken. Om de groep niet al te veel te willen ontregelen en ook het sociale gebeuren niet te willen missen is dat de keuze die ik wil maken.
En of Keesz en de anderen die er net zo instaan dat nou wel of niet kunnen waarderen kan me kort door de bocht geen reet schelen. De ee racer (hetgeen voor mij staat voor extra energie :idea: ) is dan wel een uitkomst. Als ik alleen op stap ga, dat doe ik ook nog wekelijks, staat altijd mijn vertrouwde "oude" fiets klaar zonder ondersteuning, dat dan weer wel!
+10000
Courir c'est mourir un peu

pino
Forum-lid HC

pino 29 mei 2025 12:48

Oppbogga schreef: 29 mei 2025 11:02 Nadat ik alles hierboven gelezen heb gaan de meesten er van uit dat je gezond van lijf en leden op een fiets met hulpmotor stapt.
Klinkt goed. Echter om een groep racefietsers bij te houden zul je in Holland een speedpedelec moeten gebruiken. Met een beperking op 25 km/uur gaat dat niet lukken.
Niet zijken maar reiden !

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 29 mei 2025 12:58

pino schreef: 29 mei 2025 12:48
Klinkt goed. Echter om een groep racefietsers bij te houden zul je in Holland een speedpedelec moeten gebruiken. Met een beperking op 25 km/uur gaat dat niet lukken.
Wie zegt dat er niet iets geknutseld is? Maar je hoeft hier ook niet alles te vertellen.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 mei 2025 14:33

kees0251 schreef: 29 mei 2025 11:39 Even ter info , ik heet Kees0251 en mijn tweelingbroer Keezx...
Hadden jullie ouders niets beters kunnen bedenken?
hun fietsen.

kees0251
Forum-lid

kees0251 29 mei 2025 14:35

pino schreef: 29 mei 2025 12:48 CUT
Dacht ik vrijwel meteen aan, zodra een groepje enigszins gas geeft ben je weg, mits het ding legaal is,,,
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Plaats reactie