Dag 17: STRUIKROVERS EN VARKENS
Na een dag niksen mocht vandaag het luie vet wel even een schop krijgen.
Op het gemak een ontbijtje.
Kennen jullie dat? Een gebakken spiegelei op de camping met een stukje vers stokbrood?
Simpel en een winner!
Na het ontbijt op de fiets de streek van Fium Orbo (ook wel Fiumorbu of Fiumorbo) in. Al een paar keer gefietst en dit is de streek waar in het verleden struikrovers zich ophielden.
Ook in de Tweede Wereldoorlog een streek waar het verzet goed zaken deed. Als je hier in de bergen fietst zie je ook meer uitingen voor onafhankelijkheid dan elders op
Corsica.
Het eerste stuk van de rit was gelijk aan die van dag 14. Richting de bergen en dan langs de rivier de L’Abatesco omhoog.
Milde percentages, nauwelijks wind dus trappen maar.
Je kijkt de hele tijd heel ver het oplopende dal in. Heerlijk gezicht maar bij Pietrapolo gaan de procenten omhoog en wordt het toch een beetje werken.
Ik rij het oplopende dal uit tot voorbij San Gavino di-Fiumorbo.
Hier draait de weg weer naar het oosten.
Mooi rondje wat we eerder deze vakantie met de auto hebben gedaan.
De weg is met de dikke bebossing schitterend en zo nu en dan een doorkijk naar de kuststreek. Het is vaak heiig boven de kuststreek. Was vroeger helemaal moeras en nu nog een strookje. Groot deel van het moeras (tot de oorlog ook malariamuggen) is nu landbouw grond en dus vooral wijngaarden.
Helaas (weer) niet te doen vandaag met fotos.
Toch geniet ik van ieder doorkijkje en een plaspauze plan ik zorgvuldig op een plek met doorkijk.
Vlak voor Isolaccio di-Fiumorbo is iemand bezig z’n jachtuitrusting in orde aan het maken.
Struikrover denk ik maar de ervaring op
Corsica heeft geleerd dat we elkaar vriendelijk begroeten.
Met een “courage, courage” moedigt hij mij aan tot het laatste stukje omhoog.
In Isolaccio-di-Fiumorbo moet ik natuurlijk even bij de oorlogsmonumenten kijken.
Een hond en een ezel komen me begroten en verder lijkt het wel een spookstadje uit goedkope spaghettiwestern.
Struikrovers? Dan toch?
Bij Isolaccio di-Fiumorbo volg ik niet de D245 maar sla linksaf de D44 in.
Ja struikrovers kan je hier verwachten. Dit is een zeldzaam ruig en ondoordringbaar gebied.
Als je hier gaat wandelen neem kaart, kompas, gps mee en......het liefst redundant uitgevoerd.
De weg gaat omlaag en is zeer slecht. Half wilde varkens houden hier hun domein.
Als ze me zien schieten ze het struikgewas in en zijn direct onzichtbaar.
Je hier verstoppen is geen kunst maar de weg vinden in het dikke struikgewas zal niet een ieder gegeven zijn.
Toch opletten met die varkens want ineens schiet er een rakelings voor me over de weg.
De weg loopt zeer steil omlaag en wordt alsmaar slechter. Ik kan nog nauwelijks geloven dat ik op een officiële D-weg zit.
Ik stop en kijk op de GPS van m’n telefoon. Ja D44.
Ok de weg wordt waarschijnlijk alleen gebruikt door een paar varkenshoeders........en struikrovers natuurlijk.
Steil, slecht, kuilen, grind, stenen, varkensstront en takken. Ik mag graag vlot omlaag rijden maar dit is niet het moment om aan die ambitie gehoor te geven.
Dus rustig aan.
Veilig bereik ik de rivier in de bodem van het dal. De weg gaat hier dus een dal in, over de rivier en aan de andere kant weer omhoog.
Omdat ik over een vrij steile weg omlaag was gereden had ik niet de illusie dat ik aan de andere kant van het riviertje mini-percentages tegen zou komen.
Brug over en doe de 29 maar.
Het landschap werd wat vriendelijker, het wegdek beter, maar voor mij hadden de percentages ook wat meer in mijn voordeel mogen zijn.
Tot Ajola bleef de weg behoorlijk steil en hoewel de toppers vandaag in de Vuelta een rustdag hadden, gaf ik toch een mooie demo asfalt zwoegen.
Voor m’n gevoel kwam er ook geen eind aan. Smerig stukje.
Na Ajola werd de weg milder en ging het tot Poggio di Nazza wat op en af.
Even voor dit dorp op een schitterend punt m'n bidon gevuld.
Ik zag daar ook een wielrenner een stuk onverhard nemen naar een verder gelegen uitzichtpunt. Dat maakt mij altijd wel nieuwsgierig!
Op de camping ontdekte ik dat die strook naar een kapel loopt.
Helaas gaan de dagen tellen. Wellicht toch een mooi fietsdoel voor de laatste dag.
Poggio di Nazza uitgestorven. Had wel zin in koffie maar besloot af te dalen want het was mooi geweest.
Bij het uitrijden van het bergdorp kom ik de buurman (niet die van het bier) van de camping tegen die op een fitness bike via de “makkelijke” weg omhoog komt.
Ciao, ciao.
Een tikkeltje extravagante Italiaan, alleen op reis met een camper en overdag fietsen.
Hoewel het wegdek aan de rechterkant niet al te best is gaat deze afdaling vlot onder de wieltjes door. Over de kuststrook naar de camping.
Strand, ijsje en grillen.
Begin van de avond kwam de Italiaanse buurman de camping op. Even onze ervaringen uitgewisseld. Je moet toch zelf tussen de struikrovers en de varkens hebben gefietst om te snappen hoe Bellissima het gebied van Fiumorbo is.
En Fiumorbo is Bellissima!